De politieke aandacht voor het invoeren van een bezorgbelasting op pakketjes groeit. Tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen vroeg Tweede Kamerlid Pieter Grinwis (CU) het kabinet om zorgbelasting als fiscaal instrument in te zetten om het lokale mkb te ondersteunen en om CO2 footprint te verminderen. Sinds deze week staat bezorgbelasting ook op de agenda in de Stopera. Op initiatief van GroenLinks heeft de wethouder van Economische Zaken het verzoek gekregen om een lobby richting het Rijk te starten voor het invoeren van een bezorgbelasting op het bezorgen aan huis door bestelauto’s.

Toch op de agenda

Groen Links fractielid Elisabeth IJmker, mede-indiener van de motie, is enthousiast. “Bezorgbelasting stond al in ons verkiezingsprogramma, maar haalde het coalitieakkoord niet. Ik ben blij dat we nu via deze motie bezorgbelasting toch op de politieke agenda hebben gekregen. De wethouder moet nu aan het werk”. IJmker beseft dat het onderliggende probleem niet iets wat lokaal kan worden opgelost. “Ik denk dat we dit samen met andere gemeenten en het VNG in Den Haag onder de aandacht moeten brengen.”

In haar verkiezingsprogramma schrijft GroenLinks: “Om onnodige mobiliteit te beperken en lokale ondernemers te steunen, pleiten we voor de invoering van een toeslag op thuisbezorging. De reden? Online webwinkels hebben een grote impact op onze stad (openbare ruimte, verkeer) en daar mag wel iets tegenover staan. Een vorm van bezorgbelasting zou ook een mooie manier zijn om gebruik van afhaalpunten te stimuleren en logistiek in de stad te verbeteren.”

Winkels smelten sneller dan ijsbergen

In juli kwam MKB-Amsterdam voorzitter Bart Drenth in het nieuws met zijn oproep voor de invoering van bezorgbelasting. Volgens Drenth verdwijnen in de regio Amsterdam steeds meer winkels en zorgt de opkomst van flitsbezorgbedrijven voor een “grote deuk in de verkoop”. Hij vindt het niet eerlijk dat winkeliers allerlei soorten belasting moeten betalen, zoals OZB, precario- en reclamebelasting en webshops niet. Bedrijven moeten als het aan MKB Amsterdam ligt straks 50 cent tot 2 euro extra betalen voor het bezorgen van pakketjes aan huis. Drenth denkt dat er meer nodig is om winkels te behouden dan de invoering van bezorgbelasting. “Als je niets doet, smelten de winkels sneller weg dan de ijskappen op de Noordpool”, aldus Drenth.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Jerry van Schaik

Jerry van Schaik

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Bereik jouw bedrijfsdoelen met Google Analytics

Bereik jouw bedrijfsdoelen met Google Analytics

Hoe kan Google Analytics helpen om jouw groei- of bedrijfsdoelen te behalen? Daar kom je achter tijdens de gratis workshop van het Digitaliseringsoffensief. Schrijf je snel in voor de gratis workshop op 12 december! Blijf je daarna ook gezellig voor de laatste MKB-Amsterdam Groeiborrel van het jaar?

‘Extreme huurindexatie is te zware last voor ondernemers’

‘Extreme huurindexatie is te zware last voor ondernemers’

Signalen uit de markt laten dit najaar al uitschieters naar 15 procent huurindexatie zien. Bij een explosief stijgende huur bovenop de energierekening betalen ondernemers dus dubbel de rekening. Ondernemer Iresh Soekhoe: ‘Ik merk dat het veel vergt van de gezondheid van ondernemers om continue in een overlevingsstand te staan. Zowel bij de overheid als bij vastgoedeigenaren is men zich niet bewust wat dat doet met kleine ondernemers.’

Waar wacht je nog op? Aan de slag met TikTok!

Waar wacht je nog op? Aan de slag met TikTok!

Ooit over nagedacht om met jouw bedrijf op TikTok te gaan? Als je het aan Bert van Gulik van socialmediabedrijf BuzzPartners vraagt, biedt het platform dat zich kenmerkt door korte video’s van zo’n twintig seconden tal van kansen voor jou als ondernemer. Aan MKB-Amsterdam legt hij uit hoe TikTok jou kan helpen bij het bereiken van je publiek én hoe je er potentiële nieuwe klanten mee aantrekt. Van Gulik: ‘Dit is je kans om voorop te lopen!’

Verkiezing product van de maand is in volle gang!

Verkiezing product van de maand is in volle gang!

Wat hebben een optimistische trui, een scheermes van bamboe, een kaasje uit Katwoude, een micro avontuur en een onverwoestbare tas gemeen? Ze zijn alle vijf in de race om de Product van de Maand prijs te winnen! Doe mee en stem op een mooi Amsterdams product! En kom 12 december naar onze Groeiborrel.

Succesvolle lobby inspanningen MKB-Nederland

Succesvolle lobby inspanningen MKB-Nederland

MKB-Nederland voorzitter Jacco Vonhof riep deze week het kabinet op tot minder regelgeving voor mkb ondernemers. Volgens Vonhof hollen we de laatste tijd van crisis naar crisis en dat ontneemt ons het zicht op de toekomst. Die crises zorgen bovendien voor een soort paniekvoetbal. ‘We proberen met nog weer nieuwe regels de boel op te lappen, maar al dat pleisters plakken helpt ons niet verder.’

Stem op jouw Product van de Maand november!

Stem op jouw Product van de Maand november!

Stem op jouw favoriete Product van de Maand november! De volgende producten zijn geselecteerd: onverwoestbare tas van UNBEGUN, plasticvrije scheermesjes van Bamboovement, een reis niet ver van huis van Avontuur Dichtbij, biologische Jersey kaasje van Henri Willig en de trui van New Optimist! Breng nu je stem uit!