Loyaal zeer oude genever van Van Wees wint de Vakjuryprijs Product van het Jaar. Directeur-eigenaar Fenny van Wees kon helaas niet aanwezig zijn bij de online uitreiking vandaar dat we haar interviewen over het winnen van de prijs. Van Wees: “Natuurlijk is het, in de huidige spannende tijd waarin een groot deel van onze klandizie gesloten is, een lichtpuntje in de duisternis. Ik zat midden in een intensieve bespreking, waarbij ik whatsapp-meldingen hoorde binnenkomen. Na afloop bekeek ik ze en zag ik een felicitatie die ik aanvankelijk niet begreep. Later opende ik mijn laptop en zag ik de e-mails van Irene van der Zwan, marketing- en relatiemanager van MKB-Amsterdam. Toen viel het kwartje. Totaal onverwacht dat wel, maar we voelen ons zeker vereerd.”

Op de uitreiking benadrukte wethouder Everhardt van de gemeente Amsterdam het belang van de maakindustrie, voor de werkgelegenheid nu nog meer dan voorheen. Everhardt: “De producten geven een mooi tegenwicht aan de eenvormigheid en massaproductie. De kwaliteit en diversiteit die uit de producten spreekt, dat is het beeldmerk van de stad. Daar geven jullie als mkb vorm aan.”

Wat vind je van deze uitspraak van de wethouder? Van Wees: “Helemaal mee eens. De maakindustrie, zoals die een eeuw geleden bestond is helaas niet meer wat het was en verdient absoluut meer aandacht en waardering. Ze is een ontegenzeglijk belangrijk uithangbord voor een stad die er toe doet. Ze draagt bij aan de levendigheid van de stad en wat ons betreft tevens aan het behoud van immaterieel cultureel erfgoed van Amsterdam.”

Met de Product van het Jaar prijs willen we als MKB-Amsterdam de samenwerking met de andere genomineerden stimuleren. Zeker de top 25 genomineerden zijn inspirerende ondernemers en wij hopen dat ook onderlinge samenwerkingen ontstaan. Denk aan de siropen van Saru Soda en de genever van Van Wees distilleerderij De Ooievaar. Een mooie cocktail/mix tussen beide producten. Of tussen de Dutch Museum Gift Shop en het Scheepvaartmuseum. Scheepvaartmuseum zoekt nog een partner voor haar museumwinkel die genever maakt. Jitske Naberman van de Dutch Museum Gift Shop, zij won de tweede prijs van de Vakjury .

Hoe staan jullie hier tegenover en wat zijn jullie gedachten/ideeën hierover? Van Wees: “Vele jaren geleden onderhield mijn vader contact met het scheepvaartmuseum, daar is onder andere het product Weesopper Mout uit ontstaan, waarvan de kruik een porceleinen replica is van een tijdens de VOC gebruikte geneverkruik. Het origineel is in bezit van het Scheepvaartmuseum. Voor een hernieuwd kennismakingsgesprek zijn wij altijd te porren, de vraag is alleen of musea in het algemeen genever in hun winkel mogen verkopen in verband met de vereiste slijtersvergunning.”

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Nu bezorg ik mensen een leuke en leerzame dag, én ondersteunen we bestaande initiatieven

Nu bezorg ik mensen een leuke en leerzame dag, én ondersteunen we bestaande initiatieven

De coronamaatregelen houden velen deuren gesloten. Wat voor een uitstapjes kan je dan nog met vrienden, een date of familie ondernemen? Met deze vraag richtte Danique Fennema (24) in oktober 2020 ‘Tassie’ op. Samen met lokale ondernemers, musea, buurtinitiatieven, stadbewoners en andere ‘lokale helden’ biedt zij ‘een tassie’ gevuld met een twee uur durende tour langs historische en culturele plekken in Amsterdam, speelse opdrachten en grappige ‘weetjes’, aan. Ook bevat elke tas een alcoholisch drankje en een snack voor de lekkere trek. Je kan zelf kiezen waar je de route met het gevulde Tassie wilt lopen, want Daniques onderneming is zo’n succes dat ze inmiddels een route door Amsterdam Centrum, de Jordaan, Amsterdam Oost en Amsterdam West heeft opgezet én bezig is met een nieuwe route door Utrecht. De producten in de tas zijn lokaal en de kopers van een Tassie lopen langs zo veel mogelijk maatschappelijke relevante buurtinitiatieven als mogelijk.

