Het format van de MKB-groeiborrel gaat flink op de schop. De donderdag wordt ingeruild voor de maandagavond en de Studio DePijp Oranjekerk aan de Van Ostadestraat wordt de nieuwe thuisbasis. Drijvende krachten achter dit nieuwe elan en de nieuwe locatie zijn MKB-Amsterdam-bestuursleden Bert Bos (van de Ondernemersmentor) en Peter Herrebout (van Probaat Onderneem’t). Al meer dan vijftien jaar werken zij samen in allerlei activiteiten, onder meer voor MKB-Amsterdam.

Bos en Herrebout bieden de borrel aan aan MKB-Amsterdam. Ook niet-leden zijn overigens van harte welkom. Bos vertelt over de inspiratie voor deze borrel nieuwe stijl én de nieuwe, geweide ambiance. “Peter Herrebout en ik zijn vrijwilliger bij MKB-Amsterdam. Het aanbieden van deze borrel, mede namens De Ondernemersmentor en Probaat Onderneem’t, zien we als een bekroning op onze jarenlange samenwerking. We ondernamen onafhankelijk van elkaar met onze bedrijven al zaken in de Oranjekerk. Zo kwamen we op het idee van deze nieuwe locatie.”

Peter Herrebout met op de achtergrond de Oranjekerk

In het kerkgebouw kunnen ook live uitzendingen opgenomen worden. En in het nieuwe concept van de Groeiborrel is ruimte gemaakt voor bedrijven om een workshop te organiseren. “Dat bieden we aan voor €500, ook voor onze eigen werkgroepen. Dat geld besteden we aan de huur, hapjes en drankjes. Als het nieuwe concept eenmaal op gang komt, kan het een groot succes worden. Zeker op deze iconische plek, waar ook orkesten en jazzmusici repeteren. Het is een fantastisch voorbeeld van hoe een gebouw zich verder kan ontwikkelen. En wat is het toch zonde dat zo veel iconische gebouwen in de loop der jaren zijn afgebroken.”

Nieuwe leden ontmoeten

Iedere eerste maandag van de maand, te beginnen op 1 november, zijn leden en niet-leden van harte welkom. Bos roept vooral zijn medebestuursleden op om zo vaak mogelijk acte de présence te geven. “Om nieuwe leden te ontmoeten is het van belang om op zo’n groeiborrel je gezicht te laten zien; bezoekers van de borrel willen misschien wel lid worden.” Of alle doelstellingen uiteindelijk naar volle tevredenheid gehaald worden is afwachten. Aan het enthousiasme van Bos en Herrebout zal het in ieder geval niet liggen. “Het is een traject dat moet groeien. En het is een positief initiatief, waarvan we natuurlijk hopen dat het een succes wordt.”

Bos gaat zich zelf nog nadrukkelijker bezighouden met het Product van de Maand. Als voorzitter van de jury en als presentator zal hij de bekendmaking tijdens de Groeiborrel elke maand weer voor zijn rekening nemen. In een atmosfeer die wat hem betreft uitnodigt om tot zaken te komen. “De Oranjekerk werpt zich graag op als gastheer. Ik organiseer er ook al mastercourses voor ondernemers, dus ik ben daar al kind aan huis, ook om de Oranjekerk te helpen met het Groeiplan. En Gijs Bert, de beheerder-koster, noem ik al de Ondernemende Koster. Het is een fantastische ontvangstruimte, die we op termijn ook nog verder willen aankleden met onder meer live jazzmuziek.”

Maandag borreldag

De mensen die na half acht nog niet uitgeborreld zijn, kunnen na afloop nog uitwijken naar café Krull, aan het Sarphatipark. “Ook die ruimte is zeer geschikt voor een borrel. De keuze voor maandagavond is heel bewust; uit onderzoek blijkt dat ondernemers dan het minst te doen hebben – behalve dan misschien de sportschool. Na je werk op maandag om vijf uur nog even wat gezelligheid opzoeken blijkt veel kansrijker dan op donderdagavond, wanneer het al barst van de bijeenkomsten. Peter en ik hebben een enorme drive om er de schouders onder te zetten. We hebben er in ieder geval ontzettend veel zin in, nadat het anderhalf jaar lang grotendeels heeft stilgelegen.”

Het standaard programma van de Groeiborrel nieuwe stijl ziet er als volgt uit:

15.00u Workshop – De onderneming die de workshop doet sponsort de drankjes en hapjes. Indien geen workshop zijn drankjes en hapjes voor eigen rekening.

17 00u Inloop Groeiborrel

17 30u Start

18 00u Product van de Maand

18 30u Speakerscorner

19 30 Eindeborrel

Na 19 30 gaat de borrel voor de doorzetters verder bij Café Krull Sarphatipark 2

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Onze zustervereniging Amsterdam City komt op voor de belangen van ondernemend binnenstad en heeft onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok gevraagd de mening van ondernemers in de binnenstad over diverse onderwerpen te onderzoeken. De resultaten van het onderzoek worden...