Al zo’n twintig jaar doet MKB-Amsterdam-lid Alexander Schiks zijn loonaangifte bij de Belastingdienst en zijn pensioenaangifte bij Pensioenfonds Detailhandel. Uit het niets kwam eind vorig jaar de melding dat het pensioenfonds zou overstappen naar een nieuwe uitvoerder, met de stellige belofte dat het er alleen maar inzichtelijker op zou worden. Dát bleek niet per se het geval, constateert hij nu.

Overzichten over zijn afdrachten zijn sindsdien lastig te vinden. Sterker: sinds 1 januari 2021 stelt Pensioenfonds Detailhandel het verplicht om gegevens aan te leveren via UPA (Uniforme Pensioenaangifte), zegt Schiks. En dat is uitsluitend mogelijk met een loonprogramma dat de gegevens in het gewenste formaat kan aanleveren. Voor vier werknemers kost dat normaal een half uurtje per vier weken, maar helaas biedt Pensioenfonds Detailhandel die optie zelf niet. Schiks voelt zich gedwongen om een salariskantoor in te schakelen of een duur programma aan te schaffen.

De kosten zijn nog niet eens Schiks’ grootste bezwaar. Het gaat hem erom dat het pensioenfonds hem min of meer dwingt om die extra stappen te zetten, terwijl de Belastingdienst wél een faciliteit biedt voor kleinere werkgevers. ‘Ik heb het pensioenfonds verzocht handmatige aanlevering van pensioengegevens mogelijk te maken. Als reply kreeg ik een rekening die 25 procent hoger lag, met het verzoek een en ander toch echt in UPA-formaat aan te leveren. Met geen woord werd gerept over mijn verzoek om handmatige aanlevering van de gegevens mogelijk te maken.’

Verplicht digitaal
Schiks gebruikte jarenlang een vast loonprogramma, maar dat ging niet mee in de verplichte digitale aanlevering van formulieren, zegt hij nu. ‘Ik heb een aantal dingen bekeken, zoals een abonnement van 600 euro voor vier personen. Maar dat is vooral gericht op intermediairs. Een simpele oplossing heb ik niet gevonden. Terwijl je via de Belastingdienst dus handmatig gegevens aan kunt leveren. In principe zou elk salarisverwerkingspakket de mogelijkheid moeten bieden om een UPA en loonafgifte af te handelen.’

De drogisterij-eigenaar vindt het merkwaardig dat kleine ondernemers worden gedwongen tot duurdere oplossingen. Terwijl de loonaangifte doorgaans voor 95 procent hetzelfde blijft. ‘Ik zou graag advies krijgen over wat ik als kleine werkgever tegen het pensioenfonds kan inbrengen. En ik verneem graag of er binnen MKB-Amsterdam meer kleine detailhandel-werkgevers zijn die hier tegenaan lopen. Misschien moet ik een advocaat in de arm nemen om af te dwingen dat het eenvoudiger wordt. Het aantal uren en uurbedrag staat vrij vast, het enige wat echt kan afwijken is de pensioenregeling.’
Loop je hier ook tegen aan? Meld je bij marcia.appels@mkb-amsterdam.nl

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...