Tijdens de recente inspraakavonden over het nieuwe Stedelijk Beleidskader Horeca en Terrassen vonden vaak harde discussies plaats tussen bewoners en ondernemers over de coronaterrassen. In de praktijk blijkt dat veel uitgebreide terrassen echter wel degelijk goed in de smaak vallen bij bewoners. Volgens het coalitieakkoord van de gemeenteraad moet het dan ook mogelijk zijn om ‘daar waar het zonder overlast kan de uitgebreide terrassen uit de coronatijd voort te zetten.’  D66 heeft gevraagd om een pro-actieve benadering van de betreffende ondernemers. De burgemeester heeft dit inmiddels toegezegd.

Permanente coronaterrassen

Tijdens de coronacrisis heeft de Amsterdamse horecasector het zeer zwaar gehad. Om de bedrijven te compenseren voor de achterblijvende omzetten stond de gemeente ruimere terrassen toe. Iets waar MKB-Amsterdam zich hard voor heeft ingezet. De verruimde terrassen moeten volgens Burgemeester Halsema echter eind oktober weer worden weggehaald. Op veel plekken in de stad zijn grotere terrassen echter goed bevallen en waren zowel bewoners als ondernemers te spreken over de levendigheid en bruisende straten. Raadslid Erik Schmit (D66) meent dat het belangrijk is dat ondernemers hier snel duidelijkheid over krijgen, zodat zij weten of ze hun verruimde terras kunnen behouden of niet. “Op sommige plekken in de stad kunnen de verruimde terrassen volgens de huidige regels al blijven bestaan. Het is goed dat ondernemers hier pro actief geïnformeerd worden om tijdig een vergunning aan te vragen.”

Actief informeren van ondernemers

Er zit nog maar weinig spek op de botten van horecaondernemers en de personeelstekorten en hoge energieprijzen verbeteren hun situatie niet. Pim Evers, voorzitter KHN-Amsterdam wees vorige week nog op het belang van de coronaterrassen voor de horecasector. D66 wil hen dan ook graag een handje helpen. Raadslid Hofland (D66) zegt hierover: “Naar aanleiding van vragen van D66 heeft burgermeester Halsema toegezegd samen met de branchevereniging horecaondernemers proactief te informeren over de mogelijkheid om een ruimer terras aan te vragen.’’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Jerry van Schaik

Jerry van Schaik

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...