Voor kapper Hans Beers zou de terugkerende reclamebelasting weleens een dure grap kunnen worden. De ramen van zijn kapperszaak aan de Sloterweg zijn beplakt met reclame en naamsuitingen en dat gaat hem mogelijk behoorlijk veel geld kosten: naar de schatting van Hans zelf zo’n 900 euro. Dat is honderden euro’s meer dan eerdere jaren.



Het bedrijf van Hans is gevestigd in een vrijstaand gebouw met rondom ramen. Die heeft hij enkele jaren geleden laten beplakken en dat komt neer op een flink oppervlak aan reclame-uiting. Met de belasting die eraan zit te komen overweegt hij zelfs om dat dan allemaal maar weer weg te halen. ‘’Het zijn zware jaren geweest, daar heb ik net als veel andere ondernemers onder te lijden gehad. Zoveel reclamebelasting kan ik er niet bij hebben.’’

Volgens Hans is het een misvatting dat er bij de ondernemers geld te halen valt: ‘’Dat is echt niet waar. En zeker niet na twee jaar van coronamaatregelen.’’ Zo heeft hij door gemiste inkomsten en het feit dat hij geen compensatie heeft ontvangen inmiddels bijna een jaarsalaris ingeleverd. ‘’Het voelt gewoon niet realistisch om dan zo’n belasting nu opnieuw in te voeren. Heel onverstandig en het getuigt van weinig solidariteit.’’

Begrip voor beperking reclame


Wel zegt Hans dat hij begrip heeft voor het feit dat reclame-uitingen niet onbeperkt mogen zijn: ‘’Zoals op het Damrak, daar wordt het misschien een beetje te gek, en ik snap dat je daar als gemeente wat aan wilt doen. Maar leg het dan aan banden en stel een maximum aantal vierkante meters. Maak er geen verdienmodel van. Op deze manier streeft het z’n doel voorbij.’’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Fabiënne Mucuk

Fabiënne Mucuk

Redacteur MKB-Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan!

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan!

De verkiezingen op 16 maart zijn dichterbij dan je denkt. En ook voor jou als ondernemer wellicht belangrijker dan je denkt! Komt er een gemeentebestuur dat niet alleen aandacht heeft voor bewoners maar ook voor ondernemers? Volg via MKB-Amsterdam de belangrijkste ontwikkelingen!

‘Elke besparing is welkom’

‘Elke besparing is welkom’

De invoering van de reclamebelasting wordt twee maanden uitgesteld. Bart Drenth: ‘Ondernemers hebben het moeilijk en elke besparing is welkom. Ook als die maar over twee maanden gaat. En in maart zijn er weer nieuwe verkiezingen.’

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

Hoe denken ze in de Stopera over de herinvoering van de reclamebelasting? Met onder andere Rutger Groot Wassink van GroenLinks, Elise Moeskops van D66 en Claire Martens van de VVD. Uitstel of afstel? Dat zie je in de nieuwe aflevering van MKB TV!

VVD blijft inzetten op afstel reclamebelasting

VVD blijft inzetten op afstel reclamebelasting

De Amsterdamse VVD-lijsttrekker Claire Martens ziet in het uitstel van de invoering van de reclamebelasting slechts een eerste stap. ‘We zijn principieel tegen reclamebelasting, ook buiten de lockdown.’

Hoe zet je social media in voor je bedrijf?

Hoe zet je social media in voor je bedrijf?

Wil je meer bekendheid van je bedrijf of in contact komen met je doelgroep, je merk versterken, meer bezoekers op je website en/of je online sales boosten? Als je daar alle ins en outs van wilt weten, meld je dan nu gratis aan voor de workshop!

Komt van uitstel afstel?

Komt van uitstel afstel?

De door veel ondernemers verfoeide reclamebelasting wordt twee maanden uitgesteld. Dit maakte wethouder Everhardt vanmiddag bekend. Voorzitter Bart Drenth is hier blij mee. “In maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. En hopelijk komt van uitstel, afstel”.