Maandag 9 mei gaf Leontine van Geffen, docent Digital Marketing aan de Hogeschool van Amsterdam, een presentatie voor mkb ondernemers over het zakelijk gebruik van Instagram. De deelnemers waren het erover eens dat deze workshop hele praktische tips gaf om Instagram in te zetten als online verkoopkanaal.

Een aparte tak van sport

Instagram wordt door veel mensen gezien als een plek waar je leuke foto’s over mode, eten, uitgaan en reizen kan delen. Maar het netwerk, in 2012 gekocht door Facebook, heeft zich niet alleen snel ontwikkeld als communicatiekanaal, maar ook als verkoopkanaal. Een mooie mogelijkheid voor mkb-ondernemers die de druk voelen om een webshop te beginnen, maar niet de middelen hebben om er een op te bouwen. Ewout Rameijer van Amsterdenim benoemde dit dilemma in een interview met MKB-Amsterdam: ‘Mensen denken dat het runnen van een webshop iets makkelijks is, maar e-commerce is een vak apart. Je moet er heel veel tijd en moeite in stoppen om de concurrentie met de grote e-combedrijven aan te gaan.’

Online verkopen zonder webshop

Instagram heeft 5.7 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan de meerderheid in de leeftijdscategorie 18-49 jaar is. Het kanaal biedt retail ondernemers een ideale kans om heel gericht een specifieke doelgroep te bereiken en producten te verkopen, zonder dat daar een enorme investering aan tijd en geld aan vooraf gaat. Hierbij alvast een paar tips:

  • Verdiep je in welke producten je via Instagram mag verkopen. Op dit moment kun je alleen fysieke goederen verkopen.
  • Je kunt een catalogus aanmaken binnen Instagram, of je website / webshop koppelen
  • Als je verkoopt op Shopify, BigCommerce of een ander partnerplatform, maak je winkel dan door je producten te importeren en synchroniseren
  • Gebruik een “call -to -action” in het bijschrift bij je foto’s zoals ‘Tik om te kopen´

Je kunt de presentatie van Leontine op video bekijken, klik hier!

Workshop op maat!

Deze workshop werd aangeboden door het Digitaliseringsoffensief, het kennisplatform voor digitalisering van het mkb.  Het Digitaliseringsoffensief biedt ook de mogelijkheid aan om als BIZ of ondernemersvereniging een workshop aan te vragen die specifiek is toegespitst op je doelgroep. Voor meer informatie over de mogelijkheid van workshops op locatie, neem contact op met Tessa Wervers via t.j.welmers@hva.nl.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Jerry van Schaik

Jerry van Schaik

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...