MKB-Amsterdam zet zich er samen met de KHN-Amsterdam voor in om van Amsterdam een Food Capital te maken, waarin we ons richten op lokaal, gezond en verantwoord eten. Eén van de ondernemers in de Food Capital werkgroep is Nicolette Bosschieter, eigenaar van de zes vestigingen van PANCAKES Amsterdam. Zij vertelt ons over het belang van Food Capital, haar ambities binnen het project en hoe ze met haar eigen onderneming een steentje bijdraagt.

Naast de zes pannenkoekenrestaurants die Bosschieter in Amsterdam bezit, is ze momenteel ook bezig een vestiging in Egmond te openen. Naast dit ondernemerschap is Bosschieter bestuurslid van de Amsterdamse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland. Via die functie is ze uiteindelijk in de werkgroep van Food Capital terechtgekomen. 

Het belang van Food Capital is volgens Bosschieter duidelijk: ‘’Amsterdam heeft een geweldige eetcultuur: goede restaurants, topchefs, keuze genoeg. Daarbij produceren we hier heel veel voedsel, waar we volgens mij veel meer gebruik van moeten maken. We kunnen het eten dus ook dichter bij huis halen. Dat is verantwoord want we hoeven dan minder te importeren, de boeren krijgen een eerlijke prijs en het is nog lekker ook. Dat moeten we onder de aandacht brengen, vind ik.’’

Passie voor horecavak moet terug
Op dit moment zit het project rondom Food Capital nog in een verkennende fase. Er zijn veel ambities, maar hoe die moeten worden aangepakt wordt nog uitgezocht. Over die ambities kan Bosschieter overigens veel vertellen. ‘’Allereerst wil ik ervoor zorgen dat er in het onderwijs meer aandacht komt voor het horecavak als vervolgopleiding’’, stelt Bosschieter. ‘’Mensen zien werk in de horeca toch te snel als een bijbaan, maar dat is het natuurlijk helemaal niet per se. Daarom wil ik daar meer aandacht voor vragen en meer passie voor het vak creëren.’’ 

De bedoeling is om dat enthousiasme onder andere met wedstrijden aan te wakkeren: wie is de beste barista of barman? Welke horecazaak heeft het mooiste terras? Bosschieter is ervan overtuigd dat de horeca en daarmee de eetcultuur in de metropoolregio meer gaat leven. Ook is er al gesproken over een grote actie om Food Capital in één klap op de kaart te zetten. Het idee komt van Bosschieters werkgroepgenoot Samuel Levie (Brandt & Levie): ‘’Zijn idee was om de ring A10 vol te zetten met tafels, om daar met zijn allen samen te gaan eten. Een enorme operatie natuurlijk, maar wel een heel gaaf idee.’’

Lokaal inkopen
Met haar eigen bedrijf PANCAKES Amsterdam draagt Bosschieter zelf ook een steentje bij aan de doelen van Food Capital. Zo wordt het pannenkoekenmeel bij een lokale molen gekocht, de melk met grote emmers direct bij de boer gehaald en wordt er met seizoensproducten gewerkt. ‘’Ik ga bijvoorbeeld mijn aardbeien niet uit Spanje halen, voor mijn pannenkoeken gebruiken we Hollandse aardbeien’’, stelt Bosschieter. ‘’Wat ik graag nog zou willen is een grote melktank in mijn restaurants, net als kroegen die een biertank hebben. Net zo makkelijk, het scheelt ontzettend veel melkpakken.’’ Verder investeert ze ook in het opleiden van haar personeel: ‘’Soms maken we uitstapjes naar de molen bijvoorbeeld. Als ze de visie van PANCAKES meekrijgen, kunnen ze die ook weer bevlogen aan de gasten vertellen.’’

Voor het aanbod van restaurants en andere eetgelegenheden in Amsterdam heeft Bosschieter een mooie wens: ‘’Diversiteit is ontzettend belangrijk. Binnen mijn personeel probeer ik dat ook zo goed mogelijk te realiseren. We zijn altijd zo trots op de 167 nationaliteiten in de stad, maar zoveel eetculturen vind je nog niet terug in de restaurants hier. Hoe mooi zou het zijn als we nog veel meer culturen vertegenwoordigd zien in de horeca?’’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Fabiënne Mucuk

Fabiënne Mucuk

Redacteur MKB-Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

‘Belangrijkste is nu snel een stabiel kabinet’

‘Belangrijkste is nu snel een stabiel kabinet’

Jacco Vonhof: ‘Ondernemers hebben door corona een jas uitgedaan, maar staan tegelijk voor grote investeringen. Er is een kabinet nodig dat knopen doorhakt. De transitie moet voor het mkb haalbaar en betaalbaar zijn.’

‘Koolmees moet met maatwerk over de brug komen’

‘Koolmees moet met maatwerk over de brug komen’

Bart Drenth: Er moet een loket komen waar je als ondernemer kunt aankloppen als je, wat coronasteun betreft, tussen wal en schip bent beland. Sportschoolhouder Jeroen van Beek is zo’n ondernemer. ‘We zitten nog steeds in de fase van ‘samen door de crisis’. We staan achterin de rij, maar we staan er nog steeds.’

10 tips om cybercrime te voorkomen

10 tips om cybercrime te voorkomen

Dave Maasland, ondernemer op het gebied van cybersecurity, stelde in het kader van de kick-off van het Digitaliseringsoffensief een top-10 van securitytips op.

Pure markt hunkert naar heropening

Pure markt hunkert naar heropening

Oprichter Trienet Kroon was met haar Pure Markt nauwelijks meer weg te denken uit onder meer Amstelpark, Amsterdamse Bos en Park Frankendael. De coronacrisis gooide ook hier roet in het eten. De ‘evenementenstatus’ zat haar daarbij flink in de weg.

Onderzoek koopgedrag Haarlemmermeer van start

Onderzoek koopgedrag Haarlemmermeer van start

De gemeente Haarlemmermeer onderzoekt koopgedrag en tevredenheid over het aanbod in winkels. Naast de detailhandel zal dit jaar ook de horeca en recreatiesector worden onderzocht. Deel ook jouw mening!