Met het grote aantal te verwachten opbrekingen en stremmingen van hoofdroutes voor het verkeer in 2021 dreigt de bereikbaarheid van de stad verder te verslechteren. MKB-Amsterdam dringt bij de gemeente aan om met spoed een digitale omgeving te ontwikkelen waarop van dag tot dag de actuele bereikbaarheid valt af te lezen. De verschillende werkzaamheden moeten beter op elkaar worden afgestemd en is het noodzaak om meer tijdelijke laad- en losvoorzieningen rondom de versperringen aan te leggen.

Als we dachten dat er afgelopen jaar veel straten openlagen, kunnen we ons borst nat maken voor 2021. Niet alleen gaat de hele ‘Oranje Loper’ tussen het Mercatorplein en het Paleis op de Dam eruit, ook gaan bijvoorbeeld de Overtoom en de Piet Heintunnel eruit, blijft de Vijzelstraat ook dit jaar nog open en wordt de Weesperstraat voor de lol van de gemeenteraad ook nog eens zes weken geknipt. En overal waar kades en bruggen op instorten staan, en helaas neemt dat aantal exponentieel toe, volgen tijdelijke stremmingen, totdat de boel is gestabiliseerd.

Vice-voorzitter MKB-Amsterdam Guido Frankfurther: “Als MKB-Amsterdam snappen we heel goed dat dit allemaal nodig is, maar zorg dan wel dat onze ondernemers bereikbaar blijven en je overal kunt laden en lossen. Kijk voor die bereikbaarheid niet alleen naar de plaatselijke omgeving, maar in een groter gebied eromheen. Misschien is daar ook al een stremming gepland en dan wordt een hele wijk onbereikbaar. We pleiten dus voor een betere afstemming tussen de gemeentelijke plannenmakers.”

Als de verschillende afdelingen wél hun plannen afstemmen, gaat het nog vaak mis. Bijvoorbeeld omdat een verhuisbedrijf een vergunning krijgt om een dag een straat af te sluiten voor een verhuizing. Zo was een deel van de Zuidelijke grachtengordel afgelopen jaar een dag volslagen onbereikbaar. Frankfurther: “De vergunningverlener heeft vaak onvoldoende zicht op andere stremmingen in de wijde omgeving en dat moet anders. MKB-Amsterdam vraagt de gemeente met spoed een digitale omgeving te ontwikkelen waarop van dag tot dag de actuele bereikbaarheid is te zien. Dan kunnen vervoerders ’s morgen de beste route uitzoeken en kan de ambtenaar van die verhuisvergunning ook meteen zien of die afsluiting op die dag überhaupt wel mogelijk is”.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...