Op 7 november volg je in de Oranjekerk in Amsterdam een mooie workshop ‘online adverteren op social media’. Deze vindt plaats voorafgaand aan de maandelijkse Groeiborrel. Expert in online strategie en docent aan de Hogeschool van Amsterdam Alexis van Dam zal de workshop verzorgen. MKB-Amsterdam vroeg hem vast een tipje van de sluier op te lichten.

Van Dam heeft een mooi programma voor ons in petto, waarin hij ondernemers in de workshop meeneemt in marketing via social media. ‘’We behandelen wat het precies is en waarom je ermee aan de slag zou moeten gaan. En natuurlijk ook hoe je dat dan doet!’’ Hij vervolgt: “De workshop is heel praktisch en concreet. Ik ervaar dat veel ondernemers er van wakker schrikken en denken van ‘dit moet ik anders doen!’’’ Het is dus duidelijk: wie de workshop volgt kan daarna meteen aan de slag!

“Voor online marketing liggen er veel mooie kansen bij Linkedin, maar ook Google en Meta (de maatschappij waaronder Facebook en Instagram vallen) bieden zeker mogelijkheden als het om online marketing en adverteren gaat.’’

Kostenpost die zich blijft uitbetalen

“Vaak wordt adverteren voornamelijk gezien als kostenpost. Dat geldt ook voor het regelen van je zoekmachineoptimalisatie bijvoorbeeld door middel van SEO. Dat begrijp ik, maar het is ook zo: zodra je het neertelt maak je ook winst.’’ Van Dam zegt dat het vaak iets langer duurt voordat marketing via social media zijn vruchten afwerpt dan bij ‘reguliere’ marketing. ‘’Maar: zodra je zaken als die vindbaarheid eenmaal goed hebt geregeld blijft het zich uitbetalen! Dat is niet per se het geval bij regulier adverteren. Daarbij verdwijnt je vindbaarheid zodra je campagne stopt’’ Kortom: het kost wat, maar levert ook zeker iets op om met online adverteren aan de slag te gaan.

Wel benadrukt Van Dam dat het van groot belang is om fijnmazig na te denken over de manier waarop je je campagne aanpakt. “Adverteren is één ding, een videootje of foto plaatsen is leuk, maar het moet de potentiële klant ook ergens naartoe leiden. Zorg ervoor dat ze jouw top selling product of dienst zien als ze doorklikken. Vaak zie ik nog dat je na doorklikken op de homepage van een bedrijf terechtkomt. Dat is leuk voor de awareness van je bedrijf, maar awareness betaalt je rekeningen niet.’’ Je campagne moet dus echt conversiegericht zijn, oftewel het doel dienen waar je je campagne voor inzet. Of dat nu meer verkoop is, klanten die een demo aanvragen of een ander doel.

Hetzelfde geldt voor je doelgroep: zorg ervoor dat jouw advertentie bij de juiste mensen terechtkomen. Van Dam: “Campagnematig denken is essentieel voor succesvolle marketing. Het zijn heel veel schakels die je moet regelen. Vergeet bijvoorbeeld ook niet om een budget vast te stellen en ervoor te zorgen dat je je campagne analyseert. Dat soort stappen zijn allemaal van belang voor effectieve reclame.”

Meld je hier aan voor de gratis workshop Online Marketing van maandag 7 november in De Pijp Studio’s in de Oranjekerk.

Digitaliseringsoffensief

Alexis van Dam gaf eerder een webinar over online marketing via social media. Deze is te bekijken via het Digitaliseringsoffensief. Meld je gratis aan en krijg toegang tot de webinar en nog veel meer kennis en tools voor het digitaliseren van jouw bedrijf.

Het Digitaliseringsoffensief helpt mkb-bedrijven versneld te groeien met behulp van digitalisering. Een initiatief van Gemeente Amsterdam, MKB-Amsterdam, De Hogeschool van Amsterdam en Ready to Scale, mogelijk gemaakt door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Onze zustervereniging Amsterdam City komt op voor de belangen van ondernemend binnenstad en heeft onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok gevraagd de mening van ondernemers in de binnenstad over diverse onderwerpen te onderzoeken. De resultaten van het onderzoek worden...