Amsterdam kan zich met recht dé marktstad van Nederland noemen. De vele markten zijn van grote culturele en economische waarde voor de stad. Het zijn vooral toeristen die de weg naar de Albert Cuypmarkt, Waterloopleinmarkt en Dappermarkt weten te vinden. Maar door alle coronamaatregelen bleek het voor veel marktondernemers lastig om het hoofd boven water te houden. Ook de Pure Markt, een reizende zondagsmarkt, voelde zich genoodzaakt de poorten, bijna letterlijk, te sluiten.
Oprichter Trienet Kroon was met haar markt nauwelijks meer weg te denken uit onder meer Amstelpark, Amsterdamse Bos en Park Frankendael. De Pure Markt was al zo’n dertien jaar een ‘plek waar je in aanraking komt met eerlijke en pure ondernemers’. De coronacrisis gooide ook hier roet in het eten. En door de onvoorspelbaarheid van het coronavirus én het kabinetsbeleid zijn de verwachtingen niet bepaald hooggespannen.
Uiteindelijk hoopt Kroon volgend jaar maart sterker dan ooit terug te keren met haar markt. Daarvoor zijn wel enkele grondige aanpassingen van het Amsterdamse marktbeleid nodig. Door de live muziek, terrassen, het schenken van alcohol en af en toe een draaimolen voor de kinderen heeft ze het predicaat ‘evenement’. De gemeente Amsterdam wil de Pure Markt echter onderbrengen bij de gemeentemarkten. ‘Daar zijn ze nog altijd druk mee in de weer, al krijgen ze het nog niet rond. Alleen in uiterste nood is dat een optie, maar dan moeten we wel afstand doen van alle extraatjes die we nu bieden.’
Donkere wolk
Zoals het voorheen ging, was het volgens Kroon gewoon goed. ‘Waarom zou je juist dát eruit halen waar we zo goed in zijn en breng je ons onder bij de gemeentemarkten?’ Haar grote angst is dat er geen weg meer terug is. ‘Dan heb je wel een vergunning van méér dan een jaar, maar het zorgt toch voor veel onrust in je hoofd. Er hangt een donkere wolk boven de markt.’
“Waarom haal je juist dát eruit waar we goed in zijn?”
Het blijft frustrerend dat de Pure Markt nu stilligt, enkel door het predicaat ‘evenement’, zegt Kroon. ‘Er staan bij ons echt geen honderden mensen te hossen, met bier enzo. Het lijkt in veel opzichten op een reguliere markt. Maar zelfs als we de evenement-achtige aspecten als muziek en terrassen weghalen, houden we de evenementenstatus. De financiële nood voor onze deelnemers wordt nu ook echt hoog. We kunnen de hele markt wel anders gaan aanvliegen, maar dan krijg je automatisch heel veel extra kosten. En dan zou je entree moeten gaan vragen.’
Groen en toegankelijk
En dat laatste botst zó met de uitstraling en de intentie van de Pure Markt, dat Kroon dat ten kosten van alles wil voorkomen. ‘We mogen nu slechts één persoon per 5 vierkante meter toelaten. Dan moet je het terrein ‘afhekken’ en mensen tellen. Dat brengt heel veel kosten met zich mee. En we willen juist in een autoloze, groene omgeving zitten en heel toegankelijk zijn voor iedereen. Als testen voor toegang echt de toekomst wordt, zitten we weer vast: dan hebben we nog steeds hekwerk nodig en moeten we QR-codes checken. Het enige voordeel is dan dat je meer mensen mag toelaten.’
Kroon begrijpt dat de gemeente niet zomaar alle landelijke regelgeving naast zich neer kan leggen. ‘Het enge is wat er na 20 september gaat gebeuren. Ons seizoen is bijna voorbij, we werken normaal gesproken tot eind oktober en dan is eind maart weer de eerste markt. Vorig jaar zei ik nog gekscherend dat een sabbatical van een jaar niet eens zo gek was en dat ik wel een jaartje kon interen op mijn spaargeld. Maar twee jaar ‘vakantie’ is wel erg veel van het goede. Het is tijd dat ze tegen ons zeggen: gaan jullie weer lekker je eigen geld verdienen. Dan kunnen ze de coronasteun terecht laten komen bij de sectoren die het écht nodig hebben.’
MKB-Amsterdam wil ook de marktondernemers graag ondersteunen, zegt voorzitter Bart Drenth. ‘Als ze partner worden van MKB-Amsterdam kunnen we hun lobby ondersteunen en hun belangen in het oog houden richting de gemeente. Want dat er iets moet gebeuren is duidelijk.’