Wethouder Melanie van der Horst maakte vorige week donderdag bekend dat de proef met knip van de Weesperstraat toch doorgaat. De straat zal tussen 12 juni en 23 juli aanstaande samen met drie omringende straten van 06.00 tot 23.00 uur afgesloten worden. Overdag blijven de straten wel bereikbaar voor nood-en hulpdiensten. Namens MKB-Amsterdam maakt vicevoorzitter Guido Frankfurther zich al jaren hard voor het openblijven van deze belangrijke aanvoerroute voor het bedrijfsleven in Centrum en Oost. De knip is in zijn ogen een drama voor het bevoorradingsverkeer, terwijl er een goed alternatief is.

De gemeente wil in deze proefperiode onderzoeken wat de effecten zijn op verkeersstromen, luchtkwaliteit en leefbaarheid. De knip betekent dat de Weesperstraat vanaf de L.H. Sarlouisbrug ter hoogte van de Nieuwe Keizersgracht wordt afgesloten voor doorgaand verkeer. Verder komen er aanvullende knippen bij de Nieuwe Herengracht, het Entrepotdok en de Wittenburgergracht om sluipverkeer tegen te gaan. Verwachting is dat deze tijdelijke afsluiting van zes weken de gemeente ongeveer twee miljoen euro aan voorbereiding en uitvoering zal gaan kosten. Walter Ploos van Amstel, Lector City Logistics aan de Hogeschool van Amsterdam, schat dat daarnaast dat kosten voor ondernemers en bewoners kunnen oplopen tot wel twaalf miljoen euro in extra reistijd. Het extra brandstofverbruik en de nadelige gevolgen van de extra uitstoot zijn hierin nog niet opgenomen.

Ophouden met fratsen

MKB-Amstterdam vicevoorzitter Guido Frankfurther is teleurgesteld in het doorgaan van de proef en roept de Gemeenteraad op om “alsjeblieft op te houden met deze experimentele fratsen die het bedrijfsleven ongelofelijk veel tijd, geld en ergernis gaan kosten”. De Weesperstraat is van levensbelang voor de aan- en afvoer van goederen in de stadsdelen Oost en het Centrum, weet Frankfurther. “Wat wij de gemeenteraad op 13 april zullen voorstellen is om als proef geen ’knip’ uit te proberen, maar een versmalling naar twee maal één rijstrook. Dan wordt die twee miljoen euro die de proef kost toch nog voor iets zinnigs gebruikt. In combinaties met meer winkels in de plinten en terrassen kan de Weesperstraat dan weer een heel aantrekkelijke straat worden en blijft de bereikbaarheid gegarandeerd.”

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Jerry van Schaik

Jerry van Schaik

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...