De coronamaatregelen houden velen deuren gesloten. Wat voor een uitstapjes kan je dan nog met vrienden, een date of familie ondernemen? Met deze vraag richtte Danique Fennema (24) in oktober 2020 ‘Tassie’ op. Samen met lokale ondernemers, musea, buurtinitiatieven, stadbewoners en andere ‘lokale helden’ biedt zij ‘een tassie’ gevuld met een twee uur durende tour langs historische en culturele plekken in Amsterdam, speelse opdrachten en grappige ‘weetjes’, aan. Ook bevat elke tas een alcoholisch drankje en een snack voor de lekkere trek. Je kan zelf kiezen waar je de route met het gevulde Tassie wilt lopen, want Daniques onderneming is zo’n succes dat ze inmiddels een route door Amsterdam Centrum, de Jordaan, Amsterdam Oost en Amsterdam West heeft opgezet én bezig is met een nieuwe route door Utrecht.

Het succes van haar onderneming zit volgens Danique in het feit dat ze met Tassie verschillende elementen combineert. De plekken langs de routes, opdrachten en producten in de tas moeten zowel leerzaam als karakteristiek, maar ook grappig, lekker en lokaal zijn. Zo begint en eindigt elke route bij een horecazaak, gaat de wandelroute vaak langs een lokale markt en werken musea mee om een route zo informatief mogelijk te maken: “Zo hebben mensen een leuke en leerzame dag, maken ze op een nieuwe en andere manier kennis met de stad, maar worden ook bestaande organisaties en ondernemers in de regio ondersteunt.”

Wanneer de horeca en musea de deuren weer mogen openen, zou Danique de Tassies graag uitbreiden met bijvoorbeeld een kortingskaart voor de entree van een museum. Zo blijft Danique kijken hoe ze met bestaande organisaties kan samenwerken, zónder ook maar ooit een reclame tas te worden: “De producten in de tas zijn lokaal en de kopers van een Tassie lopen langs zo veel mogelijk maatschappelijke relevante buurtinitiatieven als mogelijk, maar hier hoef en wil ik niks voor terug. Het gaat erom dat we met Tassie zowel buurtbewoner als buurtinitiatief positief ondersteunen en een leuke en leerzame dag bezorgen!”.

Op dit moment is Danique weer op zoek naar een lekkere en lokale Amsterdamse snack om haar Tassies mee te vullen. Maakt jouw bedrijf een lokaal product dat goed naast een speciaal biertje of wijntje past? Neem contact op met Danique en stuur een e-mail naar hello@eentassie.nl met meer informatie over jouw product.

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Noodklok voor ondernemers

Noodklok voor ondernemers

Bestuurders van gemeenten, provincie en economische organisaties pleiten in een brandbrief aan het kabinet voor maatwerk bij de NOW en TVL subsidieregelingen. “We zien bij ondernemers onacceptabele stress. Zij moeten nu het zelfstandig opgebouwde pensioen en privévermogen inzetten om de vaste lasten te kunnen betalen.” Aldus Erik Bekkering, wethouder Economische Zaken gemeente Bergen NH. De bestuurders vragen het kabinet de menselijke maat vast te houden. Ook vragen ze het kabinet om te luisteren naar de roep van de ondernemers, gemeenten, brancheverenigingen en belangenorganisaties die nu steeds luider in de media te horen is. En vervolgens maatwerk te leveren zodat óók deze ondernemers in aanmerking komen voor de subsidieregelingen NOW & TVL.

‘Maak afhalen pakketjes bij buurthubs aantrekkelijker’

‘Maak afhalen pakketjes bij buurthubs aantrekkelijker’

De gemeente Utrecht wil korte metten maken met de overlast die pakketbezorgers veroorzaken en zet daarom in op zogeheten buurthubs. Door Utrechters hun pakketjes bij vaste punten in de buurt op te laten halen, hoeven medewerkers van bedrijven als PostNL en DHL niet langer de hele stad door te rijden. De Utrechtse wethouder Eerenberg wil nog voor de zomer van 2022 een proef starten om de potentie van wijkdepots in kaart te brengen. Voor Amsterdam is dit een serieuze optie, zegt Guido Frankfurther. Twee jaar geleden voerde MKB-Amsterdam al een campagne ‘bezorgschaamte’. Frankfurther: “Het verstopt onze wegen en is slecht voor de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en het milieu. Net als in Utrecht hebben we liever dat de klanten hun pakjes ophalen bij afhaalpunten in de buurt.”

