Voor veel rondvaartrederijen is het vooralsnog onduidelijk of zij wel of niet met grotere groepen gasten aan boord mogen varen. Aanvankelijk leek het erop dat rondvaartboten het principe ’testen voor toegang’ niet mochten gebruiken voor hun vaartochten. Dat zou betekenen dat zij nog zeker anderhalve maand moeten wachten met het verruimen van de capaciteit aan boord. Een reder is echter om opheldering gaan vragen bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daaruit bleek dat het verhaal gecompliceerder ligt. 

Voorzitter van de Vereniging Rederijen Amsterdam (VRA) Tommy van Riet was aanvankelijk geschrokken: ‘’Dit betekent dat wij nog minimaal anderhalve maand moeten wachten op het varen met grotere capaciteit aan boord. Een diner met 10 personen of een borrel met 25 personen op een boot is indien iedereen gevaccineerd of getest is even veilig of zelfs nog veiliger dan in een restaurant of club. De boekingen die wij nu mislopen zijn onontbeerlijk om te overleven als bedrijf.’’ Ook met het oog op de toekomst is het volgens Van Riet noodzaak om meer vrijheid te krijgen: ‘’Binnenkort stoppen ook alle steunpakketten en moeten wij weer rendabel kunnen ondernemen om alle opgelopen schulden zien terug te verdienen.’’

Primair doel

Een collega-reder heeft de kwestie voorgelegd bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daaruit bleek dat de situatie gecompliceerder is, maar mogelijk wel meer perspectief biedt. Het is namelijk zo dat party- en restaurantboten gebruik mogen maken van toegangstesten wanneer eten en drinken of een evenement het primaire doel van de aangelegenheid is en het varen een bijkomstigheid. Ze zijn dan ook als zodanig vergund. Voor rondvaartboten ligt dat anders. Daar is varen het primaire doel en daarom mogen zij dus geen gebruik maken van testen voor toegang.

Voor veel hospitality-vaartuigen is het toch lastig. Hoewel zij eten en drinken of een evenement als primair doel van de vaartocht hebben, zijn zij toch vaak als rondvaartboot vergund. Wat geeft dan de doorslag: het primaire doel of de vergunning? Wethouder Verkeer en Vervoer Egbert De Vries en het programma Varen van de gemeente Amsterdam hebben daarover nog geen duidelijkheid gegeven. De Amsterdamse reders wachten op uitsluitsel wel willen dolgraag weer met grotere capaciteit aan boord aan de slag.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Fabiënne Mucuk

Fabiënne Mucuk

Redacteur MKB-Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...