Om ook in veranderende markten een rol van betekenis te spelen is het verstandig om als MKB-ondernemer tijdig te beginnen met verduurzamen. CO2-uitstoot, klimaatverandering en toenemende vervuiling: alleen al vanwege de wettelijke verplichtingen is het zaak om goed vooruit te denken. Misschien wel júist omdat het een kostbare aangelegenheid is en nog niet altijd duidelijk is wat het oplevert.

Voor je het weet is het 2030 en kunnen opdrachtgevers en klanten nog nadrukkelijker van je eisen dat jouw producten en diensten duurzaam zijn. Op 16 november is de kick-off-bijeenkomst van De Markt van Morgen, een initiatief van MKB-Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam en INNNER. In het kader van De Markt van Morgen is er de mogelijkheid om je onderneming te laten doorlichten door studenten van de HvA, onder leiding van duurzaamheidslead Marc Brunnekreeft. Drie teams worden geselecteerd om powerpitches te geven. De Markt van Morgen richt zich op bedrijven uit de metropoolregio Amsterdam met vijf tot vijfhonderd medewerkers, zegt Brunnekreeft. ‘Daarnaast is het van belang dat een duidelijke supply chain van grondstofwinning tot eindgebruiker en alle schakels daartussen in kaart kan worden gebracht.’

Supply chain in kaart

Al is de aanmelding niet uitsluitend open voor productiebedrijven, benadrukt Brunnekreeft. ‘Een behoorlijke mate van openheid, eventueel met geheimhouding, is wel wenselijk. Maar variëteit in branches is juist welkom. De studenten brengen de supply chain in kaart en kijken aan de hand van de SDG’s waar de directe en indirecte activiteiten van het bedrijf impact veroorzaken – denk aan afval, CO2, arbeidsomstandigheden. Dit kan zowel positief als negatief zijn. Studenten rangschikken deze impactgebieden en definiëren concrete doelstellingen voor het bedrijf, met daarbij tips over hoe het bedrijf deze kan toepassen in de organisatie.’

Bovendien ontwikkelen de studenten een alternatief, duurzaam businessmodel voor het bedrijf, bij voorbeeld circulair. De studenten commerciële economie spiegelen alles wat zij onderzoeken aan de commerciële belangen van de onderneming. ‘Dat is essentieel als je gaat verduurzamen. Zo bouwen zij geen ideële luchtkastelen. IN de analyse komen ze tegelijkertijd in aanraking met de hele keten van het bedrijf en zijn partners. Zo leren zij ook welke effecten bepaalde keuzes en beslissingen hebben op het bedrijf en de keten.’ Na select

Aanmelden

Ga nú aan de slag, loop voorop, groei sneller en stel je bestaansrecht over 10 jaar veilig! Schrijf je vóór 15 oktober via deze link in voor de kick-off van De Markt van Morgen op dinsdag 16 november. MKB-Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam en INNNER slaan de handen ineen om niet alleen vandaag maar ook morgen ondernemers te helpen hun bedrijf overeind te houden in een veranderende markt. Schrijf je snel in, want vol=vol!

Wie helpt mij duurzaam ondernemen?

Kate Raworth, buitengewoon lector van de HvA en auteur van het boek ‘Donuteconomie’ zet haar visie over een duurzame en eerlijke wereld neer. Michel Scholte, Minister van de Nieuwe Economie houdt een vlammend betoog, Zita Pels, gedeputeerde van de Provincie Noord-Holland neemt ons mee in haar circulaire visie. Ondernemer Jack Stuifbergen, voorzitter werkgroep Duurzaamheid MKB-Amsterdam en commercieel directeur van Breedweer facilitaire diensten, vertelt hoe duurzaamheid niet alleen goed is voor de wereld maar ook voor exponentiële groei kan zorgen.


Programma 16 november:

15:30 uur Inloop
15:45 uur Welkom en start door moderator Yvette Watson van Phifactory
15:50 uur Powertalk – Kate Raworth (20 min)
16:10 uur Vragenronde – Yvette Watson
16:15 uur Studententeams HvA – 3 Powerpitches voor ondernemers
16:25 uur Jack Stuifbergen, Aanpak Breedweer om duurzaam te ondernemen (10 min)
16:35 uur HvA INNNER workshops door o.a. Tanja Hulst, Katja Pasman en Marc Brunnekreeft
17:25 uur Pauze
17:35 uur Recap van ondernemers uit de INNNER workshops – Yvette Watson
17:45 uur Powertalk – Michel Scholte (15 min)
18:00 uur Powertalk – Zita Pels (Uitdagingen voor de circulaire economie in Noord-Holland)
18:10 uur Afronding Yvette Watson
18:15 uur Start van de borrel
19:30 uur Einde

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

‘Elke besparing is welkom’

‘Elke besparing is welkom’

De invoering van de reclamebelasting wordt twee maanden uitgesteld. Bart Drenth: ‘Ondernemers hebben het moeilijk en elke besparing is welkom. Ook als die maar over twee maanden gaat. En in maart zijn er weer nieuwe verkiezingen.’

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

Hoe denken ze in de Stopera over de herinvoering van de reclamebelasting? Met onder andere Rutger Groot Wassink van GroenLinks, Elise Moeskops van D66 en Claire Martens van de VVD. Uitstel of afstel? Dat zie je in de nieuwe aflevering van MKB TV!

VVD blijft inzetten op afstel reclamebelasting

VVD blijft inzetten op afstel reclamebelasting

De Amsterdamse VVD-lijsttrekker Claire Martens ziet in het uitstel van de invoering van de reclamebelasting slechts een eerste stap. ‘We zijn principieel tegen reclamebelasting, ook buiten de lockdown.’

Hoe zet je social media in voor je bedrijf?

Hoe zet je social media in voor je bedrijf?

Wil je meer bekendheid van je bedrijf of in contact komen met je doelgroep, je merk versterken, meer bezoekers op je website en/of je online sales boosten? Als je daar alle ins en outs van wilt weten, meld je dan nu gratis aan voor de workshop!

Komt van uitstel afstel?

Komt van uitstel afstel?

De door veel ondernemers verfoeide reclamebelasting wordt twee maanden uitgesteld. Dit maakte wethouder Everhardt vanmiddag bekend. Voorzitter Bart Drenth is hier blij mee. “In maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. En hopelijk komt van uitstel, afstel”.

‘Elke besparing is welkom’

‘We zijn er nog niet’

Voor horeca, evenementen en cultuur is het heel zuur dat de maatregelen van kracht blijven. Ook voor andere sectoren zijn de beperkingen nog niet helemaal voorbij. Het blijft dus nodig om bedrijven te compenseren. Voorzitter Bart Drenth: ‘Amsterdam zou om te beginnen de reclamebelasting moeten terugdraaien.’