Interview met Nikki Swart – van Wees over het winnende Product van de Maand november, Loyaal zeer oude genever van A. van Wees distilleerderij De Ooievaar. Nikki is de dochter van Fenny van Wees, de directeur/eigenaar. Zij is de 4e generatie van deze ambacht fijndistilleren te Amsterdam, dat sinds 2016 op de nationale erfgoedlijst is geplaatst.

Wat heeft de Product van de Maand prijs jullie tot nu toe gebracht?
“Tot op heden hebben wij daar nog niet veel van gemerkt, want we zijn pas sinds eind november Product van de Maand. We zijn uiteraard ontzettend blij met de Centercom media campagne die deze week landelijk hangt.”

Waar staan jullie nú, wat zijn jullie resultaten en uitdagingen?
“Wij maken in totaal ruim 400 producten waarvan 70 esprits, 60 likeuren, 20 genevers en daarnaast traditionele Oudhollandse dranken zoals Advocaat, Kandeel en Oranjebitter. Wat ons betreft is het een uitdaging om zoveel prachtige ballen in de lucht te houden en de traditionele producten niet te laten verdwijnen van de Nederlandse aardbodem. Daarmee houden wij het ambacht fijndistilleren te Amsterdam in stand, dat sinds 2016 op de nationale immaterieel erfgoedlijst is geplaatst. Ons streven is daar zoveel mogelijk mensen kennis mee te laten maken.”

Wat is jullie missie, visie en toekomstplannen?
“We zetten ons in voor behoud van ons nationaal immaterieel erfgoed fijndistilleren en de producten die daar een uitvloeisel van zijn. Bovendien dragen wij het ambacht met verve uit naar iedereen die er van wil horen. Voor degenen die er niet alleen naar willen luisteren, maar er ook iets over willen lezen, schreef Fenny van Wees het boek ‘Distilleren. De kunst van het ruiken’. Ook organiseren wij de twee-daagse cursus geneverschool: ‘Ruiken kun je leren’. En de 1-daagse cursus ginschool, waarin mensen genevers, likeuren en gins leren benoemen, onderscheiden en waarderen. Loyaal aan traditie en dit behouden voor de toekomst, dat is onze missie.”

Tot slot: waarom zouden jullie Product van het Jaar prijs moeten winnen?
“Wij maken een kwaliteitsproduct gestoeld op traditie. Het in stand houden en uitdragen van een ambacht dat dankzij moderne technieken, verloren gegane kennis en lacunes in de wetgeving vraagt veel doorzettings- en uithoudingsvermogen en een flinke dosis inventiviteit. Loyaal zeer oude genever is daar onder andere het resultaat van. Alleen al daarom verdient Loyaal de prijs Product van het jaar.”

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Nu bezorg ik mensen een leuke en leerzame dag, én ondersteunen we bestaande initiatieven

Nu bezorg ik mensen een leuke en leerzame dag, én ondersteunen we bestaande initiatieven

De coronamaatregelen houden velen deuren gesloten. Wat voor een uitstapjes kan je dan nog met vrienden, een date of familie ondernemen? Met deze vraag richtte Danique Fennema (24) in oktober 2020 ‘Tassie’ op. Samen met lokale ondernemers, musea, buurtinitiatieven, stadbewoners en andere ‘lokale helden’ biedt zij ‘een tassie’ gevuld met een twee uur durende tour langs historische en culturele plekken in Amsterdam, speelse opdrachten en grappige ‘weetjes’, aan. Ook bevat elke tas een alcoholisch drankje en een snack voor de lekkere trek. Je kan zelf kiezen waar je de route met het gevulde Tassie wilt lopen, want Daniques onderneming is zo’n succes dat ze inmiddels een route door Amsterdam Centrum, de Jordaan, Amsterdam Oost en Amsterdam West heeft opgezet én bezig is met een nieuwe route door Utrecht. De producten in de tas zijn lokaal en de kopers van een Tassie lopen langs zo veel mogelijk maatschappelijke relevante buurtinitiatieven als mogelijk.

