De afgelopen jaren werden veel mkb’ers gek van de klagende transportbedrijven. Die bleven vaak maar rondjes rijden om hun bestemming te vinden. Een slimme oplossing was bittere noodzaak, zei Guido Frankfurther, vicevoorzitter van MKB-Amsterdam, tegen De Telegraaf. ‘Al jaren vragen we daarom om een digitale bereikbaarheidskaart of routekaart’. De gemeente stelde daarom op 1 oktober 2021 een bereikbaarheidskaart beschikbaar. De kaart toont interactief welke ontheffingen een leverancier nodig heeft om een bepaalde locatie in de binnenstad te bereiken.

Vooral mkb’ers maken al gretig gebruik van de kaart: maar liefst 17,6% van de externe verwijzers komt vanuit MKB-Amsterdam. Nieuw is dat het nu ook mogelijk is om de kaart te bekijken zonder een adres in voeren. Op de kaart waren al zaken te vinden als eenrichtingsverkeer, milieuzones en gewichtsbeperkingen. Daar zijn inmiddels langere tijdelijke stremmingen aan toegevoegd.

Specifiek voertuig

Nu kunnen ondernemers dus in één oogopslag zien welke ontheffingen nodig zijn en hoe een bestemming te bereiken is, zonder vast te lopen of om te hoeven rijden. ‘Je krijgt de beperkingen te zien die gelden voor jouw specifieke voertuig en/of voor je bestemmingsadres. In oktober konden we al bekendmaken dat langere afsluitingen van wegen ook op de kaart aangegeven zullen worden. En in de toekomst geldt dat zelfs voor stremmingen van een dag of korter met ‘slimme wegafzettingen’, iets wat ook al lange tijd bovenaan ons lijstje staat, zegt Frankfurther.

Dat afsluitingen en omleidingen soms onvermijdelijk zijn is volgens Frankfurther geen punt van discussie. Al was het maar omdat veel kades en bruggen voor de ogen van de Amsterdammers dreigen in te storten. ‘Maar zorg dan wel dat onze ondernemers bereikbaar blijven en je overal kunt laden en lossen. Kijk voor die bereikbaarheid niet alleen naar de plaatselijke omgeving, maar naar een groter gebied eromheen, zoals nu gelukkig met de Raadhuisstraat en de Rozengracht gebeurt.’

Venstertijden Kalverstraat

MKB-Amsterdam drong ook aan op weergave van de venstertijden in voetgangersgebieden, zoals de Kalverstraat. Daarnaast moet eenvoudig te zien zijn waar de dichtstbijzijnde laad- en losplekken van de winkelstraten ná sluitingstijd zich bevinden. Ook als de verschillende gemeentelijke afdelingen hun plannen wél afstemmen gaat het vaak alsnog mis, ziet Frankfurther. ‘Zo was een deel van de zuidelijke grachtengordel afgelopen jaar een dag volslagen onbereikbaar, omdat er een verhuisvergunning was afgeven op een van de grachten. . De vergunningverlener heeft vaak onvoldoende zicht op andere stremmingen in de wijde omgeving, en dat moet anders.’

De kaart is te vinden op bereikbaarheid.amsterdam.nl. Om er gebruik van te kunnen maken moet je je kenteken en de hoogte van je voertuig invoeren. Daarnaast kun je desgewenst een bestemming invullen.


Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...