Guido Frankfurther heeft donderdag 29 oktober ingesproken bij de Raadscommissie Mobiliteit, Luchtkwaliteit en Water (MLW) van de gemeente Amsterdam. Over de Knip Weesperstraat. Lees hier zijn inbreng: 

Geachte raadsleden, wethouder,

MKB-Amsterdam verwijt u geenszins een proef uit te voeren met een knip in de Weesperstraat. Dit staat immers genoemd in uw coalitieakkoord en uw beleidsvoornemens in het plan Autoluw en is dus uw goed recht. Maar u kunt ook afwijken van uw beleid, bijvoorbeeld door voortschrijdend inzicht. Dat is wat MKB-Amsterdam vandaag aan u vraagt.

MKB-Amsterdam vindt het zeer onwenselijk dat u vooralsnog van plan bent de aangekondigde proef, om de Weesperstraat af te sluiten voor doorgaand autoverkeer, door te zetten. Zeker nu in Coronatijd, waarin de ondernemers toch al zo worden getroffen en het water hen aan de lippen staat, ook nog eens de Piet Heintunnel tegelijkertijd is afgesloten voor al het vrachtverkeer en last but not least de halve binnenstad vanwege Kades en Bruggen openligt. Denk alleen maar aan de Vijzelstraat.

U wilt het doorgaande verkeer weren. Volgens MKB-Amsterdam worden de Wibautstraat en Weesperstraat echter hoofdzakelijk gebruikt voor binnenstedelijk bestemmingsverkeer. De route is juist bedoeld om de grachtengordel en omliggende woonwijken te ontlasten van sluip- en zoekverkeer. De knip leidt ertoe dat het bestemmingsverkeer langs veel minder geschikte routes door Amsterdam-binnen-de Ring-A10 wordt geperst. Denk aan de Middenweg (S113) die nu al vrijwel dagelijks vaststaat tot op de Ringweg A10.

Geen weldenkend mens zal vanaf de A1 of A2 met een bestemming boven Amsterdam, de Weesperstraat-route nemen, maar natuurlijk de Ringweg A10 of A9. Ik schat uit eigen ervaring minder dan vijf procent. Ambtelijk schat men dat doorgaande verkeer op tien procent in, maar ook dat is niet gebaseerd op enig onderzoek en nog steeds erg weinig. Dat onderzoek is er namelijk helemaal niet. En dan op basis van onderbuikgevoelens zo’n ingrijpende proef uitvoeren, dat vindt MKB-Amsterdam onverteerbaar.

MKB-Amsterdam maakt zich vooral zorgen over de bereikbaarheid van grote delen van stadsdeel Oost, de Oostelijke Binnenstad en het Stadshart, zeker omdat er behalve de knip in de Weesperstraat ook drie andere ‘knips’ in de omgeving van de Weesperstraat worden gezet. De Weesperstraat-route is essentieel voor de bevoorrading en bereikbaarheid van winkels, horeca, musea, theaters, zorginstellingen, zoals het OLVG, en particulieren. Het is in feite de enige goed functionerende ontsluitingsroute van de binnenstad. Dit gaat veel tijdsverlies en ergernis opleveren, en kost ook nog eens twee miljoen euro, die volgens ons wel beter zijn te besteden in deze crisis. Tegen u zeggen we: Stop alstublieft met deze experimentele fratsen; ondernemers hebben in deze Coronatijd wel wat anders aan hun hoofd! Doe het niet!

Tenslotte. MKB-Amsterdam heeft gezegd, ook tegen de wethouder, dat we niet tegen een proef zijn om doorgaand autoverkeer tegen te gaan, maar toon dan eerst aan dat het hoofdzakelijk om doorgaand autoverkeer gaat (en daar is dus volgens ons geen sprake van) en dan nog zijn we tegen deze proef op déze locatie en op dít moment in Coronatijd en tijdens de vrachtafsluiting van de Piet Heintunnel. Je kan ook zeggen: laat de proef maar doorgaan, ik voorspel u: dat wordt één grote puinhoop in de stad met duizenden boze burgers en ondernemers en dan krijgt de proef geen vervolg, althans niet in deze vorm. Dan heeft u echter in de tussentijd wel half Amsterdam op de kast gejaagd. Zij zullen u dankbaar zijn.

Guido Frankfurther
Vicevoorzitter MKB-Amsterdam

Het ziet er overigens naar uit dat de proef met de knip wel door kan gaan. In de raadscommissie is er daarvoor een meerderheid.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...