Deze week botst een scooter op een fiets. Maar…we zijn koploper in de hele wereld! We hebben het niet over voetbal. Het Concertgebouworkest en noem maar op, al die ander dingen waar we goed in zijn. Nee, we hebben het over de fiets. Een uiterst stabiele factor in onze economie. Nog stabieler is de soort fiets, de oma- en opafiets. Waarvan sinds het ontstaan van de fiets in de 19eeuw waarschijnlijk de meeste exemplaren van een producttype zijn verkocht, ook internationaal (een veelvoud van ons bevolkingsaantal). Alleen de binnenboordmotor van Stork (tuktuk tukketuk) verkocht qua omzet waarschijnlijk meer.

Dat volk “the Dutch” (wij dus, ik ook) staat dan ook bekend om zijn enthousiaste fietsgedrag. En dat leidt dan weer tot de eerste plaats in de wereld. Ja, u leest het goed. In de recent door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid staan we op nummer 1 met 1,3 fietsen per persoon. Meer zelfs dan we nodig hebben om ons zelfstandig voort te bewegen. Die 0,3 is natuurlijk een ultieme uiting van enthousiasme en ook wel een beetje overdreven. Want de achtervolgers staan op ruime achterstand. De achtervolgers (een echt wielrenbegrip) zijn Denemarken met 0,6 (minder dan de helft), België 0,5 en….China 0,3(!?). En Amsterdam zal de stedelijke koploper zijn met naar schatting dan 1,5 fiets of meer. Kunnen we daar trots op zijn? Zeker!

We hebben in al die jaren, vanaf het begin van de Franse uitvinding in de 19e eeuw, met allerlei fietsfabriekjes en fietsfabrieken bijgedragen aan de ontwikkeling van de fiets en de economische groei van Nederland. Ook altijd met een factor export. En zijn we ook de beste gebruikers dus. Moeten we daar blij mee zijn? Dat vraagt – bedrijfskundig – om het zoeken naar de paradox. Die is heftig. De eerste plaats in de wereld dankzij of ondanks doden. Doden ja. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen hoe het is. Het is een chaos in onze stad. Oma- en opafietsen, scooters en E-bikes – die hun kenteken weglaten – scheren langs de smalle fietspaden. Deze chaos is ooit redelijk humoristisch beschreven in het boek “De Fietsrepubliek” van Pete Jordan uit 2014. Een Amerikaan, ervaringsdeskundige in chaos, gezien de situatie in zijn eigen land.  En het is nu 2020. Doden om lekker te kunnen fietsen. We moeten ons collectief schamen. Wat is nu belangrijker de kademuren of mensenlevens?

Blijft over de vraag. Waar blijft het allesomvattende plan? Dat ligt er al: het Plan D’Hooghe.  D’Hooghe? “Nooit meer iets van gehoord lieve schat”. Die Belg gaf het antwoord al: een nieuw ontwerp van Amsterdam met een fietsring. “Ook nooit meer iets van gehoord”. “Dus we hebben nooit meer iets gehoord” “Kunnen we dan wel veilig fietsen? “Kan het kleintje dan nog wel veilig fietsen straks? “Zullen we hier dan wel blijven?” Marktrisico!!! Minder inwoners, minder inkomsten. Voor overheid en bedrijfsleven. Pas op!!! Dat willen we niet!!!

 

 

 

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Onze zustervereniging Amsterdam City komt op voor de belangen van ondernemend binnenstad en heeft onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok gevraagd de mening van ondernemers in de binnenstad over diverse onderwerpen te onderzoeken. De resultaten van het onderzoek worden...