Begin december kregen ongeveer twintigduizend Amsterdamse ondernemers een brief in de bus waarin de herinvoering van de reclamebelasting per 1 januari 2022 werd aangekondigd. Zeker in tijden van lockdown ontgaat veel ondernemers de rechtvaardiging van deze maatregel. De Amsterdamse VVD-lijstrekker Claire Martens overweegt de kwestie aan de orde te stellen bij de eerstkomende commissievergadering van de raadscommissie Financiën, Economische Zaken en Duurzaamheid.

Ook Robbie Castelijn van Hello Food Group vindt dat de reclamebelasting zijn doel ver voorbij schiet. ‘De timing is zeer ongelukkig, dat moge duidelijk zijn. Als ook noodzakelijke uitingen, zoals menukaarten belast worden, dan vind ik dat eigenlijk een beetje kinderachtig. Ik weet niet exact wat de hoogte van de belasting wordt, maar we hebben al een vergelijkbare precariobelasting voor reclameborden. Ik weet niet hoe dat in elkaar verweven zit, maar ik heb als ondernemer sowieso wat moeite met een gemeente die van achter het bureau allemaal dingen bedenkt die op ons bordje terechtkomen.’

Extra belasten

En er mag al zo weinig, stelt Castelijn vast. ‘In dit geval hebben we juist met het oog op corona informatie aan de deur hangen. Ook om mogelijk te maken dat mensen juist veilig vanuit huis kunnen bestellen. Zodra je iets doet om een beetje extra omzet te genereren lijkt het wel of de overheid dat wil belasten. Ik snap alle beweegredenen om het straatbeeld niet te veel te laten ontsporen. Maar volgens mij was dat met die precario al voldoende gewaarborgd. Het heeft er alle schijn van dat juist de horeca de komende weken nog dicht blijft, dus dan wordt het al met al een dure rekening.’

De exacte ins en outs van de reclamebelasting kent Castelijn niet. Maar hij voorziet ook problemen bij de controle en handhaving van de reclamebelasting. ‘Ze gaan de grootte meerekenen. Dat kan leiden tot kromme situaties. Ik heb zelf vier zaken in Amsterdam en dan is dit niet fijn. Zeker in coronatijd is deze extra heffing behoorlijk wrang. Je merkt aan alles dat het stadsbestuur wel erg stevig wil ingrijpen in de leefbaarheid, of hoe je het ook noemt wat er nu allemaal in de stad gebeurt. En dat pakt niet altijd even goed uit.’

Meer lezen over reclamebelasting?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief MKB Mail en ontvang automatisch onze artikelen over reclamebelasting en andere urgente ondernemerszaken in de regio Amsterdam.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan!

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan!

De verkiezingen op 16 maart zijn uiteraard voor jou als ondernemer belangrijk! Komt er een gemeentebestuur dat niet alleen aandacht heeft voor bewoners maar ook voor ondernemers? Volg via onze nieuwsbrief MKB Mail en onze socials de belangrijkste ontwikkelingen.

Corona kan voor ondernemers nog lang nagalmen

Corona kan voor ondernemers nog lang nagalmen

Het einde van de gezondheidscrisis is in zicht. Voor veel ondernemers begint nu de economische ellende pas echt. Drenth: ‘We vragen alle overheden om daar rekening mee te houden. Eén van de voorstellen is om ondernemers met schulden als doelgroep op te nemen in de pilot Pauzeknop, dat als doel heeft door de coronacrisis getroffen zelfstandigen te ondersteunen.’

Gezocht: ondernemers met oplossingen

Gezocht: ondernemers met oplossingen

Ben jij klaar om impact te maken in de stad? Meld je dan aan voor buurtchallenge Boost je Buurt. Je kan als ondernemer een Impact Hub Amsterdam ondernemersprogramma winnen ter waarde van €2.500 én kans maken op een ontwikkelbudget van €2.500, €5.000 of €7.500. Meedoen? Lees snel verder.

‘Nieuwe generatie is ontzettend innovatief’

‘Nieuwe generatie is ontzettend innovatief’

Studenten van Inholland gaan onder leiding van MKB-Amsterdam bestuurslid Bert Bos aan de slag met het ontwikkelen van duurzaamheidsplannen voor ondernemers. Ondernemers die wel oren hebben naar zo’n plan kunnen zich aanmelden. Binnenkort ook nieuws van Bert Bos over het Product van het Jaar!

‘Elke besparing is welkom’

‘Elke besparing is welkom’

De invoering van de reclamebelasting wordt twee maanden uitgesteld. Bart Drenth: ‘Ondernemers hebben het moeilijk en elke besparing is welkom. Ook als die maar over twee maanden gaat. En in maart zijn er weer nieuwe verkiezingen.’

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

Hoe denken ze in de Stopera over de herinvoering van de reclamebelasting? Met onder andere Rutger Groot Wassink van GroenLinks, Elise Moeskops van D66 en Claire Martens van de VVD. Uitstel of afstel? Dat zie je in de nieuwe aflevering van MKB TV!