‘In Alkmaar begint de Victorie’, we schrijven 1573. Nederland – Spanje: 1- 0. Nee, nee, dit gaat niet over voetbal. Maar over de doorslaggevende daad van de standvastige Alkmaarders – mannen en vrouwen van vlees en bloed. ‘Dappre strijders fier en koen’ – die in de stad met kokend teer en brandende takken de Spanjaarden tegenhielden. En daarmee de overwinning binnensleepten. Mede door een strategische zet van Willem van Oranje om de dijken door te breken.
Maar strategie moet uitgevoerd worden en dat vraagt om organiseren op tactische niveau. Dat vraagt om mankracht. Binnen de kortst mogelijk keren haalden een slagvaardig vrijwilligersleger van boeren de schoppen uit de schuren en doorbraken met hun handen de dijken. De weilanden rond Alkmaar liepen vol. De Spanjaarden namen het hazenpad. Holland was bevrijd en dit doelpunt in de blessuretijd komt op naam van Noord-Holland. We moeten eerlijk zijn. Amsterdam heeft er geen vinger naar uitgestoken want dat heulde de hele periode 1572-1573 met de vijand en vierde wel de overwinning mee. Dankzij Noord-Holland.
Wat krijgt tot de dag vandaag Noord-Holland daarvoor terug? Noppes. De tekening van de uitbreidingsplannen van de Noord-Zuidlijn zijn daar wederom het zoveelste bewijs van. Want wat valt op? Het lijntje naar het Noorden ontbreekt. De lijn Monnickendam-Purmerend-Hoorn. “De Noordtak”. Wat een belediging voor die duizenden autochtone Amsterdammers die min of meer gedwongen emigreerden naar het noorden vanwege de woningnood. Heus, er stonden kraampjes in het stadhuis met bordje Zaandam, Purmerend en Hoorn. Met op de tafels inschrijfformulieren. Ellis Island in Amsterdam.
Doemt de vraag op hoe lang de Noord-Hollanders nog moeten wachten. Even de ‘Tijd van Besluit tot Opening’ op een rij van grote infrastructurele projecten. Noordzeekanaal elf jaar, Nieuwe-Waterweg negen jaar (geen woorden maar daden) Afsluitdijk twaalf jaar. Noord Zuidlijn zestien jaar. Het besluit over de ingediende uitbreiding is nog niet gevallen. Stel dat dat twee jaar duurt (nieuwe kabinet in 2022) dan is dat gerealiseerd in 2038! Oké, het gaat gedeeltelijk over land. We maken van zestien, acht realisatiejaren. Dan wordt het 2030. En de ‘Noordtak’ dan?. Laten we optimistisch zijn. Besluit 2026 ( kabinet er na). De Noordtak gaat over land. Opening 2034. Tsjonge, jonge wordt er nog nagedacht over de economische groei van de stad. Al die Noord-Hollanders, die graag komen shoppen. Leg toch eerst die ‘Noordtak’ aan. Als je toch één miljard hebt uitgetrokken. Dat genereert exponentiele omzet. En is nog duurzaam ook. Stupidité zou Jacques Brel zeggen. Dat is in het Nederlands . . . .
Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!
Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...