De schooldeuren gingen weer open. Een soort bevrijding. Voor ouders, opa’s en oma’s en voor kinderen. Ze haalden het NOS-journaal. Wat vind je het belangrijkste van weer naar school gaan? ‘Gezelligheid’. Niets over juffen, meester, leerstof en thuis. Gezelligheid met elkaar staat voorop. Een bemoedigend gegeven in een toch ingewikkelde samenleving, zonder of met Corona. De Z generatie zal ooit doorgroeien naar X en Y en als gezelligheid het speerpunt is dan worden wij nog het gezelligste land in de wereld. Niks geen somber X en Y.

Hoe zat het ook al weer met XYZ? Het generatiedenken gaat uit van vier categorieën: Generatie B (geboren 1945-1960/Baan voor het leven/6% op werkvloer), Generatie X (geboren 1961-1980 /Werk en Privé balans/35% op werkvoer), Generatie Y (geboren 1981-1995 /Flexibel/35% op werkvloer), Generatie Z (geboren 1996 – nu/Veiligheid/24% op werkvloer). En de generatie “voor Z” is dus ook van de gezelligheid. Laat ze maar (door) schuiven dus. Ieder jaar wordt het beter. Vertalen we gezelligheid naar intensieve samenwerking dan zitten we weer helemaal in SDG-doelstelling 17. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.

Ongezellige managers en – die diersoort bestaat echt- ‘Luister en huiver’. Want die zullen toch een slag moeten maken anders wordt leiderschap: lijderschap. De oplossing is de geest jong houden natuurlijk, Bekend voorbeeld is Harry Mulisch. Die steevast op de vraag hoe oud hij was antwoordde: 17. Dat is mijn absolute leeftijd. Hij stierf toen hij 93 jaar was, dus op 17-jarige leeftijd. Projecteren we dit mechanisme op het gedrag van politici in verkiezingstijd, Dan valt veel op. De meesten blijven in hun eigen X en Y generatiemodus. Kansloos gedrag, ook mooie jurken en pakken helpen niet.

Wie sluiten het meeste aan op de “voor-Z” generatie is de vraag dan. Twee vallen op. Lilian met het roze pak is voortvarend. “Het is een meisje!” Beschuit met muisje roze! Die begint dus bij de geboorte. Maar wie er het meest bovenuit springt is Mark zelf. Als een jongen die naar de basisschool fietst, fietst hij naar het Catshuis. Met zijn eeuwige groene lievelingstrui sluit hij naadloos aan op de “voor-Z” generatie. Absolute leeftijd 14 jaar. De vraag komt steeds naar boven wanneer wordt die trui nou eens gewassen? En hoeveel heeft hij er. Een kast vol? Grote en gezellige vriendenkring als levenspartners. Echte terrasgangers. Aan Mark zal het niet liggen. Doe dan toch die terrassen open man!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Noodklok voor ondernemers

Noodklok voor ondernemers

Bestuurders van gemeenten, provincie en economische organisaties pleiten in een brandbrief aan het kabinet voor maatwerk bij de NOW en TVL subsidieregelingen. “We zien bij ondernemers onacceptabele stress. Zij moeten nu het zelfstandig opgebouwde pensioen en privévermogen inzetten om de vaste lasten te kunnen betalen.” Aldus Erik Bekkering, wethouder Economische Zaken gemeente Bergen NH. De bestuurders vragen het kabinet de menselijke maat vast te houden. Ook vragen ze het kabinet om te luisteren naar de roep van de ondernemers, gemeenten, brancheverenigingen en belangenorganisaties die nu steeds luider in de media te horen is. En vervolgens maatwerk te leveren zodat óók deze ondernemers in aanmerking komen voor de subsidieregelingen NOW & TVL.

