Onaangenaam verrast waren de gebruikers van Amstel Business Park toen ze medio december schriftelijk de melding kregen dat de tarieven voor de parkeervergunningen in 2021 met 29,6 procent omhoog gingen, van 29,00 naar 37,60 per maand voor een bedrijfsvergunning. Vooral de gebrekkige toelichting over het parkeertarief is de ondernemers van het bedrijventerrein een doorn in het oog, zegt ondernemer David Ruting namens hen.

Gemeentekas

Onderdeel van de overeenkomst was dat het parkeergeld op geen enkele manier aangewend zou worden om de gemeentekas te spekken. En daar, vermoedt Ruting, loopt het nu spaak. ‘Het ging nadrukkelijk om het oplossen van een praktisch probleem. Dat beleid heeft sindsdien goed gewerkt en het werkt nog steeds goed. Tot er in december een brief kwam waarin werd aangegeven dat de tarieven met 30 procent zouden stijgen.’

Wat Ruting steekt is dat er, zeker sinds de coronacrisis en de bijbehorende lockdowns, geen schaarste aan plekken is – wat een verhoging van het parkeertarief volgens hem nog zou kunnen rechtvaardigen. ‘Bovendien is over het verschil in tarief tussen toen en nu nooit iets uitgelegd. We hebben daarom een tekst laten opstellen. Daarin staan voorbeelden van eerdere succesvolle bezwaren tegen ongeoorloofde tariefstijging. Het dient volgens ons geen maatschappelijk doel, is niet subsidiair en ook niet proportioneel.’

Parkeertarief

Maar volgens Jan van Heiningen, beleidsmedewerker verkeer en vervoer en grondzaken in de gemeente Ouder-Amstel, is het logisch dat na een raads- en collegewisseling de begroting opnieuw wordt opgemaakt. ‘Het is een doorgaand ontwikkelingsproces. Het absolute percentage lijkt hoog, maar het oude tarief was dan ook wel erg laag. Een parkeervergunning is in feite een afkoopsom voor de parkeerbelasting. Bovendien is dit de eerste verhoging sinds de invoering van betaald parkeren in 2014.’

Juist in coronatijd stijgen de relatieve kosten, meent Van Heiningen. Voor minder auto’s heb je praktisch evenveel handhaving nodig. ‘Die lasten heb je sowieso en we betalen ook de handhavingskosten van de blauwe zones. Daar staan geen eigen opbrengsten tegenover, terwijl er wel extra behoefte aan handhaving is. Door de coronacrisis zijn de vervoersbewegingen verschoven. Auto’s stonden veel langer in de straten, waardoor daar de parkeerdruk toenam.’

Lees ook | Vicky parkeerapp: Slim parkeren buiten de lijntjes

Ook vicevoorzitter MKB-Amsterdam Guido Frankfurther zit in zijn maag met de aangekondigde verhoging. ‘We begrijpen heel goed dat de gemeente in coronatijd extra geld nodig heeft, maar het parkeren mag nooit als melkkoe worden gebruikt. De parkeertarieven zijn bedoeld om de parkeerdruk te reguleren. Ze zijn een middel en geen doel. De totale opbrengsten van het parkeren zullen in coronatijd best wel flink teruggelopen zijn, maar ze zijn nog altijd ruim genoeg om de handhavingskosten te dekken.’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...