MKB-Amsterdam zet zich er samen met de KHN-Amsterdam voor in om van Amsterdam een Food Capital te maken, waarin we ons richten op lokaal, gezond en verantwoord eten. Eén van de ondernemers in de Food Capital werkgroep is Nicolette Bosschieter, eigenaar van de zes vestigingen van PANCAKES Amsterdam. Zij vertelt ons over het belang van Food Capital, haar ambities binnen het project en hoe ze met haar eigen onderneming een steentje bijdraagt.

Naast de zes pannenkoekenrestaurants die Bosschieter in Amsterdam bezit, is ze momenteel ook bezig een vestiging in Egmond te openen. Naast dit ondernemerschap is Bosschieter bestuurslid van de Amsterdamse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland. Via die functie is ze uiteindelijk in de werkgroep van Food Capital terechtgekomen. 

Het belang van Food Capital is volgens Bosschieter duidelijk: ‘’Amsterdam heeft een geweldige eetcultuur: goede restaurants, topchefs, keuze genoeg. Daarbij produceren we hier heel veel voedsel, waar we volgens mij veel meer gebruik van moeten maken. We kunnen het eten dus ook dichter bij huis halen. Dat is verantwoord want we hoeven dan minder te importeren, de boeren krijgen een eerlijke prijs en het is nog lekker ook. Dat moeten we onder de aandacht brengen, vind ik.’’

Passie voor horecavak moet terug
Op dit moment zit het project rondom Food Capital nog in een verkennende fase. Er zijn veel ambities, maar hoe die moeten worden aangepakt wordt nog uitgezocht. Over die ambities kan Bosschieter overigens veel vertellen. ‘’Allereerst wil ik ervoor zorgen dat er in het onderwijs meer aandacht komt voor het horecavak als vervolgopleiding’’, stelt Bosschieter. ‘’Mensen zien werk in de horeca toch te snel als een bijbaan, maar dat is het natuurlijk helemaal niet per se. Daarom wil ik daar meer aandacht voor vragen en meer passie voor het vak creëren.’’ 

De bedoeling is om dat enthousiasme onder andere met wedstrijden aan te wakkeren: wie is de beste barista of barman? Welke horecazaak heeft het mooiste terras? Bosschieter is ervan overtuigd dat de horeca en daarmee de eetcultuur in de metropoolregio meer gaat leven. Ook is er al gesproken over een grote actie om Food Capital in één klap op de kaart te zetten. Het idee komt van Bosschieters werkgroepgenoot Samuel Levie (Brandt & Levie): ‘’Zijn idee was om de ring A10 vol te zetten met tafels, om daar met zijn allen samen te gaan eten. Een enorme operatie natuurlijk, maar wel een heel gaaf idee.’’

Lokaal inkopen
Met haar eigen bedrijf PANCAKES Amsterdam draagt Bosschieter zelf ook een steentje bij aan de doelen van Food Capital. Zo wordt het pannenkoekenmeel bij een lokale molen gekocht, de melk met grote emmers direct bij de boer gehaald en wordt er met seizoensproducten gewerkt. ‘’Ik ga bijvoorbeeld mijn aardbeien niet uit Spanje halen, voor mijn pannenkoeken gebruiken we Hollandse aardbeien’’, stelt Bosschieter. ‘’Wat ik graag nog zou willen is een grote melktank in mijn restaurants, net als kroegen die een biertank hebben. Net zo makkelijk, het scheelt ontzettend veel melkpakken.’’ Verder investeert ze ook in het opleiden van haar personeel: ‘’Soms maken we uitstapjes naar de molen bijvoorbeeld. Als ze de visie van PANCAKES meekrijgen, kunnen ze die ook weer bevlogen aan de gasten vertellen.’’

Voor het aanbod van restaurants en andere eetgelegenheden in Amsterdam heeft Bosschieter een mooie wens: ‘’Diversiteit is ontzettend belangrijk. Binnen mijn personeel probeer ik dat ook zo goed mogelijk te realiseren. We zijn altijd zo trots op de 167 nationaliteiten in de stad, maar zoveel eetculturen vind je nog niet terug in de restaurants hier. Hoe mooi zou het zijn als we nog veel meer culturen vertegenwoordigd zien in de horeca?’’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Fabiënne Mucuk

Fabiënne Mucuk

Redacteur MKB-Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan!

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan!

De verkiezingen op 16 maart zijn dichterbij dan je denkt. En ook voor jou als ondernemer wellicht belangrijker dan je denkt! Komt er een gemeentebestuur dat niet alleen aandacht heeft voor bewoners maar ook voor ondernemers? Volg via MKB-Amsterdam de belangrijkste ontwikkelingen!

‘Elke besparing is welkom’

‘Elke besparing is welkom’

De invoering van de reclamebelasting wordt twee maanden uitgesteld. Bart Drenth: ‘Ondernemers hebben het moeilijk en elke besparing is welkom. Ook als die maar over twee maanden gaat. En in maart zijn er weer nieuwe verkiezingen.’

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

Hoe denken ze in de Stopera over de herinvoering van de reclamebelasting? Met onder andere Rutger Groot Wassink van GroenLinks, Elise Moeskops van D66 en Claire Martens van de VVD. Uitstel of afstel? Dat zie je in de nieuwe aflevering van MKB TV!

VVD blijft inzetten op afstel reclamebelasting

VVD blijft inzetten op afstel reclamebelasting

De Amsterdamse VVD-lijsttrekker Claire Martens ziet in het uitstel van de invoering van de reclamebelasting slechts een eerste stap. ‘We zijn principieel tegen reclamebelasting, ook buiten de lockdown.’

Hoe zet je social media in voor je bedrijf?

Hoe zet je social media in voor je bedrijf?

Wil je meer bekendheid van je bedrijf of in contact komen met je doelgroep, je merk versterken, meer bezoekers op je website en/of je online sales boosten? Als je daar alle ins en outs van wilt weten, meld je dan nu gratis aan voor de workshop!

Komt van uitstel afstel?

Komt van uitstel afstel?

De door veel ondernemers verfoeide reclamebelasting wordt twee maanden uitgesteld. Dit maakte wethouder Everhardt vanmiddag bekend. Voorzitter Bart Drenth is hier blij mee. “In maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. En hopelijk komt van uitstel, afstel”.