LinkedIn heeft in Nederland 9 miljoen leden met een profiel. Wereldwijd heeft het social media-platform voor professionals 774 miljoen leden in 200 landen. Het wordt allang niet meer alleen gebruikt om personeel te werven of om een baan te zoeken. Op het platform worden ideeën uitgewisseld, nieuws gedeeld, vinden dialogen plaats en worden discussies gevoerd. Is LinkedIn een belangrijk platform voor jouw bedrijf? Zo ja, hoe kun je je bedrijf en jezelf profileren via LinkedIn?
Tipje van de sluier
Alexis van Dam, Marketing & Sales-docent aan de HvA, geeft in deze workshop uitleg over de werking van LinkedIn: hoe kun je het strategisch inzetten en welke doelen kun je realiseren? Je krijgt praktische, direct toepasbare tips over hoe je je bedrijfsprofiel kunt opzetten en inzetten en je persoonlijke profiel kunt optimaliseren. Van Dam geeft alvast een tipje van de sluier. ‘Personal branding op LinkedIn gaat zeker niet primair om: zie mij nou eens goed zijn. Je kunt veel beter laten zien hoe je anderen kunt helpen. LinkedIn is tegenwoordig veel meer dan een uitgebreide cv-database.’
Het gaat er vooral om dat je als ondernemer jezelf etaleert, zegt Van Dam. ‘Naarmate je meer gezicht hebt, wordt je bereik groter. Dat blijkt voor veel ondernemers nog best een lastige balans: wat geef je prijs over jezelf en welke externe content deel je? Mensen doen uiteindelijk gewoon zaken met andere mensen. En daarom is het belangrijk om te laten zien waarmee je elkaar kunt helpen. Harde verkoop werkt niet zo lekker op LinkedIn, het is vaak een weg van de lange adem. Je moet natuurlijk wel laten weten wat je allemaal gedaan hebt, maar mensen moeten vooral denken: ‘wat een interessante onderneming!’.’
15.45u ronde 1 Zaal 1 (WP1)
Digital Marketing: Verbeter de vindbaarheid van je website – Alexis van Dam
In de tweede ‘proeverij’-ronde geeft Alexis van Dam een workshop over de vindbaarheid websites – SEO. Oftewel: in hoeverre weet je of jouw site ook doet wat ‘ie moet doen. Dus: informatie bieden, business genereren, vindbaar zijn voor mensen, dat soort zaken. ‘De meeste sites zijn verre van geoptimaliseerd wat betreft snelheid, navigatie en call to action. Dat zijn zaken waar je zeker naar moet kijken. Het gaat daarbij in eerste instantie om het bewustzijn: klopt het allemaal wel? Daar kun je zelf mee aan de slag, maar je kunt ook een externe partij inhuren om dat goed voor elkaar te krijgen. Uiteindelijk kan een goede vindbaarheid van je website een hoop geld en tijd schelen. Maar: het is een long time game en tijd is voor veel ondernemers geld. Maar deze investering is het geld zeker waard.’
16.45 u ronde 2 Zaal 1 (WP1)
Geïnteresseerd? Kom naar de Kick-off van het Digitaliseringsoffensief en de MKB-Amsterdam Groeiborrel in de Johan Cruijff ArenA. Om 15.00u is de inloop,