In het huidige systeem van horecavergunning zijn er per stadsdeel verschillende horecaregels, die door verschillende instanties moeten worden verleend en gehandhaafd. Dit leidt ertoe dat niet in alle gelijke gevallen dezelfde regels worden gehanteerd. Het nieuwe Stedelijk Beleidskader Horeca en Terrassen moet volgens de gemeente een helder, eenduidig, overzichtelijk kader van regels zijn. Sinds april dit jaar beschikbaar voor ondernemers en bewoners om hun meningen op los te laten. Projectleider Elsbeth Boer van de gemeente Amsterdam vertelt tijdens een bijeenkomst in de Pijp dat ze al zo’n 300 reacties heeft ontvangen en gelezen. Deze ‘zienswijzen’ lopen van een brief van twaalf kantjes van de KHN tot klachten van bewoners over overlast. Wat houdt dit nieuwe systeem in?
Het gaat er niet om wat je bent, maar wat je doet
In het nieuwe beleidskader staat de impact van de horca activiteiten op de leefomgeving centraal. Het gaat er niet meer om wat een bedrijf is, maar wat het doet en welke gevolgen dat heeft op de buurt. Horeca activiteiten worden in het nieuwe systeem gescoord, van licht naar zwaar. Zo is de impact van een lunchroom op de buurt licht en die van een nachtclub zwaar. Vervolgens gaat de gemeente kijken naar het gebied waar het bedrijf zijn activiteiten ontplooit. Het maakt natuurlijk heel veel uit waar een horecazaak is gevestigd. Een club op een industrieterrein zal minder overlast geven dan een club in een woonwijk.
In het nieuwe beleidskader wordt elk bedrijfsplan dus beoordeeld op enerzijds de mate van impact dat het heeft op de leefomgeving en anderzijds waar het bedrijf is gevestigd. Wanneer blijkt dat de impact op de lokatie binnen de regels valt, wordt een omgevingsvergunning afgegeven. Deze omgevingsvergunning is verbonden aan de lokatie en blijft van kracht zolang de horeca activiteiten op de lokatie niet veranderen. Naast de omgevingsvergunning zal een horecaondernemer ook een exploitatievergunning (en evt. een alcoholwetvergunning) moeten aanvragen, net zoals in het huidige systeem. Deze vergunning is verbonden aan het bedrijf en aan het pand en tijdelijk van aard (3-5 jaar).
Wanneer gaan de nieuwe regels in?
Projectleider Boer verwacht dat de meeste veranderingen gaan plaatsvinden in de huidige vergunning categorie 4, dat nu een verzamelbak is voor veel soorten horecabedrijven. Ze verzekert dat bedrijven met een bestaande vergunning hun activiteiten gewoon kunnen voortzetten, maar: ‘alle vergunningen worden na afloop van de wettelijke termijn onder de loep genomen’. Het projectteam streeft ernaar het voorstel in maart 2023 te presenteren aan de gemeenteraad, met de verwachting dat e.e.a. effectief zal worden in Q1 2024. Hiervoor zal eerst een hele lange en intense inspraakprocedure moeten worden doorlopen.