Voor kapper Hans Beers zou de terugkerende reclamebelasting weleens een dure grap kunnen worden. De ramen van zijn kapperszaak aan de Sloterweg zijn beplakt met reclame en naamsuitingen en dat gaat hem mogelijk behoorlijk veel geld kosten: naar de schatting van Hans zelf zo’n 900 euro. Dat is honderden euro’s meer dan eerdere jaren.
Het bedrijf van Hans is gevestigd in een vrijstaand gebouw met rondom ramen. Die heeft hij enkele jaren geleden laten beplakken en dat komt neer op een flink oppervlak aan reclame-uiting. Met de belasting die eraan zit te komen overweegt hij zelfs om dat dan allemaal maar weer weg te halen. ‘’Het zijn zware jaren geweest, daar heb ik net als veel andere ondernemers onder te lijden gehad. Zoveel reclamebelasting kan ik er niet bij hebben.’’
Volgens Hans is het een misvatting dat er bij de ondernemers geld te halen valt: ‘’Dat is echt niet waar. En zeker niet na twee jaar van coronamaatregelen.’’ Zo heeft hij door gemiste inkomsten en het feit dat hij geen compensatie heeft ontvangen inmiddels bijna een jaarsalaris ingeleverd. ‘’Het voelt gewoon niet realistisch om dan zo’n belasting nu opnieuw in te voeren. Heel onverstandig en het getuigt van weinig solidariteit.’’
Begrip voor beperking reclame
Wel zegt Hans dat hij begrip heeft voor het feit dat reclame-uitingen niet onbeperkt mogen zijn: ‘’Zoals op het Damrak, daar wordt het misschien een beetje te gek, en ik snap dat je daar als gemeente wat aan wilt doen. Maar leg het dan aan banden en stel een maximum aantal vierkante meters. Maak er geen verdienmodel van. Op deze manier streeft het z’n doel voorbij.’’