MKB-Amsterdam vindt het onbegrijpelijk dat de gemeente van plan is de aangekondigde proef, om de Weesperstraat af te sluiten voor autoverkeer, door te zetten. De gemeente wil komend voorjaar als proef het doorgaande verkeer weren. Volgens MKB-Amsterdam worden de Wibautstraat en Weesperstraat echter hoofdzakelijk gebruikt voor binnenstedelijk bestemmingsverkeer. Vicevoorzitter MKB-Amsterdam Guido Frankfurther: “Geen weldenkend mens zal vanaf de A1 of A2 met een bestemming boven Amsterdam de Weesperstraat-route nemen, maar natuurlijk de Ringweg A10 of A9. Ik schat minder dan vijf procent. De route is juist bedoeld om de grachtengordel en omliggende woonwijken te ontlasten.”
Experimentele fratsen
MKB-Amsterdam maakt zich vooral zorgen over de bereikbaarheid van grote delen van stadsdeel Oost, de Oostelijke Binnenstad en het Stadshart, zeker omdat er behalve de knip in de Weesperstraat ook drie andere ‘knips’ in de omgeving van de Weesperstraat worden gezet. Frankfurther: “De Weesperstraat-route is essentieel voor de bevoorrading en bereikbaarheid van winkels, horeca, musea, theaters, zorginstellingen, zoals het OLVG, en particulieren. Dit gaat veel tijdsverlies en ergernis opleveren. Tegen de gemeenteraad zeggen we: Stop alstublieft met deze experimentele fratsen; ondernemers hebben in deze Coronatijd wel wat anders aan hun hoofd!”
Kijk hier de aflevering van MKB TV terug over bereikbaar Amsterdam, met onder andere de knip in Weesperstraat.