Guido Frankfurther heeft donderdag 29 oktober ingesproken bij de Raadscommissie Mobiliteit, Luchtkwaliteit en Water (MLW) van de gemeente Amsterdam. Over de Knip Weesperstraat. Lees hier zijn inbreng: 

Geachte raadsleden, wethouder,

MKB-Amsterdam verwijt u geenszins een proef uit te voeren met een knip in de Weesperstraat. Dit staat immers genoemd in uw coalitieakkoord en uw beleidsvoornemens in het plan Autoluw en is dus uw goed recht. Maar u kunt ook afwijken van uw beleid, bijvoorbeeld door voortschrijdend inzicht. Dat is wat MKB-Amsterdam vandaag aan u vraagt.

MKB-Amsterdam vindt het zeer onwenselijk dat u vooralsnog van plan bent de aangekondigde proef, om de Weesperstraat af te sluiten voor doorgaand autoverkeer, door te zetten. Zeker nu in Coronatijd, waarin de ondernemers toch al zo worden getroffen en het water hen aan de lippen staat, ook nog eens de Piet Heintunnel tegelijkertijd is afgesloten voor al het vrachtverkeer en last but not least de halve binnenstad vanwege Kades en Bruggen openligt. Denk alleen maar aan de Vijzelstraat.

U wilt het doorgaande verkeer weren. Volgens MKB-Amsterdam worden de Wibautstraat en Weesperstraat echter hoofdzakelijk gebruikt voor binnenstedelijk bestemmingsverkeer. De route is juist bedoeld om de grachtengordel en omliggende woonwijken te ontlasten van sluip- en zoekverkeer. De knip leidt ertoe dat het bestemmingsverkeer langs veel minder geschikte routes door Amsterdam-binnen-de Ring-A10 wordt geperst. Denk aan de Middenweg (S113) die nu al vrijwel dagelijks vaststaat tot op de Ringweg A10.

Geen weldenkend mens zal vanaf de A1 of A2 met een bestemming boven Amsterdam, de Weesperstraat-route nemen, maar natuurlijk de Ringweg A10 of A9. Ik schat uit eigen ervaring minder dan vijf procent. Ambtelijk schat men dat doorgaande verkeer op tien procent in, maar ook dat is niet gebaseerd op enig onderzoek en nog steeds erg weinig. Dat onderzoek is er namelijk helemaal niet. En dan op basis van onderbuikgevoelens zo’n ingrijpende proef uitvoeren, dat vindt MKB-Amsterdam onverteerbaar.

MKB-Amsterdam maakt zich vooral zorgen over de bereikbaarheid van grote delen van stadsdeel Oost, de Oostelijke Binnenstad en het Stadshart, zeker omdat er behalve de knip in de Weesperstraat ook drie andere ‘knips’ in de omgeving van de Weesperstraat worden gezet. De Weesperstraat-route is essentieel voor de bevoorrading en bereikbaarheid van winkels, horeca, musea, theaters, zorginstellingen, zoals het OLVG, en particulieren. Het is in feite de enige goed functionerende ontsluitingsroute van de binnenstad. Dit gaat veel tijdsverlies en ergernis opleveren, en kost ook nog eens twee miljoen euro, die volgens ons wel beter zijn te besteden in deze crisis. Tegen u zeggen we: Stop alstublieft met deze experimentele fratsen; ondernemers hebben in deze Coronatijd wel wat anders aan hun hoofd! Doe het niet!

Tenslotte. MKB-Amsterdam heeft gezegd, ook tegen de wethouder, dat we niet tegen een proef zijn om doorgaand autoverkeer tegen te gaan, maar toon dan eerst aan dat het hoofdzakelijk om doorgaand autoverkeer gaat (en daar is dus volgens ons geen sprake van) en dan nog zijn we tegen deze proef op déze locatie en op dít moment in Coronatijd en tijdens de vrachtafsluiting van de Piet Heintunnel. Je kan ook zeggen: laat de proef maar doorgaan, ik voorspel u: dat wordt één grote puinhoop in de stad met duizenden boze burgers en ondernemers en dan krijgt de proef geen vervolg, althans niet in deze vorm. Dan heeft u echter in de tussentijd wel half Amsterdam op de kast gejaagd. Zij zullen u dankbaar zijn.

