Willem Schellekens heeft met zijn bedrijf Fietskoerier.nl al de nodige ervaring opgebouwd met het effectief inzetten van AI-toepassingen. Niet voor de optimale bezorg-logistiek, maar voor het detecteren van plekken ‘op straat’ die onderhoud nodig hebben. Dat gebeurt vanuit de aparte tak Velotech Solutions, en aan de hand van camera-data. Daarvoor worden, naast de ‘reguliere’ fietskoeriers, speciale fietsers ingezet. Schellekens wil bij de kick-off van het Digitaliseringsoffensief met mkb-ondernemers bespreken hoe zij AI kunnen toepassen in hun eigen vakgebied.
Als voorschot op de workshop van donderdag legt Schellekens alvast enkele belangrijke afwegingen op tafel. Eigenlijk is de allerbelangrijkste vraag die je je als AI-geïnteresseerd mkb’er moet stellen: welk probleem wil je ermee oplossen, en voor wie? Vervolgens is de vraag: welke technologie is daar het best op toegesneden? ‘Veel mkb’ers vinden AI erg ver van hun bed en zijn daarom terughoudend met de toepassing ervan. Maar ze slagen er vaak wél in om vrij nauwgezet de problemen te formuleren, en dat is een belangrijke eerste stap.’
Andere stakeholders
En als eenmaal de kogel door de kerk is en de ondernemer de keuze heeft gemaakt voor AI-toepassingen, komen andere dilemma’s aan bod. ‘Dan is al gauw de vraag: wat kún je er precies mee. Je hebt al gauw te maken met een hele keten. Dus als bij ons de gemeente (Amsterdam) zegt: ga maar honderd kilometer rijden en breng de kwetsbare plekken in kaart, kan een betrokken aannemer dat misschien helemaal niet aan. Daarom is het ook bij AI-toepassingen van belang om je af te vragen: welke impact maakt het op de andere stakeholders?’
Willem Schellekens is eigenaar van Fietskoerier.nl en Velotech Solutions. Als co-founder van de Innovation Studio van ING richtte hij meerdere teams op. Hij begeleidde die teams vervolgens bij de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen en inzet van nieuwe technologieën, zoals blockchain, artificial intelligence en IOT. Willem heeft mede het fundament gelegd voor het toepassen van design-thinking, lean startup & agile manier van werken binnen een corporate omgeving.
15.45u ronde 1 Zaal 2 (WP2)
Geïnteresseerd? Kom naar de Kick-off van het Digitaliseringsoffensief en de MKB-Amsterdam Groeiborrel in de Johan Cruijff ArenA. Om 15.00u is de inloop,