Jack’s bedrijf groeide sinds 2015 met 6000% door sociaal ondernemen

Jack’s bedrijf groeide sinds 2015 met 6000% door sociaal ondernemen

In 2009 startte Jack Stuifbergen met sociaal ondernemen. Hij nam mensen met een kwetsbare positie aan, zette hen in hun kracht en zag van alles groeien. Zijn bedrijf is door NL Groeit uitgeroepen tot één van de 250 snelst groeiende bedrijven van Nederland. MKB-Amsterdam is erg blij met Jack als nieuwe voorzitter van het speerpunt duurzaamheid. Stuifbergen wil samen met mkb’ers uit de regio Amsterdam, andere mkb’ers informeren en inspireren. Over de wijze waarop zijzelf de maatschappelijke meerwaarde van hun bedrijf kunnen uitdiepen én kunnen combineren met duurzame circulaire businessmodellen. Hij wil een denktank van duurzame ondernemers gaan vormen. Die de volgens hem hoognodige vertaalslag kunnen gaan maken van de duurzaamheidsambities van gemeentes en provincies naar de wat dit betekent voor nieuwe mogelijkheden voor ondernemers. Wil je komend jaar, samen met Jack, aan de slag? Meld je aan als team(bestuurs)lid: J.stuifbergen@breedweer.nl.

Mystery Guest, aanpak kansenongelijkheid en discriminatie

Mystery Guest, aanpak kansenongelijkheid en discriminatie

Een pittige discussie tussen voorzitter Bart Drenth en de Amsterdamse wethouder Rutger Groot Wassink, ligt ten grondslag aan het project Mystery Guest. Drenth ageerde sterk tegen het voorstel van de wethouder om werkgevers die zich mogelijk schuldig maken aan arbeidsmarktdiscriminatie op de stagemarkt ‘te blamen en shamen’. Gelukkig heeft de wethouder dit idee snel losgelaten, omgebogen naar ‘naming en faming’. En is een constructieve aanpak gezocht en gevonden om het probleem van kansenongelijkheid en discriminatie op de stagemarkt aan te pakken. Hiermee is het een gezamenlijk project geworden van de gemeente Amsterdam, Michal van Dantzig namens MKB-Amsterdam en Lucas van Wees namens VNO NCW West. Op dit moment wordt er gewerkt aan verbetering en verspreiding van de tool Play to Stage.

Nieuw speerpunt MKB-Amsterdam: Behoud en versterking van winkels

Nieuw speerpunt MKB-Amsterdam: Behoud en versterking van winkels

Het winkellandschap verandert. Meer en meer mensen kopen producten online, in plaats van fysiek in de winkelstraat. Hiermee vormt het online shoppen zowel een bedreiging, als een nieuwe kans voor ondernemers. Het is belangrijk dat de voordelen van het veranderende winkellandschap voor ondernemers in kaart worden gebracht, online platforms aansluiten bij wat winkels nodig hebben, maar tegelijkertijd winkelgebieden aantrekkelijk en divers blijven. Vanaf dit jaar maakt MKB-Amsterdam zich daarom extra hard voor het behoud en de versterking van het winkelaanbod in de metropoolregio Amsterdam. Heb jij hier ook zo je ideeën over en wil je als bestuurslid van MKB-Amsterdam verder vormgeven aan dit speerpunt? Of zitting nemen in de werkgroep ‘Behoud en versterking van winkels’? Meld je aan bij: irene.van.der.zwan@mkb-amsterdam.nl

Gezelligheid kent geen tijd

Gezelligheid kent geen tijd

De schooldeuren gingen weer open. Een soort bevrijding. Voor ouders, opa’s en oma’s en voor kinderen. Ze haalden het NOS-journaal. Wat vind je het belangrijkste van weer naar school gaan? ‘Gezelligheid’. Niets over juffen, meester, leerstof en thuis? Gezelligheid met elkaar staat voorop. Een bemoedigend gegeven in een toch ingewikkelde samenleving, zonder of met Corona. De Z generatie zal ooit doorgroeien naar X en Y en als gezelligheid het speerpunt is dan worden wij nog het gezelligste land in de wereld. Niks geen somber X en Y.

Veilig ondernemen

Veilig ondernemen

Wist jij dat in een Platvorm Veilig Ondernemen (PVO) politie, justitie, gemeenten, brancheorganisaties en de ondernemers samen werken aan de oplossing van veiligheidsproblemen? Hieronder een greep uit de handvatten die hieruit ontstaan voor ondernemers. Belkaart: Hierin zijn alle belangrijke telefoonnummers bij incidenten voor ondernemers te vinden. Collectief winkelverbod: de overlastgever kan voor langere tijd toegang tot alle deelnemende winkels in het winkelgebied worden ontzegd. Cyberambassadeurs: Meldt jezelf daarom aan via deze link en wordt cyberambassadeur. PVO Amsterdam-Amstelland leidt ondernemers op tot cyber ambassadeurs. Lees verder.