Aspirant-bestuurslid van MKB-Amsterdam Pien Thate heeft een duidelijke visie op hoe er met winkelgebieden moet worden omgegaan. Met haar spraken we over de toekomst van de fysieke winkels en wat dit voor winkeliers en het winkelpubliek betekent.

Thate is de eigenaar van Biolicious; een supermarkt die zich richt op verse en biologische producten. Biolicious heeft een vestiging op IJburg en in winkelgebied Oostpoort. Van beide winkelgebieden is Thate ook bestuurslid, dus de betrokkenheid bij en visie op de inrichting van winkelgebieden komt bepaald niet uit de lucht vallen.

Thate benadrukt dat Amsterdamse winkelgebieden een essentiële spil zijn in de lokale economie van de stad: ‘’Winkelgebieden dragen bij aan de leefbaarheid, veiligheid en inclusiviteit van de stad.’’ Ook benoemt ze dat winkelgebieden belangrijk zijn in het creëren van werkvoorziening. Ze zet zich er ook voor in om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt juist in die winkelgebieden aan een baan te helpen.

Samenwerken

Haar advies aan de gemeente is om meer samen te gaan werken met besturen van winkelgebieden. Momenteel doet de gemeente nog niet aan publiek-private samenwerkingen waar juist winkelgebieden ontzettend bij gebaat zijn. ‘’Als woordvoerders namens winkelgebieden aan tafel mogen schuiven bij de gemeente denk ik dat we tot veel meer in staat zijn.’’ Momenteel luistert de gemeente namelijk nog niet genoeg naar winkeliers volgens Thate. ‘’Besluiten die de gemeente neemt hebben grote invloed op de bedrijfsvoering van winkeliers. Door samen te werken kan dat veel beter in goede banen worden geleid.’’

‘’De gemeente luistert veel meer naar bewoners dan naar ondernemers, denk ik. Bewoners denken aan wat ze zelf wel of niet leuk vinden in hun buurt; de lokale economie is daaraan ondergeschikt terwijl dat, vind ik, een veel groter goed is. Daar zijn niet alleen ondernemers bij gebaat, maar ook bewoners en de gemeente zelf. En dat wordt nu nog onvoldoende ingezien. Daar valt dus nog wel wat te halen’’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Fabiënne Mucuk

Fabiënne Mucuk

Redacteur MKB-Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

De visie van een glazenwasser

De visie van een glazenwasser

Gisteren sprak voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland de economielezing van Elsevier Weekblad uit. Vonhof roept de samenleving en de politiek op om de mens achter de ondernemer te blijven zien.

Data helpen jou om beter te ondernemen

Data helpen jou om beter te ondernemen

Hoe? Daar kom je achter tijdens de webinar Business Intelligence voor het MKB op 20 december. Kees van Montfort: ‘Data zoals omzet, kosten, product- en dienstengegevens zijn een belangrijke tool bij het maken van betere beslissingen.’ Meld je snel gratis aan!

‘Veiligheidsbewustzijn tussen de oren’

‘Veiligheidsbewustzijn tussen de oren’

‘Het is belangrijk dat mensen leren elkaar aan te spreken en ervoor te zorgen dat iedereen aan het eind van de dag veilig naar huis gaat,’ zegt businessmanager Jeroen den Otter van VCANederland.

‘Overheid cruciaal bij financieringsmogelijkheden’

‘Overheid cruciaal bij financieringsmogelijkheden’

Het midden- en kleinbedrijf moet makkelijker toegang krijgen tot de financieringsmarkt, vinden belangenorganisaties als MKB-Nederland, Stichting MKB Financiering en Ondernemend Nederland (ONL). Ze zeiden dat in een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer

Uitbreiding steunpakket ‘avondlockdown’

Uitbreiding steunpakket ‘avondlockdown’

Het nieuwe steunpakket om ondernemers door de avondlockdown te loodsen bestaat onder meer uit een verlenging van het bijzonder uitstel van de Belastingdienst en een hogere vergoeding van de vaste lasten via TVL.

Nieuwe strategie zorgt voor omzetstijging

Nieuwe strategie zorgt voor omzetstijging

Eefje Jonker oprichter van Stay Future proof: ‘’Als je de sfeer en aanpak van een familiebedrijf wilt handhaven terwijl je groeit en innoveert is het belangrijk om iedereen binnen het bedrijf te verbinden en onderdeel te maken van het proces.”