De Piet Heintunnel gaat van 25 juni 2021 tot en met uiterlijk 30 september 2022 dicht voor al het verkeer. Dat biedt voldoende tijd voor de noodzakelijke ingrijpende werkzaamheden en het testen van nieuwe systemen en installaties. Door de tunnel voor motorvoertuigen volledig af te sluiten blijft voor de tramreizigers een vluchtroute beschikbaar. De veiligheid laat het niet toe om de werkzaamheden per tunnelbuis uit te voeren.
De werkzaamheden kunnen ook voor het mkb in Amsterdam ingrijpend zijn. Wel heeft de gemeente de plannen volgens vice-voorzitter Guido Frankfurther van MKB-Amsterdam ruim van tevoren aangekondigd. Dat bood tijd om flankerende maatregelen te organiseren. ‘De gemeente heeft een plan opgesteld om het thuiswerken te stimuleren – wat door de coronacrisis sowieso al een impuls kreeg. Bovendien hebben we mensen opgeroepen om tijdig na te denken over alternatieven én alternatieve routes.’
Knip in Weesperstraat
Dat neemt niet weg dat enige overlast onvermijdelijk is. Gelukkig werd, gesteund door MKB-Amsterdam, eerder dit jaar nog besloten de ‘knip’ in de Weesperstraat uit te stellen tot 2023, zodat de bereikbaarheid van de binnenstad intact blijft. Frankfurther is vooral blij dat de proef niet meer samenvalt met de sluiting van de Piet Heintunnel. ‘Niet alleen Amsterdam, ook de regio heeft hier last van. De Wibaut-as is ook een belangrijke verbindingsroute tussen Amsterdam-Oost en Amsterdam-Noord. Wat MKB-Amsterdam betreft gaan de plannen voor de knip ook in 2023 niet door.’
Wegverkeer kan omrijden via de IJtunnel (S116) of de Gooiseweg/Wibautstraat (S112). Met routeplanners als Google Maps, Waze of Flitsmeister kan betrekkelijk eenvoudig een goed alternatief worden gevonden. Wel is het goed om bij de omleidingen rekening te houden met een langere reistijd. Met name in de spits kan die best oplopen. Een andere reismogelijkheid is daarom vaak een beter alternatief. Mogelijk ontstaat op andere plekken in de stad meer verkeersdrukte door medeweggebruikers die een andere route kiezen.