Naast consumenten hebben ook veel ondernemers dit jaar de prijzen voor energie en grondstoffen aanzienlijk zien stijgen. De helft van de ondernemers geeft inmiddels aan deze kostenstijgingen maar voor een klein deel te kunnen doorberekenen aan hun klanten. Dat blijkt uit de laatste conjuctuurenquête (COEN) van het CBS, VNO-NCW, MKB-Nederland, KVK en het Economisch Instituut voor de Bouw.

Vooral grootverbruikers van energie in het midden- en kleinbedrijf komen gigantisch in de knel door de hoge energieprijzen. Hun energierekening is soms vertienvoudigd en dat kost ze tot wel enkele tonnen per jaar, aldus RTL nieuws in een artikel.

Veel ondernemers maken zich grote zorgen.

Het niet kunnen doorberekenen van de kostenstijgingen betekent dat steeds meer ondernemers deze (gedeeltelijk) zelf moeten opvangen en daarmee dus interen op hun marges en reserves. Zo zien we nu al dat over het eerste half jaar van 2022 minder dan tweederde van de ondernemers een positief bedrijfsresultaat behaalde. Voor de continuïteit van bedrijven is het schrijven van zwarte cijfers doorgaans essentieel. Dat dit voor een dusdanig groot deel – zeker in dit coronahersteljaar – niet gebeurt is een zorgelijke ontwikkeling.

Volgens een woordvoerder van MKB-Nederland Mieke Ripken: “Ondernemers zijn ook mensen: ze hebben ook privé, zoals iedereen, die extra hoge kosten. Er zijn al bedrijven die productielijnen hebben stilgelegd. Noodgedwongen, omdat produceren niet rendabel meer kan. We kunnen echter niet inschatten hoeveel bedrijven mogelijk zullen omvallen. Het wisselt per sector en per bedrijf. Hoe lang loopt het huidige energiecontract nog door, hoeveel vet zit er op de botten?”

Afspraken maken over economisch verstandig beleid

Vanwege de huidige unieke onzekere economische omstandigheden (inflatie, energieprijzen, tekorten, vrees voor recessie) en het feit dat meer dan de helft van de ondernemers de kostenstijgingen niet kan doorberekenen, is het volgens MKB-Nederland en VNO-NCW van belang om met alle betrokken partijen tot een pakket aan afspraken te komen over verstandig economisch beleid. 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...