In een speciaal programma ondersteunt Ready to Scale startups en scale-ups in hun groei. Doel van het programma, in het kader van het Digitaliseringsoffensief, is om digitaliseringskansen voor het mkb zo goed mogelijk te benutten. De mkb-ondernemers gaan in zes trainingen op zoek naar de juiste strategie om hun productiviteit te verhogen. Begeleid door experts en coaches worden zij klaargestoomd voor een optimale inzet van digitalisering in hun bedrijf.

Het programma biedt ruimte aan 75 bedrijven die al enigszins gevorderd zijn met hun digitalisering en nog verder willen groeien, zegt Boris Polm van KplusV, dat in samenwerking met ACE Venture Lab en THE SUN het programma Ready to Scale opzette. ‘Het groepsprogramma bestaat uit tien tot vijftien ondernemers per groep. Coach Pieter van Osch geeft ze handvatten om op een goede manier door te groeien. Daarbij komen thema’s aan bod als een waardevolle klantstrategie, de kwetsbaarheid van de uitvoering, het meten van groei aan de hand van slimme kpi’s en innovatie als kernproces.’

Onder de aandacht brengen

Daarnaast is er een blok Mensen en Organisatie: hoe bouw je het beste team en hoe ga je met ze om? In de sessie leren ondernemers van elkaar en gaan ze samen op zoek naar creatieve oplossingen. Eind januari start een nieuwe lichting. Dat lijkt nog redelijk ver weg, maar het is belangrijk om het programma nadrukkelijk onder de aandacht te brengen bij ondernemers. ‘We willen dat ze zich goed kunnen voorbereiden, dus het liefst hebben we intakes met alle ondernemers. Zij betalen €2.750 en daarbij verwachten we dat ondernemers tijd vrijmaken om aan hun bedrijf te bouwen.’

Maar die geïnvesteerde tijd verdienen de deelnemers dubbel en dwars terug, garandeert Polm. ‘Het programma biedt een mix van kennis, netwerk, opdrachten, persoonlijk advies, praktische tools en workshops. Ondernemers krijgen op die manier veel meer grip op hun bedrijf en ze groeien harder. Daar moet een bedrijf wel klaar voor zijn. De digitalisering dient zo twee doelen: zorgen dat je kunt groeien én zorgen dat je er meer grip op hebt. We weten de ondernemers mee te krijgen in ons verhaal. Het grootste probleem is eigenlijk om het eerste contact met ze te leggen.’

‘Veel geleerd’

Één van de ondernemers die een maand geleden de laatste sessie van het Ready to Scale-programma afrondden is Roel Schatorje van MOYU. Hij is zeer enthousiast over de uitkomsten en de effecten op zijn bedrijf. ‘Ik heb veel geleerd. In de fase dat het programma begon was het heel druk en hield ik voor mijn gevoel duizend-en-één ballen tegelijk in de lucht. Maar door de sessies kreeg ik meer structuur in de systemen en processen. Als je werkt aan duidelijke strategieën, begrijpt je team ook beter waarom je doet wat je doet en wat je kernwaarden zijn. En op die manier wordt je team ook zelfsturender.’

Daar horen duidelijke communicatiestructuren bij, weet Schatorje nu. ‘Hoe maak je afspraken en wat is het ‘ritme’ van je samenwerking? Toen we startten hadden we dat best goed voor elkaar. Maar je ziet dat het na twee jaar best weer wat aangescherpt kan worden. Onze kwartaalmeetings en de weekly’s zijn er anders uit gaan zien. Het gaat nu op alle vlakken minder om details en meer om het grote plaatje. Vertrouwen in onze medewerkers hadden we al, maar ergens ontstond toch vaak wat frictie omdat dingen nog niet soepel liepen. Ook daar heeft het programma een enorm gunstig effect gehad.’

Digitaliseringsoffensief

Het Digitaliseringsoffensief heeft tot doel de mkb-banenmotor in Groot-Amsterdam te versnellen via digitalisering. Dat gebeurt via webinars, trainingen, groepsprogramma’s, matching en maatwerkondersteuning voor ondernemers met een groeiambitie. Het Digitaliseringsoffensief is een initiatief van MKB Amsterdam, Ready to Scale, de Hogeschool van Amsterdam en de gemeente Amsterdam.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan!

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan!

De verkiezingen op 16 maart zijn dichterbij dan je denkt. En ook voor jou als ondernemer wellicht belangrijker dan je denkt! Komt er een gemeentebestuur dat niet alleen aandacht heeft voor bewoners maar ook voor ondernemers? Volg via MKB-Amsterdam de belangrijkste ontwikkelingen!

‘Elke besparing is welkom’

‘Elke besparing is welkom’

De invoering van de reclamebelasting wordt twee maanden uitgesteld. Bart Drenth: ‘Ondernemers hebben het moeilijk en elke besparing is welkom. Ook als die maar over twee maanden gaat. En in maart zijn er weer nieuwe verkiezingen.’

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

Hoe denken ze in de Stopera over de herinvoering van de reclamebelasting? Met onder andere Rutger Groot Wassink van GroenLinks, Elise Moeskops van D66 en Claire Martens van de VVD. Uitstel of afstel? Dat zie je in de nieuwe aflevering van MKB TV!

VVD blijft inzetten op afstel reclamebelasting

VVD blijft inzetten op afstel reclamebelasting

De Amsterdamse VVD-lijsttrekker Claire Martens ziet in het uitstel van de invoering van de reclamebelasting slechts een eerste stap. ‘We zijn principieel tegen reclamebelasting, ook buiten de lockdown.’

Hoe zet je social media in voor je bedrijf?

Hoe zet je social media in voor je bedrijf?

Wil je meer bekendheid van je bedrijf of in contact komen met je doelgroep, je merk versterken, meer bezoekers op je website en/of je online sales boosten? Als je daar alle ins en outs van wilt weten, meld je dan nu gratis aan voor de workshop!

Komt van uitstel afstel?

Komt van uitstel afstel?

De door veel ondernemers verfoeide reclamebelasting wordt twee maanden uitgesteld. Dit maakte wethouder Everhardt vanmiddag bekend. Voorzitter Bart Drenth is hier blij mee. “In maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. En hopelijk komt van uitstel, afstel”.