Ergens in de loop van vorig jaar ontstond vanuit Hogeschool Inholland het project InCollab. Dat bestond oorspronkelijk uit drie studenten en drie docenten, die ondernemers – gratis – met raad en daad bijstonden bij problemen rond de coronacrisis. Inmiddels bestaat InCollab uit een team van zo’n 25 gemotiveerde studenten, ondersteund door docenten en deskundigen. Op basis van hun kennis, ervaring en professionaliteit gaan zij aan de slag met ondernemersvraagstukken, zowel op verzoek van de ondernemer als pro-actief. Hoewel de coronacrisis de directe aanleiding was voor het leerwerkbedrijf, bleek dat er in de praktijk behoefte was aan een digitale helpdesk waar ondernemers terecht konden met hun vragen. Daarom is inmiddels besloten dat het leerwerkbedrijf na de crisis wordt voortgezet. 

Uiteindelijk moet een team ontstaan van zo’n 240 studenten. Giovanni van Dam, algemeen manager van InCollab, wijst op de kansen die het project biedt voor de studenten zelf. ‘We hebben een zeer divers team. Sommige studenten kijken heel realistisch en anderen zijn vooral erg creatief. Je moet als student bereid zijn om buiten je comfortzone te stappen en dat is soms best een lastige opgave. Maar juist als je nét dat stapje extra zet, kun je al tijdens je studie een voorsprong nemen op je mede-studenten, die na hun college lekker liggen te Netflixen.’

Knappe koppen
De kracht van het studententeam zit vooral in de kruisbestuiving, zegt Van Dam. ‘We zijn inmiddels een heel multidisciplinair team, waarin heel veel knappe koppen rondlopen. We proberen elke situatie vanuit een helikopterview te bekijken. Daarbij hebben we het grote voordeel ten opzichte van veel ondernemers dat we nog onbevangen naar een situatie kunnen kijken. Maar we willen ons nadrukkelijk niet meer positioneren als een oplossing, puur voor corona. Zo helpen we tegenwoordig ook met het maken van een businessplan in drie maanden.’

Aanvankelijk was InCollab vooral gericht op de kleinere, praktische ondernemersvragen, over zaken als loonoverbrugging in coronatijd. Maar toen de overheid zich daar ook op stortte, was het voor InCollab tijd om de bakens wat te verzetten, zegt Van Dam. ‘We gaan nu juist verder buiten de standaardvraag. Dat doen we ook pro-actief: we horen, bijvoorbeeld via MKB-Amsterdam, welke ondernemersvraag in de nabije toekomst speelt. Vervolgens gaan we op onderzoek uit en kijken we hoe we mkb’ers kunnen ondersteunen.’

De allereerste zorg is vaak of een ondernemer überhaupt nog wel brood op de plank kan krijgen. Want hoewel alle mogelijkheden worden bekeken, is tijdig stoppen soms de beste optie. Al ga je niet over één nacht ijs bij het geven van een dergelijk advies, zegt Van Dam. ‘Voordat onze oplossingen worden geïmplementeerd leggen we ze voor aan de docenten en deskundigen. Op die manier werken we ook aan onze reliability, want voor ondernemers kan het soms ook best eng zijn om hun zaak uit handen te geven.’

Beslisboom subsidieregelingen 
Eén van de acht specifieke oplossingen waar InCollab zich de komende tijd op richt is de betalingsregeling. Samen met de ondernemer kan worden gekeken naar mogelijkheden om tot een betalingsregeling te komen. Bijvoorbeeld als door corona betalingsachterstanden zijn ontstaan, zegt Jeroen van Diepen. Hij is één van de studenten van InCollab en vierdejaars student finance and control aan Inholland in Alkmaar, met de financiële gevolgen van de NOW-regeling als onderwerp van zijn scriptie.

Aan de hand van een beslisboom kunnen ondernemers via InCollab binnenkort kijken of ze in aanmerking komen voor NOW en voor een accountants- of derdenverklaring. Als de beslisboom eenmaal online staat, moet blijken hoe groot de nood onder mkb’ers is en in hoeverre zij gebruik zullen maken van zijn expertise, zegt Van Diepen. ‘Leveranciers zijn doorgaans best bereid tot een betalingsregeling, zeker als een factuur onverwacht hoog uitpakt.’

Aanmaningskosten
De meeste leveranciers snappen heel goed dat het lastige tijden zijn voor het mkb. Als je als ondernemer krap zit is het verstandig om in ieder geval de noodzakelijke betalingen te doen. Dat zijn bijvoorbeeld je huur, telefoon abonnement, gas, water en licht. Een energiebedrijf als Eneco heeft het recht om geen energie meer te leveren als een afnemer in gebreke blijft. Het is handig om je schuldeiser tijdig te
betrekken in je betalingsproblematiek, want vaak is er de mogelijkheid om een betalingsregeling te treffen. Als dat niet expliciet op de factuur vermeld staat, is het verstandig om daarover contact op te nemen met het bedrijf.

Over enkele weken is op de site van InCollab de beslisboom betalingsregelingen te vinden, in een later stadium komt er ook nog een beslisboom over TOZO en TVL. De komende tijd nemen we hier acht oplossingen van InCollab onder de loep. Naast Betalingsregelingen zijn dat Terugverdienen NOW-regeling, Bezwaar maken, Zorgen voor vooruitbetalingen, Verkopen via webshops, Advertenties op de website, Opzetten van MKB-campagnes en Crowdfunding.