Jack’s bedrijf groeide sinds 2015 met 6000% door sociaal ondernemen

Jack’s bedrijf groeide sinds 2015 met 6000% door sociaal ondernemen

In 2009 startte Jack Stuifbergen met sociaal ondernemen. Hij nam mensen met een kwetsbare positie aan, zette hen in hun kracht en zag van alles groeien. Zijn bedrijf is door NL Groeit uitgeroepen tot één van de 250 snelst groeiende bedrijven van Nederland. MKB-Amsterdam is erg blij met Jack als nieuwe voorzitter van het speerpunt duurzaamheid. Stuifbergen wil samen met mkb’ers uit de regio Amsterdam, andere mkb’ers informeren en inspireren. Over de wijze waarop zijzelf de maatschappelijke meerwaarde van hun bedrijf kunnen uitdiepen én kunnen combineren met duurzame circulaire businessmodellen. Hij wil een denktank van duurzame ondernemers gaan vormen. Die de volgens hem hoognodige vertaalslag kunnen gaan maken van de duurzaamheidsambities van gemeentes en provincies naar de wat dit betekent voor nieuwe mogelijkheden voor ondernemers. Wil je komend jaar, samen met Jack, aan de slag? Meld je aan als team(bestuurs)lid: J.stuifbergen@breedweer.nl.

Mystery Guest, aanpak kansenongelijkheid en discriminatie

Mystery Guest, aanpak kansenongelijkheid en discriminatie

Een pittige discussie tussen voorzitter Bart Drenth en de Amsterdamse wethouder Rutger Groot Wassink, ligt ten grondslag aan het project Mystery Guest. Drenth ageerde sterk tegen het voorstel van de wethouder om werkgevers die zich mogelijk schuldig maken aan arbeidsmarktdiscriminatie op de stagemarkt ‘te blamen en shamen’. Gelukkig heeft de wethouder dit idee snel losgelaten, omgebogen naar ‘naming en faming’. En is een constructieve aanpak gezocht en gevonden om het probleem van kansenongelijkheid en discriminatie op de stagemarkt aan te pakken. Hiermee is het een gezamenlijk project geworden van de gemeente Amsterdam, Michal van Dantzig namens MKB-Amsterdam en Lucas van Wees namens VNO NCW West. Op dit moment wordt er gewerkt aan verbetering en verspreiding van de tool Play to Stage.

Nieuw speerpunt MKB-Amsterdam: Behoud en versterking van winkels

Nieuw speerpunt MKB-Amsterdam: Behoud en versterking van winkels

Het winkellandschap verandert. Meer en meer mensen kopen producten online, in plaats van fysiek in de winkelstraat. Hiermee vormt het online shoppen zowel een bedreiging, als een nieuwe kans voor ondernemers. Het is belangrijk dat de voordelen van het veranderende winkellandschap voor ondernemers in kaart worden gebracht, online platforms aansluiten bij wat winkels nodig hebben, maar tegelijkertijd winkelgebieden aantrekkelijk en divers blijven. Vanaf dit jaar maakt MKB-Amsterdam zich daarom extra hard voor het behoud en de versterking van het winkelaanbod in de metropoolregio Amsterdam. Heb jij hier ook zo je ideeën over en wil je als bestuurslid van MKB-Amsterdam verder vormgeven aan dit speerpunt? Of zitting nemen in de werkgroep ‘Behoud en versterking van winkels’? Meld je aan bij: irene.van.der.zwan@mkb-amsterdam.nl

Gezelligheid kent geen tijd

Gezelligheid kent geen tijd

De schooldeuren gingen weer open. Een soort bevrijding. Voor ouders, opa’s en oma’s en voor kinderen. Ze haalden het NOS-journaal. Wat vind je het belangrijkste van weer naar school gaan? ‘Gezelligheid’. Niets over juffen, meester, leerstof en thuis? Gezelligheid met elkaar staat voorop. Een bemoedigend gegeven in een toch ingewikkelde samenleving, zonder of met Corona. De Z generatie zal ooit doorgroeien naar X en Y en als gezelligheid het speerpunt is dan worden wij nog het gezelligste land in de wereld. Niks geen somber X en Y.

Veilig ondernemen

Veilig ondernemen

Wist jij dat in een Platvorm Veilig Ondernemen (PVO) politie, justitie, gemeenten, brancheorganisaties en de ondernemers samen werken aan de oplossing van veiligheidsproblemen? Hieronder een greep uit de handvatten die hieruit ontstaan voor ondernemers. Belkaart: Hierin zijn alle belangrijke telefoonnummers bij incidenten voor ondernemers te vinden. Collectief winkelverbod: de overlastgever kan voor langere tijd toegang tot alle deelnemende winkels in het winkelgebied worden ontzegd. Cyberambassadeurs: Meldt jezelf daarom aan via deze link en wordt cyberambassadeur. PVO Amsterdam-Amstelland leidt ondernemers op tot cyber ambassadeurs. Lees verder.