De gemeente Utrecht wil korte metten maken met de overlast die pakketbezorgers veroorzaken en zet daarom in op zogeheten buurthubs. Door Utrechters hun pakketjes bij vaste punten in de buurt op te laten halen, hoeven medewerkers van bedrijven als PostNL en DHL niet langer de hele stad door te rijden.

De Utrechtse wethouder Eelco Eerenberg wil nog voor de zomer van 2022 samen met een marktpartij een proef starten om de potentie van wijkdepots in kaart te brengen. Die moeten leiden tot minder overlast van pakketlevering in de buurten, schrijft hij in een brief aan de gemeenteraad. Ook Utrecht telt al talloze bezorg- en afhaalpunten bij supermarkten, sigarenboeren, kledingwinkels.

Dichtslibben
Guido Frankfurther, vice-voorzitter van MKB-Amsterdam, steunt de Utrechtse ambitie van harte. Twee jaar geleden voerde MKB-Amsterdam al een campagne over dit onderwerp, onder de titel ‘Heeft u al bezorgschaamte?’ Het dichtslibben van de straten in Amsterdam met bestelauto’s die pakjes komen brengen, is hem een doorn in het oog. “Het liefste hebben we natuurlijk dat de mensen zoveel mogelijk hun inkopen bij fysieke winkels gaan doen, zodra de coronamaatregelen dit weer toelaten. De beleving van het fysiek winkelen is toch iets wat we niet willen missen.”

Frankfurther beseft dat online bestellen en laten bezorgen nauwelijks meer weg te denken is uit ons dagelijks leven. Toch is het massaal thuis laten bezorgen volgens MKB-Amsterdam niet meer van deze tijd. “Het verstopt onze wegen en is slecht voor de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en het milieu. Net als in Utrecht hebben we liever dat de klanten hun pakjes ophalen bij afhaalpunten in de buurt, zoals bij Primera en Parcls. Nu is het voor een ondernemer nog vrijwel onmogelijk om alleen van de pakketjes te leven. Per pakketje krijgen ze slechts een paar dubbeltjes. Daarom lijkt een combinatie van een winkel met een afhaalpunt me het meest levensvatbaar.”

Bijspringen in de kosten
Het instellen van wijkdepots, waar in Utrecht op wordt gemikt, is in Amsterdam een serieuze optie. “Dan moet de gemeente wel flink bijspringen in de kosten en zorgen voor een lagere huur of subsidie. In alle gevallen moet het verdienmodel op de schop, als prikkel om goed gedrag te belonen. Wij hebben vorig jaar al voorgesteld een bezorgbelasting in te stellen, waarvan je wordt vrijgesteld als je je pakje ophaalt bij een afhaallocatie. Met de opbrengsten kan de gemeente dan weer de minder rendabele afhaallocaties steunen.”

Het is in wezen niet anders dan bij de Hema nu, zegt Frankfurther. “Als je iets van deze winkel thuis laat bezorgen, kost het je ongeveer 3 euro aan bezorgkosten, maar als je het in de winkel ophaalt betaal je alleen voor het product. Dat vinden we allemaal al heel normaal en die prikkel werkt bij mij heel goed. Waarom zouden we het verdienmodel voor andere afhaallocaties dan niet een positieve impuls geven?”

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Coalitieakkoord: vaag op economisch gebied

Coalitieakkoord: vaag op economisch gebied

PvdA, Groen Links en D66 presenteerden deze week hun coalitieakkoord, de basis voor het gemeentebeleid voor de komende vier jaar. Voorzitter Bart Drenth is blij met de specifieke aandacht voor het mkb. Maar de invulling van de economische paragraaf is vaag en mist aansluiting met de voorstellen die MKB-Amsterdam heeft gedaan.

Samenwerking met gemeente: ‘Geen woorden, maar daden.’

Samenwerking met gemeente: ‘Geen woorden, maar daden.’

Publiek-private samenwerking loopt als een rode draad door het coalitieakkoord. Maar MKB-Amsterdam mist de samenwerking met het nieuwe college. ‘We hadden het op prijs gesteld als het college de link had gelegd met initiatieven vanuit het mkb. Zoals Amsterdam Food Capital 2025. We willen alsnog snel aan tafel met het nieuwe college om echt samen te werken’.

Differentiering reclamebelasting op politieke agenda

Differentiering reclamebelasting op politieke agenda

Het nieuwe college wil de reclamebelasting gaan differentiëren om met name kleine reclame-uitingen te ontzien. ‘Positief’, zegt Bart Drenth, ‘maar MKB-Amsterdam streeft nog steeds naar afschaffing van deze belasting.’ Eerder is een petitie van MKB-Amsterdam voor afschaffing door bijna 900 bedrijven ondertekend.

Verbetering van toegankelijkheid aanvraag nadeelcompensatie beloofd

Verbetering van toegankelijkheid aanvraag nadeelcompensatie beloofd

Op mede-initiatief van MKB-Amsterdam gingen ondernemers gisteren in het kantoor van Adyen om tafel met de ombudsman van de Metropool Amsterdam. Frankfurther, vice-voorzitter van MKB-Amsterdam, is blij met de voorlopige uitkomsten: ‘De aanwezigheid van ombudsman Munish Ramlal lijkt als een procesversneller te werken.’

Product van de Maand mei

Product van de Maand mei

Wordt het Friet van Patat Steeg of de Honing Koningsstroopwafel van Landskroon? Of zit je toch meer te denken aan het chocoladekoekje van Van Stapele? Stem! En zet alvast de Groeiborrel van maandag 13 juni in je agenda!