Bestelauto’s die aan de lopende band pakjes komen brengen, ze lijken steeds dominanter te worden in het Amsterdamse straatbeeld. De invoering van een bezorgbelasting kan helpen het grote aantal ‘bezorgritjes’ aan banden te leggen. Vicevoorzitter Guido Frankfurther van MKB-Amsterdam denkt dat zo’n belasting mensen meer bewust kan maken van de overlast die al dat thuisbezorgen oplevert. ‘Als alternatief zeggen we al een hele tijd: verleid mensen nou naar een ophaallocatie voor hun pakketje te gaan. Daar kun je voor of na het boodschappen doen nog even langs.’
GroenLinks nam het plan voor een speciale ‘pakketjes-taks’ al op in het verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar. ‘Bezorgschaamte’ is de term die Frankfurther er graag voor gebruikt. In navolging van vlieg- en andere soorten schaamte die mensen moeten bewegen tot bewustere keuzes. ‘Het gaat ons erom dat mensen zich ervan bewuster worden dat we niet alles zomaar thuis kunnen laten bezorgen. Dat is slecht voor het milieu en het leidt tot opstoppingen in de nauwe straten van Amsterdam, dus het schaadt ook de bereikbaarheid van de stad.
Utrechtse buurthubs
De gemeente Utrecht kwam eerder al met het idee van speciale buurthubs, vaste punten waar Utrechters hun pakketjes kunnen ophalen. Medewerkers van bedrijven als PostNL en DHL hoeven dan niet langer de hele stad door te rijden. Voorlopig is het voor individuele winkels nog lang niet rendabel om zich uitsluitend op pakketjes te storten, weet Frankfurther. ‘De marge op één pakketje is dubbeltjeswerk, daar kan een winkel niet van leven. De gemeente moet daarom meedenken en eventueel subsidiëren om de komst van meer van dit soort ophaallocaties mogelijk te maken.’
Voor wasmachines en tv’s blijft thuisbezorging natuurlijk verreweg de meest efficiënte methode. Het gaat Frankfurther vooral om goede alternatieven voor de gemakscultuur. ‘Als een bezorgbelasting kan helpen, dan zijn we daar voor. Kijk maar hoe dat ging met de plastic tasjes: binnen een jaar nadat je daar tien of vijftien cent voor moest betalen, gaven winkels 70% minder tasjes uit. Een bescheiden bezorgbelasting – ik denk aan hooguit een paar euro – kan al een enorm effect hebben. Maar dan moet de gemeente zulke locaties wel helpen faciliteren.’
Kalverstraat en Nieuwendijk
Het liefst ziet MKB-Amsterdam dat mensen hun inkopen zoveel mogelijk doen bij fysieke winkels, benadrukt Frankfurther. ‘De beleving van het fysiek winkelen voegt ook echt iets toe aan de Amsterdamse binnenstad. Als iedereen alles laat thuisbezorgen heb je straks helemaal geen Kalverstraat en Nieuwedijk meer. Een bescheiden bezorgbelasting zal mensen eerder verleiden naar een ophaalcentrum óf naar de winkel te gaan.’ Nu is er nog geen verdienmodel voor pure ophaallocaties. Zelfs van de pakketpunten van Parcls is het nog maar de vraag of ze zwarte cijfers schrijven.’
