Het toegenomen gebruik van bromfietsen en snorfietsen in de Amsterdamse binnenstad is een groeiend probleem voor bewoners en ondernemers. Doordat deze vervoermiddelen in principe overal mogen worden geparkeerd, neemt de overlast verder toe, vinden onder meer bewonersorganisatie Amsterdam Centrum en MKB-Amsterdam.
Uitzondering zijn enkele aangewezen straten en pleinen in Amsterdam Centrum, waar enerzijds een parkeerverbod
geldt maar anderzijds veel gratis parkeercapaciteit voor met name tweewielers beschikbaar is. De organisaties, aangevuld met bewonersvereniging ‘Geef het Fietspad Terug’ en deelvervoerders Check Technologies en Felyx, roepen de raadscommissie MLW en de gemeenteraad daarom op om deze problematiek te agenderen. Dat moet op korte termijn leiden tot de komst van veel meer parkeervakken en aangewezen vakken.
Ondergrondse stalling
MKB-Amsterdam pleit al jaren voor het beter faciliteren van het toenemend aantal scooters, zegt vicevoorzitter Guido Frankfurther. ‘Tevergeefs hebben wij ons de blaren op onze tong gepraat om scooters toegang te verlenen tot de nieuwe ondergrondse stallingen onder het Beursplein en de nieuwe stalling onder het Openhavenfront bij het CS. Waarom kan dit wel bij de stalling onder de Openbare bibliotheek aan het Oosterdok? Maak ze dan tenminste geschikt voor elektrische scooters, want ook dat aantal neemt snel toe.’
Frankfurther vindt het een goede ontwikkeling dat steeds meer mensen met andere vervoersmiddelen dan de auto naar de stad komen. Tegelijkertijd ziet hij dat de trottoirs vollopen met allerhande geparkeerde fietsen, scooters, motoren, bakfietsen etc. ‘Met het geleidelijk opheffen van parkeerplaatsen moet ook dit probleem worden opgelost. Want een ruim trottoir zonder obstakels maakt het winkelen aantrekkelijker. Als MKB-Amsterdam willen we de klanten terug naar de winkelstraten krijgen.’