Met de herinvoering van de reclamebelasting per 1 januari 2022 wil de gemeente Amsterdam de reclame in de openbare ruimte terugdringen. Ondernemer Ilco van Buuren van winkel Olivaria heeft ernstige bedenkingen, die hij al aankaartte bij de gemeenteraad, Amsterdam City en MKB-Amsterdam. ‘Ik zie er nog weinig over, maar ik hoop dat het lukt om meer mensen te mobiliseren.’

Vorig jaar werd de invoering van de belasting nog uitgesteld in verband met de coronacrisis, mede op initiatief van MKB-Amsterdam. Met de verlate invoering vreest Van Buuren ingewikkelde en tegenstrijdige regelgeving. Maar wat hem vooral steekt is dat het huidige college van B en W ondernemers lijkt te beschouwen als ‘kleine kapitalisten’. ‘Ze gooien er nog maar eens een maatregel bovenop. Intussen neemt de leegstand alleen maar toe en verdwijnen kleine winkeltjes. Daar komen alleen internationale, grotere bedrijven voor in de plaats, als je niet oppast. Het is raar dat die reclamebelasting juist nu weer komt.’

Kleine aanprijzende tekstjes

Van Buuren begreep inmiddels dat de gemeente denkt jaarlijks zo’n €10 miljoen op te halen met de reclametaks. ‘Als dát het argument is, dan heb ik principiële bezwaren tegen dit gedoe. In mijn etalage gaat het om het aanprijzen van onbekende producten met kleine tekstjes. En om straks te kunnen handhaven gaan ze nu al met screenauto’s de etalages langs, als een soort parkeerbeheer. Dan begint het rekenen, waarbij kennelijk alles wordt meegenomen – ook hele mooie reclameborden. Ik heb de pest in als ik zomaar opeens moet betalen; ik heb al genoeg te lijden van de gemeentebelastingen.’

Dat de reclamebelasting een jaar werd opgeschort vanwege de coronacrisis vond Van Buuren niet meer dan terecht. ‘Maar corona is er nog steeds. En hoewel ik het zelf nog best kan uithouden omdat ik een essentiële winkel heb, zijn er heel veel ondernemers met flinke inkomstenderving. Zij moeten op een gegeven moment al belasting terugbetalen en dan komt de gemeente er ook nog eens overheen met deze reclamebelasting. Het is niet altijd makkelijk om ondernemers te mobiliseren, maar ik hoop toch dat we samen een vuist kunnen maken. En de hulp van belangenclubs zou daarbij zeker welkom zijn.’

Niets te verwachten van college

Van Buuren probeerde de kwestie ook al middels een brief aan te kaarten bij de gemeenteraad. Antwoord kreeg hij tot nu toe niet, terwijl de toon van zijn brief uitsluitend constructief was. ‘Mijn boodschap was dat kleine ondernemers het al moeilijk genoeg hebben, maar ik heb er niets meer op gehoord. Ik overweeg zelfs om bij de gemeenteraadsverkiezingen mijn stemgedrag aan te passen, omdat je als lokale winkelier kennelijk niets te verwachten hebt van dit college. En dat vind ik echt jammer.’

Wonderlijk vindt Van Buuren het ook dat de gemeente waarschijnlijk al op grote schaal screenings-auto’s door de stad heeft laten rijden, op een moment dat de reclamebelasting niet aan de orde was. ‘Ondernemers moeten wel de kans krijgen om hun etalage aan te passen of een reclamebord weg te halen. Maar voor je het weet gaan ze op basis van oude screenings de belasting heffen. Reken maar dat er dan een golf van bezwaren op gang komt. Ik ben benieuwd waar de gemeente de capaciteit vandaan haalt om dat allemaal in goede banen te leiden. Ik sprak al een ambtenaar die de wanhoop nabij leek.’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...