De schooldeuren gingen weer open. Een soort bevrijding. Voor ouders, opa’s en oma’s en voor kinderen. Ze haalden het NOS-journaal. Wat vind je het belangrijkste van weer naar school gaan? ‘Gezelligheid’. Niets over juffen, meester, leerstof en thuis. Gezelligheid met elkaar staat voorop. Een bemoedigend gegeven in een toch ingewikkelde samenleving, zonder of met Corona. De Z generatie zal ooit doorgroeien naar X en Y en als gezelligheid het speerpunt is dan worden wij nog het gezelligste land in de wereld. Niks geen somber X en Y.

Hoe zat het ook al weer met XYZ? Het generatiedenken gaat uit van vier categorieën: Generatie B (geboren 1945-1960/Baan voor het leven/6% op werkvloer), Generatie X (geboren 1961-1980 /Werk en Privé balans/35% op werkvoer), Generatie Y (geboren 1981-1995 /Flexibel/35% op werkvloer), Generatie Z (geboren 1996 – nu/Veiligheid/24% op werkvloer). En de generatie “voor Z” is dus ook van de gezelligheid. Laat ze maar (door) schuiven dus. Ieder jaar wordt het beter. Vertalen we gezelligheid naar intensieve samenwerking dan zitten we weer helemaal in SDG-doelstelling 17. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.

Ongezellige managers en – die diersoort bestaat echt- ‘Luister en huiver’. Want die zullen toch een slag moeten maken anders wordt leiderschap: lijderschap. De oplossing is de geest jong houden natuurlijk, Bekend voorbeeld is Harry Mulisch. Die steevast op de vraag hoe oud hij was antwoordde: 17. Dat is mijn absolute leeftijd. Hij stierf toen hij 93 jaar was, dus op 17-jarige leeftijd. Projecteren we dit mechanisme op het gedrag van politici in verkiezingstijd, Dan valt veel op. De meesten blijven in hun eigen X en Y generatiemodus. Kansloos gedrag, ook mooie jurken en pakken helpen niet.

Wie sluiten het meeste aan op de “voor-Z” generatie is de vraag dan. Twee vallen op. Lilian met het roze pak is voortvarend. “Het is een meisje!” Beschuit met muisje roze! Die begint dus bij de geboorte. Maar wie er het meest bovenuit springt is Mark zelf. Als een jongen die naar de basisschool fietst, fietst hij naar het Catshuis. Met zijn eeuwige groene lievelingstrui sluit hij naadloos aan op de “voor-Z” generatie. Absolute leeftijd 14 jaar. De vraag komt steeds naar boven wanneer wordt die trui nou eens gewassen? En hoeveel heeft hij er. Een kast vol? Grote en gezellige vriendenkring als levenspartners. Echte terrasgangers. Aan Mark zal het niet liggen. Doe dan toch die terrassen open man!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Onze zustervereniging Amsterdam City komt op voor de belangen van ondernemend binnenstad en heeft onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok gevraagd de mening van ondernemers in de binnenstad over diverse onderwerpen te onderzoeken. De resultaten van het onderzoek worden...