Binnen de overheid en het bedrijfsleven bestaat een groeiende interesse voor het begrip brede welvaart. Hierbij wordt welvaart niet alleen gemeten op basis van geld, maar op basis van elf criteria, zoals maatschappelijke betrokkenheid, sociale contacten, gezondheid, subjectief welzijn, volkshuisvesting en milieu. De vraag is hoe je als bedrijf of (lokale) overheid kunt sturen op het creëren van brede welvaart. Een vraag die centraal staat tijdens de jaarlijkse Nationale Conferentie Brede Welvaart op 3 oktober in Circl, Amsterdam. Namens MKB-Amsterdam is Jack Stuifbergen, voorzitter Werkgroep Duurzaamheid, één van de sprekers.

Impact entrepreneurship

In een rapport van de Rabobank in maart van dit jaar werd gewezen op de discrepantie tussen de gestage economische groei van Amsterdam en anderzijds de ongelijke verdeling daarvan, waardoor de stad laag scoort op brede welvaart. Dit begrip bestaat uit elf criteria, waaronder economische, maar ook begrippen als maatschappelijke betrokkenheid, sociale contacten, gezondheid, subjectief welzijn, volkshuisvesting en milieu. In de eerste editie van de Nationale Conferentie Brede Welvaart, georganiseerd door de Impact Economy Foundation, staan de koplopers van de impact economie centraal. Hoe dragen zij bij aan een snelle overgang naar de impact economie, zodat we brede welvaart kunnen creëren voor iedereen? Een economie waarin werk, innovatie en ondernemerschap bijdragen aan het creëren van brede welvaart voor iedereen.

Integreer brede welvaart in het mkb

Jack Stuifbergen, eigenaar van Breedweer en impact ondernemer, wijst op het belang van het mkb als motor van onze economie. `Het is van belang dat we binnen deze groep bedrijven de focus gaan krijgen om anders te ondernemen. Ondernemen met niet alleen het zicht op welvaart, maar op brede welvaart. Wat we zien is dat veel mkb ondernemers al maatschappelijk betrokken zijn. Ze sponsoren sportverenigingen, zijn goed voor hun mensen, maken gebruik van zonnepanelen of hebben al een verduurzaming gedaan binnen hun bedrijf. Maar veel bedrijven hebben hun business nog niet aangepast aan de veranderende wereld. De vraag in mijn workshop is dan ook: ´Hoe kunnen we brede welvaart integreren binnen het mkb?`

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Jerry van Schaik

Jerry van Schaik

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Bereik jouw bedrijfsdoelen met Google Analytics

Bereik jouw bedrijfsdoelen met Google Analytics

Hoe kan Google Analytics helpen om jouw groei- of bedrijfsdoelen te behalen? Daar kom je achter tijdens de gratis workshop van het Digitaliseringsoffensief. Schrijf je snel in voor de gratis workshop op 12 december! Blijf je daarna ook gezellig voor de laatste MKB-Amsterdam Groeiborrel van het jaar?

‘Extreme huurindexatie is te zware last voor ondernemers’

‘Extreme huurindexatie is te zware last voor ondernemers’

Signalen uit de markt laten dit najaar al uitschieters naar 15 procent huurindexatie zien. Bij een explosief stijgende huur bovenop de energierekening betalen ondernemers dus dubbel de rekening. Ondernemer Iresh Soekhoe: ‘Ik merk dat het veel vergt van de gezondheid van ondernemers om continue in een overlevingsstand te staan. Zowel bij de overheid als bij vastgoedeigenaren is men zich niet bewust wat dat doet met kleine ondernemers.’

Waar wacht je nog op? Aan de slag met TikTok!

Waar wacht je nog op? Aan de slag met TikTok!

Ooit over nagedacht om met jouw bedrijf op TikTok te gaan? Als je het aan Bert van Gulik van socialmediabedrijf BuzzPartners vraagt, biedt het platform dat zich kenmerkt door korte video’s van zo’n twintig seconden tal van kansen voor jou als ondernemer. Aan MKB-Amsterdam legt hij uit hoe TikTok jou kan helpen bij het bereiken van je publiek én hoe je er potentiële nieuwe klanten mee aantrekt. Van Gulik: ‘Dit is je kans om voorop te lopen!’

Verkiezing product van de maand is in volle gang!

Verkiezing product van de maand is in volle gang!

Wat hebben een optimistische trui, een scheermes van bamboe, een kaasje uit Katwoude, een micro avontuur en een onverwoestbare tas gemeen? Ze zijn alle vijf in de race om de Product van de Maand prijs te winnen! Doe mee en stem op een mooi Amsterdams product! En kom 12 december naar onze Groeiborrel.

Succesvolle lobby inspanningen MKB-Nederland

Succesvolle lobby inspanningen MKB-Nederland

MKB-Nederland voorzitter Jacco Vonhof riep deze week het kabinet op tot minder regelgeving voor mkb ondernemers. Volgens Vonhof hollen we de laatste tijd van crisis naar crisis en dat ontneemt ons het zicht op de toekomst. Die crises zorgen bovendien voor een soort paniekvoetbal. ‘We proberen met nog weer nieuwe regels de boel op te lappen, maar al dat pleisters plakken helpt ons niet verder.’

Stem op jouw Product van de Maand november!

Stem op jouw Product van de Maand november!

Stem op jouw favoriete Product van de Maand november! De volgende producten zijn geselecteerd: onverwoestbare tas van UNBEGUN, plasticvrije scheermesjes van Bamboovement, een reis niet ver van huis van Avontuur Dichtbij, biologische Jersey kaasje van Henri Willig en de trui van New Optimist! Breng nu je stem uit!