In de kakofonie van meningen, cijfers en voorspellingen over het economische klimaat dreigt de stem van de individuele ondernemer nog wel eens verloren te gaan. We vroegen Gerben Boogaard, eigenaar van twee DA-winkels in het centrum van Amsterdam en lid van het Algemeen bestuur van MKB-Amsterdam, hoe het gaat met hem en zijn zaken.
Hoe ben je in de drogisterij terecht gekomen?
Mijn vader had een apotheek-drogisterij; ik had zelf aanvankelijk andere plannen, maar tijdens mijn HEAO hielp ik hem met automatisering en belandde ik toch in het vak. Ik heb nu twee DA-drogisterijen op de Cornelis Schuytstraat en het Olympiaplein. Ik heb het druk zat, maar als ik de kans krijg wil ik nog best uitbreiden.
Hoe heb je de coronatijd doorgemaakt?
Het was natuurlijk een hele hectische tijd. Ik ben voorzitter van de DA Franchise Vereniging en bestuurslid van het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven. We hebben heel hard moeten werken om de bedrijfstak als essentieel te laten aanmerken. We droegen ook echt bij, door bijvoorbeeld de verkoopcijfers van zelftests te delen en monitoren voor het Ministerie van Volksgezondheid. De eerste coronaperiode was heel spannend voor ons; er waren nog geen beschermingsmiddelen voor personeel, maar iedereen met een loopneus stond meteen bij ons voor de deur. Mijn zaken hebben normaal veel klandizie van toeristen, dat verlies aan omzet werd in de coronatijd gelukkig gecompenseerd door de verkoop van mondkapjes, gels en tests. Gelukkig zien we nu sinds Pasen dat de toeristen weer komen.
Zie je recent grote veranderingen in je verkoop?
Ik zie de laatste tijd dat mijn klanten op de rem gaan staan door de oorlog en de energiecrisis. Ik heb nog steeds dezelfde hoeveelheid bezoekers, maar de omzet loopt iets terug. We zijn aan het analyseren of ze minder kopen, of goedkopere producten. Maar ondertussen lopen mijn kosten enorm op, de huur wordt geïndexeerd op basis van de inflatie en energie rijst de pan uit. Die kosten kan ik niet verwerken in mijn prijzen. De drogisterijbranche is de enige bedrijfstak waarin een prijsvechter de marktleider is, dat geeft mij weinig mogelijkheden.
Wat zijn je ervaringen met online verkoop? Is er een shift van offline naar online?
Bij ons zijn de verschuivingen mondjesmaat. Ik denk dat er geen zaak is die winst maakt op online verkoop, de online verliezen werden genegeerd door heel goedkoop geld. Dat gaat nu veranderen, de eerste private equity investeerders stappen al uit. Voor mij als zelfstandig ondernemer gaat het erom hoe ik mijn klanten het best kan bedienen. Het liefst live in de winkel, maar voor de lokale bezorging ben ik sinds een paar weken in zee gegaan met Peddler. Een duurzaam bezorgingsbedrijf, ze leveren lokale producten in Amsterdam met bakfietsen. Een bezorging kost de klant maar 1, 90 euro.
De experts waarschuwen voor een nieuwe coronagolf. Hoe kijk je daar tegenaan? Ben je je al aan het voorbereiden?
Als bestuurslid ben ik natuurlijk alert op de actualiteit. We hebben de protocollen klaarliggen, binnen een dag kunnen die worden geïmplementeerd. Persoonlijk hoop ik dat de overheid zich niet gek laat maken deze keer. En als er weer een lock down wordt ingevoerd, dan mogen ondernemers niet het slachtoffer zijn. Dan vind ik dat we 100% moeten worden schadeloos gesteld. Maar ik hoop dat het niet zo ver gaat komen.