Een nationale alliantie van zeven partijen, waaronder de Vervoersregio en de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer, hebben een akkoord bereikt over een substantiële bijdrage van ruim één miljard euro voor het realiseren van twee nieuwe metrolijnen. Het doortrekken van de Noord-Zuidlijn richting Schiphol en Hoofddorp en het sluiten van de metroringlijn in Amsterdam. MKB-Amsterdam is al jaren voorstander van deze plannen. De bijdrage van de zeven partijen maakt de kans groter dat deze metro’s gerealiseerd kunnen worden vanuit het Nationale Groeifonds. De alliantie heeft het bod vastgelegd in een bestuurlijk rapport, dat wordt overhandigd aan het kabinet.
Guido Frankfurther, vice-voorzitter MKB-Amsterdam: “Dit is heel goed nieuws voor de Metropool en Amsterdam. Door de aanleg van deze metro’s wordt ruimte vrijgespeeld voor extra nationaal en internationaal treinverkeer. Daarnaast zal dit nog weer meer mensen gaan verleiden met het OV in plaats van de auto naar de stad te komen, waardoor de Amsterdam beter bereikbaar wordt voor noodzakelijk verkeer, zoals vracht- en bouwverkeer”.
Wat MKB-Amsterdam betreft blijft het hier niet bij, maar worden de metro’s zowel richting het zuiden als ten noorden van Amsterdam verder doorgetrokken. Frankfurther: “De metro of andere vormen van lightrail moeten wat ons betreft nog verder de Haarlemmermeer in worden getrokken. Hierdoor kunnen mensen dichter bij huis rechtstreeks op hoogwaardig OV stappen en zijn ze sneller in Amsterdam. Hetzelfde geldt voor de doortrekking van de Noord-Zuidlijn in Noord naar Zaanstad. Behalve dat het oostelijk deel van Zaanstad daarmee een snelle verbinding met Amsterdam krijgt, zou dat ook een enorme impuls geven aan het hele Noordzeekanaalgebied ten westen van Amsterdam”.