‘Maak afhalen pakketjes bij buurthubs aantrekkelijker’

‘Maak afhalen pakketjes bij buurthubs aantrekkelijker’

De gemeente Utrecht wil korte metten maken met de overlast die pakketbezorgers veroorzaken en zet daarom in op zogeheten buurthubs. Door Utrechters hun pakketjes bij vaste punten in de buurt op te laten halen, hoeven medewerkers van bedrijven als PostNL en DHL niet langer de hele stad door te rijden. De Utrechtse wethouder Eerenberg wil nog voor de zomer van 2022 een proef starten om de potentie van wijkdepots in kaart te brengen. Voor Amsterdam is dit een serieuze optie, zegt Guido Frankfurther. Twee jaar geleden voerde MKB-Amsterdam al een campagne ‘bezorgschaamte’. Frankfurther: “Het verstopt onze wegen en is slecht voor de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en het milieu. Net als in Utrecht hebben we liever dat de klanten hun pakjes ophalen bij afhaalpunten in de buurt.”

Local Heroes krijgt investering van Dragon’s Den

Local Heroes krijgt investering van Dragon’s Den

Leuk nieuws over Local Heroes! Initiatiefnemer Maarten Coumans heeft in WNL-programma Dragon’s Den een investering van maar liefst twee miljoen euro binnen weten te halen. Investeerders Michel Perridon en Pieter Schoen gaan met Coumans in zee. Met de investering wil Coumans uitbreiden naar zeven locaties verspreid over heel Amsterdam. Daarvoor is hulp nodig van de gemeente. Ook MKB Amsterdam-voorzitter Bart Drenth is met de verantwoordelijke wethouder in gesprek om de uitbreiding van Local Heroes te steunen. Volgens Coumans is dit nog maar het begin: ‘’Amsterdam zal de basis vormen, maar op termijn willen we Local Heroes uitbreiden in heel Nederland.’’

Belangrijk deel mkb wil thuiswerken erin houden

Belangrijk deel mkb wil thuiswerken erin houden

Meer dan één derde van de ondernemers wil in de toekomst besparen op kantoor- en bedrijfsruimte. Thuiswerken en digitaal vergaderen zullen daarom ook na de coronacrisis vast onderdeel van de maatschappij worden, blijkt uit de maandelijkse bedrijvenmonitor van Interpolis, die maandag voor het eerst is gepubliceerd. Vooral bij het groot-mkb is deze verandering zichtbaar: meer dan veertig procent verwacht met minder kantoor- en bedrijfsruimte af te kunnen. René Voets, directeur bedrijven van Interpolis, ziet een brede transformatie in het mkb-landschap. “Bedrijven zijn verrast door de hoeveelheid werk die online kan worden uitgevoerd. Ook kunnen sommige zaken, zoals vergaderen, een stuk efficiënter vanuit huis gebeuren. Mkb’ers willen dit ook na de coronacrisis stimuleren. Daar investeren ze ook in, bijvoorbeeld door goede thuiswerkplekken te realiseren.”

Oproep koningsdagacties

Oproep koningsdagacties

Volgende week dinsdag is het zo ver: Koningsdag. Ben of ken jij een ondernemer in de regio Amsterdam die een speciale actie voor dinsdag 27 april heeft opgetuigd? Dan is MKB-Amsterdam op zoek naar jou. Volgende week dinsdag staat onze media in het teken van Koningsdag. Hiervoor zijn we op zoek naar verhalen van ondernemers die deze bijzondere Koningsdag in een ‘corona-jas’ hebben weten te gieten. Wie weet lichten we jouw initiatief uit! Stuur een e-mail naar marcia.appels@mkb-amsterdam en dan neemt het redactieteam contact met je op.

Uitblijven versoepelingen

Uitblijven versoepelingen

Na 18 weken lockdown is het uitblijven van enige versoepeling van de coronamaatregelen per 21 april opnieuw een bittere pil voor ondernemers in onder meer de horeca en de detailhandel. Juist nu het draagvlak voor de maatregelen afneemt en tegelijk het aantal besmettingen oploopt, kunnen bijvoorbeeld horecaondernemers – met protocollen om veilig de terrassen te openen – onderdeel van de oplossing zijn. “Veel ondernemers in de evenementen, de horeca, de reisbranche en de detailhandel hebben al een jaar nauwelijks een inkomen. Daarom is het belangrijk dat ook ondernemers in hun inkomen worden gecompenseerd. Aanstaande donderdag vragen we hier opnieuw aandacht voor in het periodiek overleg met het kabinet,” aldus Vonhof.