Een artikel in het Parool van vrijdag 11 november omschrijft de verschraling van de dienstregeling van de Nationale Spoorwegen. De NS heeft te maken met een personeelstekort en hierdoor worden treinen geschrapt en ingekort. Bart Drenth naast voorzitter van MKB-Amsterdam ook voorzitter van de Reizigers Advies Raad van de Vervoerregio Amsterdam ergert zich groen en geel. Hij kan nog wel begrip opbrengen voor de kortetermijnproblemen die het personeelsgebrek met zich meebrengt, maar volgens hem is het onbegrijpelijk dat het kabinet het ov-netwerk laat verschralen waar het bijstaat.

Langere reistijd maakt werving personeel moeilijk

Drenth constateert dat niet alle ov-reizigers een auto achter de hand hebben. “Sommige mensen hebben gewoonweg geen vervoersalternatief. Niet iedereen kan vanuit huis werken. Even afgezien van het feit dat vergaderen en bijeenkomen via het beeldscherm sowieso verre van ideaal is: dan gaat er van alles verloren.” In deze krappe arbeidsmarkt is het van belang dat de stad goed bereisbaar is, meent Drenth. “Wij horen dat van veel van onze leden: de zoektocht naar personeel wordt alleen maar moeilijker als je als ondernemer in de stad nauwelijks bereikbaar bent. Reistijd is een niet te onderschatten factor voor de beslissing die mensen nemen om ergens te gaan werken.”

‘Kabinet laat het ov-netwerk verschralen’

Volgens Drenth is het onbegrijpelijk dat het kabinet het ov-netwerk laat verschralen waar het bijstaat. “Voor corona ging het nog best goed, maar nu wordt alles op zijn beloop gelaten. Er is en komt geen geld om het ov-aanbod weer terug te krijgen op het niveau van voor de lockdowns.” Het gevolg volgens Drenth: “Het ov heeft reizigers niets te bieden, de ov-bedrijven staan met lege handen om de reizigers te verlokken weer terug te gaan naar trein, bus en metro. Het openbaar vervoer kachelt achteruit, Nederland staat in vergelijking met andere landen op achterstand.”

En dat terwijl een ov-netwerk van enorm belang kan zijn in deze tijden, zegt Drenth. “We gaan boeren uitkopen, nemen allerlei maatregelen in de stikstofcrisis, terwijl je met goed openbaar vervoer enorme stappen kunt maken. Het kabinet laat dat liggen, ik vind dat ronduit stupide beleid.”

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...