Guido Frankfurther
Vicevoorzitter MKB-Amsterdam

Het ziet er overigens naar uit dat de proef met de knip wel door kan gaan. In de raadscommissie is er daarvoor een meerderheid.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Hans de Boer is altijd een middenstander gebleven

Hans de Boer is altijd een middenstander gebleven

Hans de Boer (66) is overleden. Het bestuur en de medewerkers van MKB-Amsterdam zijn geschokt en verdrietig over zijn plotselinge overlijden. Slechts vier maanden nadat hij afscheid nam als voorzitter van VNO-NCW. Bart Drenth, voorzitter MKB-Amsterdam: “Hans de Boer was natuurlijk ook voorzitter van MKB-Nederland en hij is in zijn hart altijd middenstander gebleven. Het afgelopen jaar was hij samen met Jacco Vonhof keihard aan de slag in de covid crisis. Iedere ondernemer mag hem dankbaar zijn voor die tomeloze inzet. Ik zal zijn gevatheid en humor erg missen.” Bert Bos, vice-voorzitter MKB-Amsterdam: “Het overlijden van Hans de Boer is een verlies voor ondernemend Nederland. We herinneren ons zijn oprechtheid en drive. Ook zijn unieke taalgebruik en moed. Hans ging niets uit de weg om voor de belangen van de ondernemers op te komen. Daarvoor ging hij door het vuur en was een voorbeeld voor velen. Veel sterkte voor zijn vrouw en naasten in deze zo onverwachte situatie.”

Stel parkeertarieven tijdelijk drastisch naar beneden bij

Stel parkeertarieven tijdelijk drastisch naar beneden bij

Vorige week in MKB Mail spraken Henk Grifhorst en zijn zoon Michael zich uit over de plannen van de gemeente Amsterdam. Vader en zoon Grifhorst vroegen zich af waarom de gemeente in tijden van coronacrisis de straten gaat herinrichten. En waarom de parkeertarieven niet worden aangepast. Guido Frankfurther, vice-voorzitter MKB-Amsterdam, kan zich de frustratie goed voorstellen: “Bereikbaarheid is voor winkels van levensbelang, maar het valt moeilijk in te schatten of een werk aan de weg ‘noodzakelijk’ is of niet. Als een riolering onder de weg tijdig vervangen moet worden, omdat er anders kans is dat hij gaat breken, hoe spoedeisend is dat werk dan? Aan de andere kant: als we de wegopbrekingen nu plannen, ligt de weg er straks weer aantrekkelijk bij, als Corona verslagen is. Een mooi ingerichte openbare ruimte trekt klanten”. Wat betreft de hoge parkeertarieven is Frankfurther het eens: “In deze tijden van Corona zijn er veel lege parkeerplaatsen in de stad en is er alle reden om de parkeertarieven tijdelijk drastisch naar beneden bij te stellen.”
(foto Muntplein afgelopen zondag om 12.30 uur)

Wat is er Amsterdamser dan de Amsterdamse ui?

Wat is er Amsterdamser dan de Amsterdamse ui?

