Begin december kregen ongeveer twintigduizend Amsterdamse ondernemers een brief in de bus waarin de herinvoering van de reclamebelasting per 1 januari 2022 werd aangekondigd. Zeker in tijden van lockdown ontgaat veel ondernemers de rechtvaardiging van deze maatregel. De Amsterdamse VVD-lijstrekker Claire Martens overweegt de kwestie aan de orde te stellen bij de eerstkomende commissievergadering van de raadscommissie Financiën, Economische Zaken en Duurzaamheid.

Ook Robbie Castelijn van Hello Food Group vindt dat de reclamebelasting zijn doel ver voorbij schiet. ‘De timing is zeer ongelukkig, dat moge duidelijk zijn. Als ook noodzakelijke uitingen, zoals menukaarten belast worden, dan vind ik dat eigenlijk een beetje kinderachtig. Ik weet niet exact wat de hoogte van de belasting wordt, maar we hebben al een vergelijkbare precariobelasting voor reclameborden. Ik weet niet hoe dat in elkaar verweven zit, maar ik heb als ondernemer sowieso wat moeite met een gemeente die van achter het bureau allemaal dingen bedenkt die op ons bordje terechtkomen.’

Extra belasten

En er mag al zo weinig, stelt Castelijn vast. ‘In dit geval hebben we juist met het oog op corona informatie aan de deur hangen. Ook om mogelijk te maken dat mensen juist veilig vanuit huis kunnen bestellen. Zodra je iets doet om een beetje extra omzet te genereren lijkt het wel of de overheid dat wil belasten. Ik snap alle beweegredenen om het straatbeeld niet te veel te laten ontsporen. Maar volgens mij was dat met die precario al voldoende gewaarborgd. Het heeft er alle schijn van dat juist de horeca de komende weken nog dicht blijft, dus dan wordt het al met al een dure rekening.’

De exacte ins en outs van de reclamebelasting kent Castelijn niet. Maar hij voorziet ook problemen bij de controle en handhaving van de reclamebelasting. ‘Ze gaan de grootte meerekenen. Dat kan leiden tot kromme situaties. Ik heb zelf vier zaken in Amsterdam en dan is dit niet fijn. Zeker in coronatijd is deze extra heffing behoorlijk wrang. Je merkt aan alles dat het stadsbestuur wel erg stevig wil ingrijpen in de leefbaarheid, of hoe je het ook noemt wat er nu allemaal in de stad gebeurt. En dat pakt niet altijd even goed uit.’

Meer lezen over reclamebelasting?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief MKB Mail en ontvang automatisch onze artikelen over reclamebelasting en andere urgente ondernemerszaken in de regio Amsterdam.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Stem op het product van de maand augustus!

Stem op het product van de maand augustus!

Je kunt weer stemmen voor het Product van de Maand! We hebben vijf lekkere producten voor je, genomineerd door Van Amsterdamse Bodem. Maak je keuze en kom naar de uitreiking tijdens de Groeiborrel op maandag 5 september. Amsterdams eten is het allerlekkerste!

Draag bij aan de Omarmprijs!

Draag bij aan de Omarmprijs!

Op 13 oktober wordt de Omarmprijs uitgereikt, een prijs voor Amsterdamse initiatieven die zich inzetten voor armoedebestrijding. De organisatie PACT voor Amsterdam vraagt de hulp van Amsterdamse ondernemers om de prijs zo mooi mogelijk te maken. Rob Held, Pact Makelaar Armoedebestrijding: ‘Wij geloven dat armoede alleen bestreden kan worden door samenwerking.’

Netwerkbijeenkomst LHBTQ+ ondernemers, 4 augustus

Netwerkbijeenkomst LHBTQ+ ondernemers, 4 augustus

Op 4 augustus vindt een netwerkbijeenkomst plaats voor LGBTIQ+ ondernemers. Je krijgt hier meer informatie over de oprichting van een organisatie die de belangen van regenboogondernemers vertegenwoordigt, de BGLBC. Schrijf je in en kom!

‘MKB-Amsterdam wil belasting voor pakketjes om bezorggekte te stoppen en winkels te redden’

‘MKB-Amsterdam wil belasting voor pakketjes om bezorggekte te stoppen en winkels te redden’

MKB-Amsterdam maakt zich al tijden sterk voor de invoering van een bezorgbelasting. Om de bezorggekte te stoppen en winkels te redden. MKB-Amsterdam wil na de zomer in gesprek met de gemeenten Amsterdam, Amstelveen en Zaandam om met een actieplan te komen voor het behoud van winkels. Voorzitter Bart Drenth: ‘Als je niets doet, smelten de winkels sneller weg dan de ijskappen op de Noordpool.’

‘Verkeerde keuze om rekening politieke crisis bij ondernemers te leggen’

‘Verkeerde keuze om rekening politieke crisis bij ondernemers te leggen’

Jacco Vonhof voorziet een zware recessie, nu de politieke problemen in het land zich opstapelen. ‘Wie had vooraf kunnen bedenken dat we in deze clusterfuck terecht zouden komen?’, zegt hij tegen de Telegraaf, doelend op onder andere de inflatie, stikstofcrisis, krapte op de arbeidsmarkt en gastekorten. De rekening van die problemen komt teveel bij ondernemers terecht, vindt hij. ‘Stop daarmee. Het trapt alle lucht uit het mkb.’