De afgelopen jaren werden veel mkb’ers gek van de klagende transportbedrijven. Die bleven vaak maar rondjes rijden om hun bestemming te vinden. Een slimme oplossing was bittere noodzaak, zei Guido Frankfurther, vicevoorzitter van MKB-Amsterdam, tegen De Telegraaf. ‘Al jaren vragen we daarom om een digitale bereikbaarheidskaart of routekaart’. De gemeente stelde daarom op 1 oktober 2021 een bereikbaarheidskaart beschikbaar. De kaart toont interactief welke ontheffingen een leverancier nodig heeft om een bepaalde locatie in de binnenstad te bereiken.
Vooral mkb’ers maken al gretig gebruik van de kaart: maar liefst 17,6% van de externe verwijzers komt vanuit MKB-Amsterdam. Nieuw is dat het nu ook mogelijk is om de kaart te bekijken zonder een adres in voeren. Op de kaart waren al zaken te vinden als eenrichtingsverkeer, milieuzones en gewichtsbeperkingen. Daar zijn inmiddels langere tijdelijke stremmingen aan toegevoegd.
Specifiek voertuig
Nu kunnen ondernemers dus in één oogopslag zien welke ontheffingen nodig zijn en hoe een bestemming te bereiken is, zonder vast te lopen of om te hoeven rijden. ‘Je krijgt de beperkingen te zien die gelden voor jouw specifieke voertuig en/of voor je bestemmingsadres. In oktober konden we al bekendmaken dat langere afsluitingen van wegen ook op de kaart aangegeven zullen worden. En in de toekomst geldt dat zelfs voor stremmingen van een dag of korter met ‘slimme wegafzettingen’, iets wat ook al lange tijd bovenaan ons lijstje staat, zegt Frankfurther.
Dat afsluitingen en omleidingen soms onvermijdelijk zijn is volgens Frankfurther geen punt van discussie. Al was het maar omdat veel kades en bruggen voor de ogen van de Amsterdammers dreigen in te storten. ‘Maar zorg dan wel dat onze ondernemers bereikbaar blijven en je overal kunt laden en lossen. Kijk voor die bereikbaarheid niet alleen naar de plaatselijke omgeving, maar naar een groter gebied eromheen, zoals nu gelukkig met de Raadhuisstraat en de Rozengracht gebeurt.’
Venstertijden Kalverstraat
MKB-Amsterdam drong ook aan op weergave van de venstertijden in voetgangersgebieden, zoals de Kalverstraat. Daarnaast moet eenvoudig te zien zijn waar de dichtstbijzijnde laad- en losplekken van de winkelstraten ná sluitingstijd zich bevinden. Ook als de verschillende gemeentelijke afdelingen hun plannen wél afstemmen gaat het vaak alsnog mis, ziet Frankfurther. ‘Zo was een deel van de zuidelijke grachtengordel afgelopen jaar een dag volslagen onbereikbaar, omdat er een verhuisvergunning was afgeven op een van de grachten. . De vergunningverlener heeft vaak onvoldoende zicht op andere stremmingen in de wijde omgeving, en dat moet anders.’
De kaart is te vinden op bereikbaarheid.amsterdam.nl. Om er gebruik van te kunnen maken moet je je kenteken en de hoogte van je voertuig invoeren. Daarnaast kun je desgewenst een bestemming invullen.