Mediation Amsterdam ondersteunt ondernemers in conflictmanagement om productiviteitsverlies, stress en schade te voorkomen. Tabitha van den Berg, partner bij Mediation Amsterdam vragen we over de crisis, hoe gaan ze om met innovatie en digitalisering en advies aan ondernemers.

Welke veranderingen merken jullie op het gebied van innovatie en digitalisering?
Tabitha: “wij waren eigenlijk best sceptisch over de mogelijkheden om onze dienstverlening – die meestal face-to-face op één van onze kantoren plaatsvindt – te digitaliseren. In internationale mediations werkten we wel eerder met Skype, zodat iemand niet voor elk gesprek hoefde in te vliegen vanuit Washington, Londen of Istanboel, maar dat waren de uitzonderingen. Half maart konden we niet anders dan snel gaan schakelen en zijn we op cursus gegaan om zoveel mogelijk tips en aandachtspunten op te halen. Als mediators zijn we getraind om naast luisteren ook te observeren hoe iemand erbij zit, en wat er niet gezegd wordt. Over die vermeende handicap moesten we wel even heen toen we online mediation en online conflict coaching gingen aanbieden. Tot onze verrassing bleek de online dienstverlening via Teams, Zoom en Skype niet alleen nadelen te hebben maar ook voordelen. Wat ons opvalt is dat vanuit de thuisomgeving zonder de ‘geur van de tegenstander’ de emoties minder hoog op te lopen. Gedwongen door de beperkingen van de techniek, laten partijen elkaar beter uitpraten en wordt er beter geluisterd. Cliënten die zo hard werken en geen dagdeel vrij kunnen maken voor een sessie van 1,5 a 2 uur, konden wel een uur vrijmaken voor een online sessie. De cliënten die we op deze manier konden helpen, waren positief.

Wat zie je bij je klanten?
Om een voorbeeld te noemen, er zijn nu ondernemers die heel snel alle mensen met tijdelijke contracten en flexwerkers aan de kant zetten, in de hoop hun bedrijf te redden. In de snelheid waarmee dat gebeurt, gaat er nogal eens iets fout. Zeker met de wijzingen die de afgelopen drie jaar in de wetgeving rondom het arbeidsrecht zijn doorgevoerd. Ook worden sommige mensen met een vast contract onder druk gezet om de gaten dicht te lopen, ongeacht de thuissituatie. Beide situaties kun je afdoen met ‘pech, Corona, hulp, schouders eronder’, maar het risico op een juridische procedure (bij onrechtmatig ontslag) of een ziekmelding (bij medewerkers onder druk), is niet gering. Door te denken ‘nu even niet’ of vanuit je eigen stress en frustratie te reageren, ben je als ondernemer 9 van de 10 keer op de lange termijn meer geld en tijd kwijt. Wij zien aan tafel dat de meeste medewerkers echt wel snappen dat de werkgever meer en grotere belangen op zijn bord heeft, maar vaak gaat het om de manier waarop slecht nieuws, of een verzoek om toch nog een tandje bij te zetten gebracht is.

Stress en spanningen zetten wankele relaties verder onder druk. Sommige ondernemers gaan in de overlevingsmodus, versnellen en verharden. Direct snijden in het personeelsbestand, projecten annuleren, hand op de knip. Anderen kunnen helemaal niet omgaan met de onzekerheid en stellen keuzes juist uit, bijna verlamd wachtend op mogelijke overheidssteun of een onverwacht gunstig scenario. Hoe prettig het misschien ook lijkt om een gesprek over sluimerend gedoe te vermijden, uiteindelijk krijg je de rekening gepresenteerd. Of hoe langer een conflict gesudderd heeft, hoe meer de oplossing vaak kost, zowel in nog meer tijd en energie als hogere kosten. Dit zien we bij IT bedrijven, in de zorg en in de farma-industrie, sectoren waar nu een groot beroep op wordt gedaan. Maar daarmee is niet gezegd dat er geen gevolgen zullen zijn op langere termijn. Ook hier suddert van alles, bijvoorbeeld overwerk, stress en burn-out.

Hoe kunnen ondernemers dat voor zijn of veranderen?
Een makkelijke vuistregel is: behandel mensen zoals jij zelf ook behandeld zou willen worden. Dus neem ondanks de drukte de tijd om mensen persoonlijk slecht nieuws te brengen. Vraag die medewerker die de balans gezin/werk niet rond krijgt, ‘wat heb je nodig?’ Het kan zomaar zijn dat die medewerker, als hij/zij wel twee dagen naar het werk kan in een verder leeg kantoor, al een oplossing heeft voor de situatie thuis, en zo meer werk verzet dan daarvoor. Maak tijd, communiceer aandachtig en zoek samen naar oplossingen. Daarmee voorkom je een hoop ellende.

Wat is je advies aan MKB-bedrijven?
Sparren, letterlijk tot tien tellen voor je reageert op een klacht of nare mail en daarnaast door de ogen van een ander naar de situatie kijken kan al enorm schelen. Strategisch uitzoomen en denken ‘hoe ga ik dit aanvliegen met zo min mogelijk nevenschade.’ Wij hebben een gratis spreekuur voor ondernemers die willen sparren over ‘slecht nieuws’ brengen. Het kan als ondernemer met personeel of veel vaste leveranciers knap eenzaam zijn, om alleen het hele plaatje te zien en de onderneming langs de rand van de afgrond te laveren. Daarnaast geven wij op dinsdag 8 juni om 11.00 uur een gratis webinar van een uur, een introductie proactief conflictmanagement voor ondernemers. Een workshop op aanvraag is ook mogelijk: info@mediationamsterdam.nl.

Zo willen wij vanuit onze professie als conflictprofessionals graag ons steentje bijdragen aan ondernemend Nederland. En kom je er alsnog niet uit, overleg dan met je accountant, HR-manager of huisadvocaat, of het toch niet verstandig is om een onafhankelijke mediator in te schakelen. Dat is vrijwel altijd sneller en goedkoper dan een juridische procedure en zeker beter voor de onderlinge verhoudingen!

 

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...