Aanstaande donderdag 21 januari is de uitreiking van de Product van het Jaar 2020 verkiezing. Wie van de acht winnaars van Product van de Maand wint de Vakjuryprijs? Bianca Canjels-Munnik over haar winnende product in de maand februari: de Amsterdamse ui van De Leeuw Zuurwaren: “We staan al 170 jaar waar we nu staan en het blijft heel goed gaan. In 1850 is het familiebedrijf opgericht door overgrootvader Isaac de Leeuw. In die tijd bestonden er nog geen koelkasten. Om voedsel langer houdbaar te maken ging men het voedsel conserveren om langer te bewaren. Isaac ontwikkelde zijn eigen speciale geheime smaak in het conserveren en trok met zijn kar langs de huizen. De Amsterdamse ui was toen al een begrip. De winkel aan de Vrijheidslaan 78 is drie dagen per week geopend, donderdag, vrijdag en zondag. Inmiddels ligt het product in de schappen van Groningen tot Limburg en draagt het zo het Amsterdamse product uit.” Vrijdag 22 januari is de uitreiking van Product van het Jaar op MKB TV te zien.

Anderhalve meter maatregel subsidie

Anderhalve meter maatregel subsidie

Ben je ondernemer in de gemeente Amstelveen? Weet dat er corona steunpakket is voor mkb’ers. Het pakket is aanvullend op alle rijksregelingen en bestaat op dit moment uit: de MKB Noodlening, uitstel van betaling van belastingen, ondersteuning vanuit het Ondernemersloket, etc. Wethouder Gordon start binnenkort met de MKB anderhalve meter maatregel subsidieregeling. Deze subsidieregeling is een tegemoetkoming voor gemaakte kosten voor aanpassingen gerelateerd aan covid 19 maatregelen. Binnenkort, vanaf 20 januari 2021, kan de subsidie worden aangevraagd. De Gemeente Amstelveen is, voor zover bekend, de eerste gemeente in Nederland met een dergelijke subsidieregeling voor haar ondernemers.

MKB-Amsterdam zoekt student-bestuurders

MKB-Amsterdam zoekt student-bestuurders

Wil jij je inzetten voor ondernemers in de regio Amsterdam? MKB-Amsterdam zoekt student-bestuurders. Of ben je al afgestudeerd en heb je interesse in één dag per week werken voor MKB-Amsterdam, reageer dan ook. Jouw rol is onze boodschappen over te brengen op ondernemers, bestuurders, politici en pers. Daarvoor gebruiken we de kanalen MKB TV, MKB Mail en sociale media. Je maakt ook deel uit van het algemeen bestuur van MKB-Amsterdam. Daarin beslis je mee over waar MKB-Amsterdam zich de komende tijd voor gaat inzetten en welke standpunten we daarbij gaan innemen. In deze rol kun je leren hoe je maximale invloed uitoefent via (sociale) media. Je ziet van heel dichtbij waar veel ondernemers mee te maken hebben. En je kunt ondernemers helpen door hun vragen en wensen onder de aandacht te brengen. Zo maak je het verschil.

Wat moet ik met mijn onverkoopbare voorraad?

Wat moet ik met mijn onverkoopbare voorraad?

De verlengde lockdown treft kledingwinkels hard. Zo heeft winkelier Bart De Groot 500.000 euro aan kleren over voor zijn vijf modezaken in Amsterdam. Kleding is een seizoensartikel. Dat betekent dat de wintercollectie die winkeliers hebben moeten inkopen door deze lockdown moet worden afgeschreven. Er is nog geen zicht op het einde van de lockdown. En evenmin is er zicht op een tegemoetkoming in de schade. Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland: “Het steunpakket moet beter: onder meer de drempel voor de regelingen omlaag, het plafond van de TVL en de voorraadvergoeding voor winkeliers flink omhoog. Er moet iets gebeuren om het eigen vermogen van ondernemers te stutten, om starters te helpen en zelfstandig ondernemers in de TOZO beter te steunen en zo hebben we meer punten op ons lijstje. De gesprekken zijn nog volop aan de gang.” Voor Bart De Groot kan dit niet snel genoeg gaan. “Door de snelle verspreiding van het virus zullen we voorlopig voorzichtig moeten zijn. Verkopen via de achterdeur zie ik dus niet zitten. Maar daar hoort wel een goede compensatie bij. En dat mag niet te lang meer duren.”