Een nationale alliantie van zeven partijen, waaronder de Vervoersregio en de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer, hebben een akkoord bereikt over een substantiële bijdrage van ruim één miljard euro voor het realiseren van twee nieuwe metrolijnen. Het doortrekken van de Noord-Zuidlijn richting Schiphol en Hoofddorp en het sluiten van de metroringlijn in Amsterdam. MKB-Amsterdam is al jaren voorstander van deze plannen. De bijdrage van de zeven partijen maakt de kans groter dat deze metro’s gerealiseerd kunnen worden vanuit het Nationale Groeifonds. De alliantie heeft het bod vastgelegd in een bestuurlijk rapport, dat wordt overhandigd aan het kabinet.

Guido Frankfurther, vice-voorzitter MKB-Amsterdam: “Dit is heel goed nieuws voor de Metropool en Amsterdam. Door de aanleg van deze metro’s wordt ruimte vrijgespeeld voor extra nationaal en internationaal treinverkeer. Daarnaast zal dit nog weer meer mensen gaan verleiden met het OV in plaats van de auto naar de stad te komen, waardoor de Amsterdam beter bereikbaar wordt voor noodzakelijk verkeer, zoals vracht- en bouwverkeer”.

Wat MKB-Amsterdam betreft blijft het hier niet bij, maar worden de metro’s zowel richting het zuiden als ten noorden van Amsterdam verder doorgetrokken. Frankfurther: “De metro of andere vormen van lightrail moeten wat ons betreft nog verder de Haarlemmermeer in worden getrokken. Hierdoor kunnen mensen dichter bij huis rechtstreeks op hoogwaardig OV stappen en zijn ze sneller in Amsterdam. Hetzelfde geldt voor de doortrekking van de Noord-Zuidlijn in Noord naar Zaanstad. Behalve dat het oostelijk deel van Zaanstad daarmee een snelle verbinding met Amsterdam krijgt, zou dat ook een enorme impuls geven aan het hele Noordzeekanaalgebied ten westen van Amsterdam”.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...