Maandag 9 mei gaf Leontine van Geffen, docent Digital Marketing aan de Hogeschool van Amsterdam, een presentatie voor mkb ondernemers over het zakelijk gebruik van Instagram. De deelnemers waren het erover eens dat deze workshop hele praktische tips gaf om Instagram in te zetten als online verkoopkanaal.

Een aparte tak van sport

Instagram wordt door veel mensen gezien als een plek waar je leuke foto’s over mode, eten, uitgaan en reizen kan delen. Maar het netwerk, in 2012 gekocht door Facebook, heeft zich niet alleen snel ontwikkeld als communicatiekanaal, maar ook als verkoopkanaal. Een mooie mogelijkheid voor mkb-ondernemers die de druk voelen om een webshop te beginnen, maar niet de middelen hebben om er een op te bouwen. Ewout Rameijer van Amsterdenim benoemde dit dilemma in een interview met MKB-Amsterdam: ‘Mensen denken dat het runnen van een webshop iets makkelijks is, maar e-commerce is een vak apart. Je moet er heel veel tijd en moeite in stoppen om de concurrentie met de grote e-combedrijven aan te gaan.’

Online verkopen zonder webshop

Instagram heeft 5.7 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan de meerderheid in de leeftijdscategorie 18-49 jaar is. Het kanaal biedt retail ondernemers een ideale kans om heel gericht een specifieke doelgroep te bereiken en producten te verkopen, zonder dat daar een enorme investering aan tijd en geld aan vooraf gaat. Hierbij alvast een paar tips:

  • Verdiep je in welke producten je via Instagram mag verkopen. Op dit moment kun je alleen fysieke goederen verkopen.
  • Je kunt een catalogus aanmaken binnen Instagram, of je website / webshop koppelen
  • Als je verkoopt op Shopify, BigCommerce of een ander partnerplatform, maak je winkel dan door je producten te importeren en synchroniseren
  • Gebruik een “call -to -action” in het bijschrift bij je foto’s zoals ‘Tik om te kopen´

Je kunt de presentatie van Leontine op video bekijken, klik hier!

Workshop op maat!

Deze workshop werd aangeboden door het Digitaliseringsoffensief, het kennisplatform voor digitalisering van het mkb.  Het Digitaliseringsoffensief biedt ook de mogelijkheid aan om als BIZ of ondernemersvereniging een workshop aan te vragen die specifiek is toegespitst op je doelgroep. Voor meer informatie over de mogelijkheid van workshops op locatie, neem contact op met Tessa Wervers via t.j.welmers@hva.nl.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Jerry van Schaik

Jerry van Schaik

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Coalitieakkoord: vaag op economisch gebied

Coalitieakkoord: vaag op economisch gebied

PvdA, Groen Links en D66 presenteerden deze week hun coalitieakkoord, de basis voor het gemeentebeleid voor de komende vier jaar. Voorzitter Bart Drenth is blij met de specifieke aandacht voor het mkb. Maar de invulling van de economische paragraaf is vaag en mist aansluiting met de voorstellen die MKB-Amsterdam heeft gedaan.

Samenwerking met gemeente: ‘Geen woorden, maar daden.’

Samenwerking met gemeente: ‘Geen woorden, maar daden.’

Publiek-private samenwerking loopt als een rode draad door het coalitieakkoord. Maar MKB-Amsterdam mist de samenwerking met het nieuwe college. ‘We hadden het op prijs gesteld als het college de link had gelegd met initiatieven vanuit het mkb. Zoals Amsterdam Food Capital 2025. We willen alsnog snel aan tafel met het nieuwe college om echt samen te werken’.

Differentiering reclamebelasting op politieke agenda

Differentiering reclamebelasting op politieke agenda

Het nieuwe college wil de reclamebelasting gaan differentiëren om met name kleine reclame-uitingen te ontzien. ‘Positief’, zegt Bart Drenth, ‘maar MKB-Amsterdam streeft nog steeds naar afschaffing van deze belasting.’ Eerder is een petitie van MKB-Amsterdam voor afschaffing door bijna 900 bedrijven ondertekend.

Verbetering van toegankelijkheid aanvraag nadeelcompensatie beloofd

Verbetering van toegankelijkheid aanvraag nadeelcompensatie beloofd

Op mede-initiatief van MKB-Amsterdam gingen ondernemers gisteren in het kantoor van Adyen om tafel met de ombudsman van de Metropool Amsterdam. Frankfurther, vice-voorzitter van MKB-Amsterdam, is blij met de voorlopige uitkomsten: ‘De aanwezigheid van ombudsman Munish Ramlal lijkt als een procesversneller te werken.’

Product van de Maand mei

Product van de Maand mei

Wordt het Friet van Patat Steeg of de Honing Koningsstroopwafel van Landskroon? Of zit je toch meer te denken aan het chocoladekoekje van Van Stapele? Stem! En zet alvast de Groeiborrel van maandag 13 juni in je agenda!