Local Heroes krijgt investering van Dragon’s Den

Local Heroes krijgt investering van Dragon’s Den

Leuk nieuws over Local Heroes! Initiatiefnemer Maarten Coumans heeft in WNL-programma Dragon’s Den een investering van maar liefst twee miljoen euro binnen weten te halen. Investeerders Michel Perridon en Pieter Schoen gaan met Coumans in zee. Met de investering wil Coumans uitbreiden naar zeven locaties verspreid over heel Amsterdam. Daarvoor is hulp nodig van de gemeente. Ook MKB Amsterdam-voorzitter Bart Drenth is met de verantwoordelijke wethouder in gesprek om de uitbreiding van Local Heroes te steunen. Volgens Coumans is dit nog maar het begin: ‘’Amsterdam zal de basis vormen, maar op termijn willen we Local Heroes uitbreiden in heel Nederland.’’

Belangrijk deel mkb wil thuiswerken erin houden

Belangrijk deel mkb wil thuiswerken erin houden

Meer dan één derde van de ondernemers wil in de toekomst besparen op kantoor- en bedrijfsruimte. Thuiswerken en digitaal vergaderen zullen daarom ook na de coronacrisis vast onderdeel van de maatschappij worden, blijkt uit de maandelijkse bedrijvenmonitor van Interpolis, die maandag voor het eerst is gepubliceerd. Vooral bij het groot-mkb is deze verandering zichtbaar: meer dan veertig procent verwacht met minder kantoor- en bedrijfsruimte af te kunnen. René Voets, directeur bedrijven van Interpolis, ziet een brede transformatie in het mkb-landschap. “Bedrijven zijn verrast door de hoeveelheid werk die online kan worden uitgevoerd. Ook kunnen sommige zaken, zoals vergaderen, een stuk efficiënter vanuit huis gebeuren. Mkb’ers willen dit ook na de coronacrisis stimuleren. Daar investeren ze ook in, bijvoorbeeld door goede thuiswerkplekken te realiseren.”

Oproep koningsdagacties

Oproep koningsdagacties

Volgende week dinsdag is het zo ver: Koningsdag. Ben of ken jij een ondernemer in de regio Amsterdam die een speciale actie voor dinsdag 27 april heeft opgetuigd? Dan is MKB-Amsterdam op zoek naar jou. Volgende week dinsdag staat onze media in het teken van Koningsdag. Hiervoor zijn we op zoek naar verhalen van ondernemers die deze bijzondere Koningsdag in een ‘corona-jas’ hebben weten te gieten. Wie weet lichten we jouw initiatief uit! Stuur een e-mail naar marcia.appels@mkb-amsterdam en dan neemt het redactieteam contact met je op.

Uitblijven versoepelingen

Uitblijven versoepelingen

Na 18 weken lockdown is het uitblijven van enige versoepeling van de coronamaatregelen per 21 april opnieuw een bittere pil voor ondernemers in onder meer de horeca en de detailhandel. Juist nu het draagvlak voor de maatregelen afneemt en tegelijk het aantal besmettingen oploopt, kunnen bijvoorbeeld horecaondernemers – met protocollen om veilig de terrassen te openen – onderdeel van de oplossing zijn. “Veel ondernemers in de evenementen, de horeca, de reisbranche en de detailhandel hebben al een jaar nauwelijks een inkomen. Daarom is het belangrijk dat ook ondernemers in hun inkomen worden gecompenseerd. Aanstaande donderdag vragen we hier opnieuw aandacht voor in het periodiek overleg met het kabinet,” aldus Vonhof.