‘Je mist kansen als je mensen met een arbeidsbeperking niet aanneemt’, zo luidt het motto van Lamme Textile Management. Het bedrijf bij Schiphol zorgt er al jaren voor dat het linnen, de kussens, de dekens én kleding van diverse luchtvaartmaatschappijen brandschoon zijn. Om dat te bewerkstelligen heeft het bedrijf ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst.

MKB-Amsterdam bestuurslid Michal van Dantzig ging bij Lamme langs om een kijkje te nemen op de werkvloer. Ze benadrukt eens te meer hoe belangrijk het is dat ondernemers ook de potentie zien in mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt: ”Er is een groot tekort aan personeel op het moment. Tegelijkertijd zijn er heel veel mensen die maar niet aan het werk komen door een arbeidsbeperking of een andere reden, terwijl ze echt wel wat kunnen. Het is zonde als werkgevers die potentie onbenut laten.”

Maatschappelijk en duurzaam ondernemen

Michal vertelt: ”Veel bedrijven willen maatschappelijk en duurzaam ondernemen. Werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans geven hoort daarbij, ook als dat wat meer aandacht vergt. Bovendien kan het een positieve invloed hebben op de bedrijfscultuur, dat hoor ik steeds terug van werkgevers die met deze mensen werken. Het kunnen werken is voor mensen met een arbeidsbeperking heel belangrijk. Ze zijn ontzettend gemotiveerd en dat werkt ook weer door op hun collega’s.”

Bij Lamme hebben ze dat goed begrepen. In de nieuwe MKB-TV leidt Manager Operations van Lamme Schiphol, Mark van het Klooster, ons rond en legt hij uit hoe mensen met een arbeidsbeperking betrokken zijn in het bedrijf. Mark vertelt wat zowel het bedrijf als het personeel heeft aan die samenwerking. Namens AM match spreken we jobcoach Ruud Wassenaar; hij ondersteunt zowel werkgever als werknemer en zorgt ervoor dat alles op rolletjes loopt, zodat iedereen optimaal zijn of haar werk kan doen.

Kijk nu naar de nieuwe MKB-TV!

Ben je nieuwsgierig naar de aanpak van Lamme Textile Management of wil je meer weten over het aannemen van mensen met een arbeidsbeperking? Kijk dan nu naar nieuwe aflevering van MKB-TV.

Kom ook naar de werkgevers inspiratiebijeenkomst ‘Omdenken op de arbeidsmarkt’ 24 mei 2022 in Amstelveen. Een van de sprekers is Lex Vonk, directeur van AM match. Lex neemt ons mee in “hoe het is om mensen van AM match in jouw bedrijf te hebben werken? Wat levert het op? Hoe vind je een medewerker die goed past bij het werk dat je kan bieden? Hoe kan AM match ontzorgen? Meld je snel aan via deze link.

MKB-Amsterdam en AM match willen ondernemers in de regio Amsterdam inspireren om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen. Ontdekken wat de mogelijkheden voor jouw bedrijf zijn? Kijk dan op www.ammatch.nl

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Fabiënne Mucuk

Fabiënne Mucuk

Redacteur MKB-Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Coalitieakkoord: vaag op economisch gebied

Coalitieakkoord: vaag op economisch gebied

PvdA, Groen Links en D66 presenteerden deze week hun coalitieakkoord, de basis voor het gemeentebeleid voor de komende vier jaar. Voorzitter Bart Drenth is blij met de specifieke aandacht voor het mkb. Maar de invulling van de economische paragraaf is vaag en mist aansluiting met de voorstellen die MKB-Amsterdam heeft gedaan.

Samenwerking met gemeente: ‘Geen woorden, maar daden.’

Samenwerking met gemeente: ‘Geen woorden, maar daden.’

Publiek-private samenwerking loopt als een rode draad door het coalitieakkoord. Maar MKB-Amsterdam mist de samenwerking met het nieuwe college. ‘We hadden het op prijs gesteld als het college de link had gelegd met initiatieven vanuit het mkb. Zoals Amsterdam Food Capital 2025. We willen alsnog snel aan tafel met het nieuwe college om echt samen te werken’.

Differentiering reclamebelasting op politieke agenda

Differentiering reclamebelasting op politieke agenda

Het nieuwe college wil de reclamebelasting gaan differentiëren om met name kleine reclame-uitingen te ontzien. ‘Positief’, zegt Bart Drenth, ‘maar MKB-Amsterdam streeft nog steeds naar afschaffing van deze belasting.’ Eerder is een petitie van MKB-Amsterdam voor afschaffing door bijna 900 bedrijven ondertekend.

Verbetering van toegankelijkheid aanvraag nadeelcompensatie beloofd

Verbetering van toegankelijkheid aanvraag nadeelcompensatie beloofd

Op mede-initiatief van MKB-Amsterdam gingen ondernemers gisteren in het kantoor van Adyen om tafel met de ombudsman van de Metropool Amsterdam. Frankfurther, vice-voorzitter van MKB-Amsterdam, is blij met de voorlopige uitkomsten: ‘De aanwezigheid van ombudsman Munish Ramlal lijkt als een procesversneller te werken.’

Product van de Maand mei

Product van de Maand mei

Wordt het Friet van Patat Steeg of de Honing Koningsstroopwafel van Landskroon? Of zit je toch meer te denken aan het chocoladekoekje van Van Stapele? Stem! En zet alvast de Groeiborrel van maandag 13 juni in je agenda!