Voor kapper Hans Beers zou de terugkerende reclamebelasting weleens een dure grap kunnen worden. De ramen van zijn kapperszaak aan de Sloterweg zijn beplakt met reclame en naamsuitingen en dat gaat hem mogelijk behoorlijk veel geld kosten: naar de schatting van Hans zelf zo’n 900 euro. Dat is honderden euro’s meer dan eerdere jaren.



Het bedrijf van Hans is gevestigd in een vrijstaand gebouw met rondom ramen. Die heeft hij enkele jaren geleden laten beplakken en dat komt neer op een flink oppervlak aan reclame-uiting. Met de belasting die eraan zit te komen overweegt hij zelfs om dat dan allemaal maar weer weg te halen. ‘’Het zijn zware jaren geweest, daar heb ik net als veel andere ondernemers onder te lijden gehad. Zoveel reclamebelasting kan ik er niet bij hebben.’’

Volgens Hans is het een misvatting dat er bij de ondernemers geld te halen valt: ‘’Dat is echt niet waar. En zeker niet na twee jaar van coronamaatregelen.’’ Zo heeft hij door gemiste inkomsten en het feit dat hij geen compensatie heeft ontvangen inmiddels bijna een jaarsalaris ingeleverd. ‘’Het voelt gewoon niet realistisch om dan zo’n belasting nu opnieuw in te voeren. Heel onverstandig en het getuigt van weinig solidariteit.’’

Begrip voor beperking reclame


Wel zegt Hans dat hij begrip heeft voor het feit dat reclame-uitingen niet onbeperkt mogen zijn: ‘’Zoals op het Damrak, daar wordt het misschien een beetje te gek, en ik snap dat je daar als gemeente wat aan wilt doen. Maar leg het dan aan banden en stel een maximum aantal vierkante meters. Maak er geen verdienmodel van. Op deze manier streeft het z’n doel voorbij.’’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Fabiënne Mucuk

Fabiënne Mucuk

Redacteur MKB-Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...