Elke Amsterdammer heeft er deze dagen mee te maken: de straten van de stad ligt open. Kadeherstel, herinrichtingen, het moet gebeuren, maar het kan ook zwaarwegende gevolgen hebben voor je bedrijf. Leveranciers kunnen moeilijk langskomen, klanten worden afgeschrikt, parkeren is lastiger. Bereikbaarheid binnen de stad is een belangrijk speerpunt voor MKB-Amsterdam; reden dus voor Bart Drenth, voorzitter van MKB-Amsterdam, om nadeelcompensatie op de agenda van de ombudsman te zetten.

Nadeelcompensatie makkelijker sinds 2012

In Amsterdam worden regelmatig grote (en kleine) projecten uitgevoerd waarbij ondernemers geconfronteerd worden met (omzet)schade als gevolg van op zich rechtmatige werkzaamheden in de openbare ruimte. Tot 2010 wees de gemeente vrijwel altijd claims af met een verwijzing naar het “normale” ondernemersrisico. Er ontbrak een laagdrempelige procedure voor ondernemers om een nadeelcompensatieclaim in te dienen. In 2010 heeft de ombudsman dit onderzocht en het rapport “Nadeelcompensatie en ondernemersrisico op de schop”uitgebracht. De gemeente heeft hierop een aantal maatregelen genomen die het makkelijker moeten maken voor ondernemers om nadeelcompensatie te krijgen. Zo is er sinds april 2012 het bureau schadepreventie en nadeelcompensatie, een centraal loket waar claims kunnen worden ingediend.

Eerder schreef mkb-Amsterdam hierover een artikel wat later ook op AT5 is verschenen. Over de viskraam van Renger Debens op het Delftlandplein. Destijds zou zijn kraam De Nieuwe Vangst goed bereikbaar worden gemaakt, maar volgens Renger werkt de gemeente niet mee. MKB-Amsterdam krijgt al jaren te maken met winkeliers die menen gedupeerd te worden door werkzaamheden. De gemeente heeft voor ernstige gevallen van hinder een compensatieregeling. De compensatie wordt pas maanden na het leed uitbetaald. ‘Voor sommige ondernemers is dat misschien al te laat’, aldus Bart Drenth van MKB Amsterdam.

Laat je stem horen

In de praktijk blijkt echter  dat ondernemers het bureau moeilijk kunnen vinden. In 2020 meldden slechts 33 bedrijven zich aan om een claim in te dienen. Dit wil niet zeggen dat ondernemers altijd tevreden zijn over het handelen van de gemeente Amsterdam. Tijdens het rondetafelgesprek op 23 mei 2022 van 11.00 tot 12.30 uur, kun je daarom in gesprek gaan met de gemeente om te bespreken wat er goed en fout gaat en hoe procedures concreet verbeterd kunnen worden.

Wil je live meepraten? Meld je dan aan bij Marcia Appels: marcia.appels@mkb-amsterdam.nl

Ronde Tafel, maandag 23 mei, 11.00 – 12.30; lokatie: Adyen kantoor, Rokin 49, 1012 KK Amsterdam

11:00 – 11:30 uur: inloop met koffie
11:30 – 11:45 uur: welkomstwoord door Adyen + Guido Frankfurther, Vice-Voorzitter MKB Amsterdam + Munish Ramlal, Ombudsman Metropool die de zaal uitnodigen om ervaringen, verwachtingen en behoeftes inzake nadeelcompensatie te delen
11:45 – 12:15 uur: presentatie door Bureau Nadeelcompensatie door Annette Neervoort, Bert Ramaker en Herman van Velsen
12:15 – 12:30 uur: samenvatting en ‘take away’ door Munish Ramlal
12:30 – 13:30 uur: nazit bij Adyen

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...