Als het aan MKB Amsterdam-bestuurslid Pien Thate ligt wordt er in de toekomst veel beter samengewerkt om winkelgebieden te versterken. Gemeente, winkeliersverenigingen en BIZzen (Bedrijveninvesteringszones) werken volgens haar nog teveel langs elkaar heen om successen te kunnen boeken.
”Neem bijvoorbeeld winkelcentrum Oostpoort”, begint Thate. ”Er zijn alleen al twee winkeliersverenigingen die zich daarover ontfermen en ook nog een aparte BIZ.” Een goede samenwerking is lastig en vooral inefficiënt. Om een goed beleid te voeren pleit ze dan ook voor een alternatief. ”Organiseer een overkoepelende BIZ die over een groter gebied gaat.”
Samenwerken
Waarom is dat handiger? ”Het gaat zoveel omslachtigheid tegen. Als ze in een winkelgebied een evenement willen organiseren, moeten al die verenigingen daarvoor afzonderlijk een vergunning aanvragen en dat is veel teveel gedoe. Het is toch veel handiger als dat via één centrale plek geregeld kan worden?”
Het is volgens Thate daarom maar goed dat stadsdeelvertegenwoordigers uit heel Amsterdam deze week met elkaar om tafel gaan om te kijken hoe men beter kan samenwerken, ook stadsbreed. ”Qua marketing is er nog heel veel te halen! In het centrum worden we gek van het toerisme (buiten tijden van corona gezien dan) terwijl ze er in Oost om staan te springen. Door marketing kun je toeristen naar andere stadsdelen krijgen en dus voor een veel betere spreiding zorgen. Zo versterk je elkaar.”
Kleinere ondernemers maken het verschil
En als we naar de winkelgebieden an sich kijken? Wat is daar dan nodig om het aantrekkelijk te maken? ”Thate: ”We moeten het echt hebben van de kleinere ondernemers. Juist zij geven winkelgebieden kleur. Grote bedrijven verkopen producten die je prima online kunt kopen. Zij hebben hun digitalisering doorgaans veel beter op orde. Voor de speciale producten van kleinere ondernemers gaan mensen naar de fysieke winkel.” Het moet juist die ondernemers makkelijker worden gemaakt om een winkel in de stad te vestigen: ”Zorg voor gunstige huurprijzen, belastingen en toeslagen.”
Wederom is er volgens Thate een belangrijke rol weggelegd voor de gemeente: ”Ik denk dat zij die kleinere ondernemers kunnen helpen met digitalisering en hun vindbaarheid online. Maak een online pagina voor een winkelgebied waar al die leuke ondernemers opstaan, zodat iedereen ziet wat daar allemaal te vinden is.”