Begin december kregen ongeveer twintigduizend Amsterdamse ondernemers een brief in de bus waarin de herinvoering van de reclamebelasting per 1 januari 2022 werd aangekondigd. Zeker in tijden van lockdown ontgaat veel ondernemers de rechtvaardiging van deze maatregel. De Amsterdamse VVD-lijstrekker Claire Martens overweegt de kwestie aan de orde te stellen bij de eerstkomende commissievergadering van de raadscommissie Financiën, Economische Zaken en Duurzaamheid.

Ook Robbie Castelijn van Hello Food Group vindt dat de reclamebelasting zijn doel ver voorbij schiet. ‘De timing is zeer ongelukkig, dat moge duidelijk zijn. Als ook noodzakelijke uitingen, zoals menukaarten belast worden, dan vind ik dat eigenlijk een beetje kinderachtig. Ik weet niet exact wat de hoogte van de belasting wordt, maar we hebben al een vergelijkbare precariobelasting voor reclameborden. Ik weet niet hoe dat in elkaar verweven zit, maar ik heb als ondernemer sowieso wat moeite met een gemeente die van achter het bureau allemaal dingen bedenkt die op ons bordje terechtkomen.’

Extra belasten

En er mag al zo weinig, stelt Castelijn vast. ‘In dit geval hebben we juist met het oog op corona informatie aan de deur hangen. Ook om mogelijk te maken dat mensen juist veilig vanuit huis kunnen bestellen. Zodra je iets doet om een beetje extra omzet te genereren lijkt het wel of de overheid dat wil belasten. Ik snap alle beweegredenen om het straatbeeld niet te veel te laten ontsporen. Maar volgens mij was dat met die precario al voldoende gewaarborgd. Het heeft er alle schijn van dat juist de horeca de komende weken nog dicht blijft, dus dan wordt het al met al een dure rekening.’

De exacte ins en outs van de reclamebelasting kent Castelijn niet. Maar hij voorziet ook problemen bij de controle en handhaving van de reclamebelasting. ‘Ze gaan de grootte meerekenen. Dat kan leiden tot kromme situaties. Ik heb zelf vier zaken in Amsterdam en dan is dit niet fijn. Zeker in coronatijd is deze extra heffing behoorlijk wrang. Je merkt aan alles dat het stadsbestuur wel erg stevig wil ingrijpen in de leefbaarheid, of hoe je het ook noemt wat er nu allemaal in de stad gebeurt. En dat pakt niet altijd even goed uit.’

Meer lezen over reclamebelasting?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief MKB Mail en ontvang automatisch onze artikelen over reclamebelasting en andere urgente ondernemerszaken in de regio Amsterdam.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Onze zustervereniging Amsterdam City komt op voor de belangen van ondernemend binnenstad en heeft onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok gevraagd de mening van ondernemers in de binnenstad over diverse onderwerpen te onderzoeken. De resultaten van het onderzoek worden...