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Noodklok voor ondernemers

Noodklok voor ondernemers

Bestuurders van gemeenten, provincie en economische organisaties pleiten in een brandbrief aan het kabinet voor maatwerk bij de NOW en TVL subsidieregelingen. “We zien bij ondernemers onacceptabele stress. Zij moeten nu het zelfstandig opgebouwde pensioen en privévermogen inzetten om de vaste lasten te kunnen betalen.” Aldus Erik Bekkering, wethouder Economische Zaken gemeente Bergen NH. De bestuurders vragen het kabinet de menselijke maat vast te houden. Ook vragen ze het kabinet om te luisteren naar de roep van de ondernemers, gemeenten, brancheverenigingen en belangenorganisaties die nu steeds luider in de media te horen is. En vervolgens maatwerk te leveren zodat óók deze ondernemers in aanmerking komen voor de subsidieregelingen NOW & TVL.

‘Maak afhalen pakketjes bij buurthubs aantrekkelijker’

‘Maak afhalen pakketjes bij buurthubs aantrekkelijker’

De gemeente Utrecht wil korte metten maken met de overlast die pakketbezorgers veroorzaken en zet daarom in op zogeheten buurthubs. Door Utrechters hun pakketjes bij vaste punten in de buurt op te laten halen, hoeven medewerkers van bedrijven als PostNL en DHL niet langer de hele stad door te rijden. De Utrechtse wethouder Eerenberg wil nog voor de zomer van 2022 een proef starten om de potentie van wijkdepots in kaart te brengen. Voor Amsterdam is dit een serieuze optie, zegt Guido Frankfurther. Twee jaar geleden voerde MKB-Amsterdam al een campagne ‘bezorgschaamte’. Frankfurther: “Het verstopt onze wegen en is slecht voor de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en het milieu. Net als in Utrecht hebben we liever dat de klanten hun pakjes ophalen bij afhaalpunten in de buurt.”

Local Heroes krijgt investering van Dragon’s Den

Local Heroes krijgt investering van Dragon’s Den

Leuk nieuws over Local Heroes! Initiatiefnemer Maarten Coumans heeft in WNL-programma Dragon’s Den een investering van maar liefst twee miljoen euro binnen weten te halen. Investeerders Michel Perridon en Pieter Schoen gaan met Coumans in zee. Met de investering wil Coumans uitbreiden naar zeven locaties verspreid over heel Amsterdam. Daarvoor is hulp nodig van de gemeente. Ook MKB Amsterdam-voorzitter Bart Drenth is met de verantwoordelijke wethouder in gesprek om de uitbreiding van Local Heroes te steunen. Volgens Coumans is dit nog maar het begin: ‘’Amsterdam zal de basis vormen, maar op termijn willen we Local Heroes uitbreiden in heel Nederland.’’

Belangrijk deel mkb wil thuiswerken erin houden

Belangrijk deel mkb wil thuiswerken erin houden

Meer dan één derde van de ondernemers wil in de toekomst besparen op kantoor- en bedrijfsruimte. Thuiswerken en digitaal vergaderen zullen daarom ook na de coronacrisis vast onderdeel van de maatschappij worden, blijkt uit de maandelijkse bedrijvenmonitor van Interpolis, die maandag voor het eerst is gepubliceerd. Vooral bij het groot-mkb is deze verandering zichtbaar: meer dan veertig procent verwacht met minder kantoor- en bedrijfsruimte af te kunnen. René Voets, directeur bedrijven van Interpolis, ziet een brede transformatie in het mkb-landschap. “Bedrijven zijn verrast door de hoeveelheid werk die online kan worden uitgevoerd. Ook kunnen sommige zaken, zoals vergaderen, een stuk efficiënter vanuit huis gebeuren. Mkb’ers willen dit ook na de coronacrisis stimuleren. Daar investeren ze ook in, bijvoorbeeld door goede thuiswerkplekken te realiseren.”

Oproep koningsdagacties

Oproep koningsdagacties

Volgende week dinsdag is het zo ver: Koningsdag. Ben of ken jij een ondernemer in de regio Amsterdam die een speciale actie voor dinsdag 27 april heeft opgetuigd? Dan is MKB-Amsterdam op zoek naar jou. Volgende week dinsdag staat onze media in het teken van Koningsdag. Hiervoor zijn we op zoek naar verhalen van ondernemers die deze bijzondere Koningsdag in een ‘corona-jas’ hebben weten te gieten. Wie weet lichten we jouw initiatief uit! Stuur een e-mail naar marcia.appels@mkb-amsterdam en dan neemt het redactieteam contact met je op.

Uitblijven versoepelingen

Uitblijven versoepelingen

Na 18 weken lockdown is het uitblijven van enige versoepeling van de coronamaatregelen per 21 april opnieuw een bittere pil voor ondernemers in onder meer de horeca en de detailhandel. Juist nu het draagvlak voor de maatregelen afneemt en tegelijk het aantal besmettingen oploopt, kunnen bijvoorbeeld horecaondernemers – met protocollen om veilig de terrassen te openen – onderdeel van de oplossing zijn. “Veel ondernemers in de evenementen, de horeca, de reisbranche en de detailhandel hebben al een jaar nauwelijks een inkomen. Daarom is het belangrijk dat ook ondernemers in hun inkomen worden gecompenseerd. Aanstaande donderdag vragen we hier opnieuw aandacht voor in het periodiek overleg met het kabinet,” aldus Vonhof.