Bestelauto’s die aan de lopende band pakjes komen brengen, ze lijken steeds dominanter te worden in het Amsterdamse straatbeeld. De invoering van een bezorgbelasting kan helpen het grote aantal ‘bezorgritjes’ aan banden te leggen. Vicevoorzitter Guido Frankfurther van MKB-Amsterdam denkt dat zo’n belasting mensen meer bewust kan maken van de overlast die al dat thuisbezorgen oplevert. ‘Als alternatief zeggen we al een hele tijd: verleid mensen nou naar een ophaallocatie voor hun pakketje te gaan. Daar kun je voor of na het boodschappen doen nog even langs.’

GroenLinks nam het plan voor een speciale ‘pakketjes-taks’ al op in het verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar. ‘Bezorgschaamte’ is de term die Frankfurther er graag voor gebruikt. In navolging van vlieg- en andere soorten schaamte die mensen moeten bewegen tot bewustere keuzes. ‘Het gaat ons erom dat mensen zich ervan bewuster worden dat we niet alles zomaar thuis kunnen laten bezorgen. Dat is slecht voor het milieu en het leidt tot opstoppingen in de nauwe straten van Amsterdam, dus het schaadt ook de bereikbaarheid van de stad.

Utrechtse buurthubs

De gemeente Utrecht kwam eerder al met het idee van speciale buurthubs, vaste punten waar Utrechters hun pakketjes kunnen ophalen. Medewerkers van bedrijven als PostNL en DHL hoeven dan niet langer de hele stad door te rijden. Voorlopig is het voor individuele winkels nog lang niet rendabel om zich uitsluitend op pakketjes te storten, weet Frankfurther. ‘De marge op één pakketje is dubbeltjeswerk, daar kan een winkel niet van leven. De gemeente moet daarom meedenken en eventueel subsidiëren om de komst van meer van dit soort ophaallocaties mogelijk te maken.’

Voor wasmachines en tv’s blijft thuisbezorging natuurlijk verreweg de meest efficiënte methode. Het gaat Frankfurther vooral om goede alternatieven voor de gemakscultuur. ‘Als een bezorgbelasting kan helpen, dan zijn we daar voor. Kijk maar hoe dat ging met de plastic tasjes: binnen een jaar nadat je daar tien of vijftien cent voor moest betalen, gaven winkels 70% minder tasjes uit. Een bescheiden bezorgbelasting – ik denk aan hooguit een paar euro – kan al een enorm effect hebben. Maar dan moet de gemeente zulke locaties wel helpen faciliteren.’

Kalverstraat en Nieuwendijk

Het liefst ziet MKB-Amsterdam dat mensen hun inkopen zoveel mogelijk doen bij fysieke winkels, benadrukt Frankfurther. ‘De beleving van het fysiek winkelen voegt ook echt iets toe aan de Amsterdamse binnenstad. Als iedereen alles laat thuisbezorgen heb je straks helemaal geen Kalverstraat en Nieuwedijk meer. Een bescheiden bezorgbelasting zal mensen eerder verleiden naar een ophaalcentrum óf naar de winkel te gaan.’ Nu is er nog geen verdienmodel voor pure ophaallocaties. Zelfs van de pakketpunten van Parcls is het nog maar de vraag of ze zwarte cijfers schrijven.’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan!

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan!

De verkiezingen op 16 maart zijn dichterbij dan je denkt. En ook voor jou als ondernemer wellicht belangrijker dan je denkt! Komt er een gemeentebestuur dat niet alleen aandacht heeft voor bewoners maar ook voor ondernemers? Volg via MKB-Amsterdam de belangrijkste ontwikkelingen!

‘Elke besparing is welkom’

‘Elke besparing is welkom’

De invoering van de reclamebelasting wordt twee maanden uitgesteld. Bart Drenth: ‘Ondernemers hebben het moeilijk en elke besparing is welkom. Ook als die maar over twee maanden gaat. En in maart zijn er weer nieuwe verkiezingen.’

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

Hoe denken ze in de Stopera over de herinvoering van de reclamebelasting? Met onder andere Rutger Groot Wassink van GroenLinks, Elise Moeskops van D66 en Claire Martens van de VVD. Uitstel of afstel? Dat zie je in de nieuwe aflevering van MKB TV!

VVD blijft inzetten op afstel reclamebelasting

VVD blijft inzetten op afstel reclamebelasting

De Amsterdamse VVD-lijsttrekker Claire Martens ziet in het uitstel van de invoering van de reclamebelasting slechts een eerste stap. ‘We zijn principieel tegen reclamebelasting, ook buiten de lockdown.’

Hoe zet je social media in voor je bedrijf?

Hoe zet je social media in voor je bedrijf?

Wil je meer bekendheid van je bedrijf of in contact komen met je doelgroep, je merk versterken, meer bezoekers op je website en/of je online sales boosten? Als je daar alle ins en outs van wilt weten, meld je dan nu gratis aan voor de workshop!

Komt van uitstel afstel?

Komt van uitstel afstel?

De door veel ondernemers verfoeide reclamebelasting wordt twee maanden uitgesteld. Dit maakte wethouder Everhardt vanmiddag bekend. Voorzitter Bart Drenth is hier blij mee. “In maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. En hopelijk komt van uitstel, afstel”.