Willem Schellekens heeft met zijn bedrijf Fietskoerier.nl al de nodige ervaring opgebouwd met het effectief inzetten van AI-toepassingen. Niet voor de optimale bezorg-logistiek, maar voor het detecteren van plekken ‘op straat’ die onderhoud nodig hebben. Dat gebeurt vanuit de aparte tak Velotech Solutions, en aan de hand van camera-data. Daarvoor worden, naast de ‘reguliere’ fietskoeriers, speciale fietsers ingezet. Schellekens wil bij de kick-off van het Digitaliseringsoffensief met mkb-ondernemers bespreken hoe zij AI kunnen toepassen in hun eigen vakgebied.

Als voorschot op de workshop van donderdag legt Schellekens alvast enkele belangrijke afwegingen op tafel. Eigenlijk is de allerbelangrijkste vraag die je je als AI-geïnteresseerd mkb’er moet stellen: welk probleem wil je ermee oplossen, en voor wie? Vervolgens is de vraag: welke technologie is daar het best op toegesneden? ‘Veel mkb’ers vinden AI erg ver van hun bed en zijn daarom terughoudend met de toepassing ervan. Maar ze slagen er vaak wél in om vrij nauwgezet de problemen te formuleren, en dat is een belangrijke eerste stap.’

Andere stakeholders

En als eenmaal de kogel door de kerk is en de ondernemer de keuze heeft gemaakt voor AI-toepassingen, komen andere dilemma’s aan bod. ‘Dan is al gauw de vraag: wat kún je er precies mee. Je hebt al gauw te maken met een hele keten. Dus als bij ons de gemeente (Amsterdam) zegt: ga maar honderd kilometer rijden en breng de kwetsbare plekken in kaart, kan een betrokken aannemer dat misschien helemaal niet aan. Daarom is het ook bij AI-toepassingen van belang om je af te vragen: welke impact maakt het op de andere stakeholders?’

Willem Schellekens is eigenaar van Fietskoerier.nl en Velotech Solutions. Als co-founder van de Innovation Studio van ING richtte hij meerdere teams op. Hij begeleidde die teams vervolgens bij de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen en inzet van nieuwe technologieën, zoals blockchain, artificial intelligence en IOT. Willem heeft mede het fundament gelegd voor het toepassen van design-thinking, lean startup & agile manier van werken binnen een corporate omgeving.

15.45u ronde 1 Zaal 2 (WP2) 

Geïnteresseerd? Kom naar de Kick-off van het Digitaliseringsoffensief en de MKB-Amsterdam Groeiborrel in de Johan Cruijff ArenA. Om 15.00u is de inloop,

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

‘Belangrijkste is nu snel een stabiel kabinet’

‘Belangrijkste is nu snel een stabiel kabinet’

Jacco Vonhof: ‘Ondernemers hebben door corona een jas uitgedaan, maar staan tegelijk voor grote investeringen. Er is een kabinet nodig dat knopen doorhakt. De transitie moet voor het mkb haalbaar en betaalbaar zijn.’

‘Koolmees moet met maatwerk over de brug komen’

‘Koolmees moet met maatwerk over de brug komen’

Bart Drenth: Er moet een loket komen waar je als ondernemer kunt aankloppen als je, wat coronasteun betreft, tussen wal en schip bent beland. Sportschoolhouder Jeroen van Beek is zo’n ondernemer. ‘We zitten nog steeds in de fase van ‘samen door de crisis’. We staan achterin de rij, maar we staan er nog steeds.’

10 tips om cybercrime te voorkomen

10 tips om cybercrime te voorkomen

Dave Maasland, ondernemer op het gebied van cybersecurity, stelde in het kader van de kick-off van het Digitaliseringsoffensief een top-10 van securitytips op.

Pure markt hunkert naar heropening

Pure markt hunkert naar heropening

Oprichter Trienet Kroon was met haar Pure Markt nauwelijks meer weg te denken uit onder meer Amstelpark, Amsterdamse Bos en Park Frankendael. De coronacrisis gooide ook hier roet in het eten. De ‘evenementenstatus’ zat haar daarbij flink in de weg.

Onderzoek koopgedrag Haarlemmermeer van start

Onderzoek koopgedrag Haarlemmermeer van start

De gemeente Haarlemmermeer onderzoekt koopgedrag en tevredenheid over het aanbod in winkels. Naast de detailhandel zal dit jaar ook de horeca en recreatiesector worden onderzocht. Deel ook jouw mening!