Amsterdam kan zich met recht dé marktstad van Nederland noemen. De vele markten zijn van grote culturele en economische waarde voor de stad. Maar het zijn vooral toeristen die de weg naar de Albert Cuypmarkt, Waterloopleinmarkt en Dappermarkt weten te vinden. Al is daar het afgelopen jaar door de coronacrisis wel behoorlijk de klad in gekomen. Door alle coronamaatregelen bleek het voor veel marktondernemers zelfs lastig om het hoofd boven water te houden.

Maar het is niet alleen corona dat de markten parten speelt. Eigenlijk loopt het bezoek aan de markten al zeker twintig jaar zienderogen terug. MKB-Amsterdam-voorzitter Bart Drenth ziet wel een duidelijk verschil tussen de gemeentelijke markten en de particuliere, waar ‘veel meer aandacht en liefde in zit’. Hij doet dan ook een nadrukkelijk beroep op de gemeente om markten te vernieuwen. ‘Anders kachelen ze steeds verder achteruit. Je ziet de niet-particuliere markten verdorren en daardoor hun aantrekkingskracht verliezen.’

Ruimte voor lokale ondernemers

Initiatieven zijn er wel degelijk. De ondernemersvereniging van de Albert Cuypmarkt kwam in februari al met het plan een deel van de markt beschikbaar te stellen aan lokale ondernemers. Met een Amsterdamse slager, kaasboer of olijvenkraam maak je het immers ook voor de buurtbewoners weer aantrekkelijker om naar de markt te komen. MKB-Amsterdam pakt de handschoen graag op en kan de marktondernemers ondersteunen. ‘Als ze partner worden van MKB-Amsterdam kunnen we hun lobby ondersteunen en hun belangen in het oog houden richting de gemeente. Want dat er iets moet gebeuren is duidelijk.’

Voor de lange termijn liggen er voor de Albert Cuypmarkt ook plannen om ondernemers met achtergebleven voorraden een plek op de markt te geven. De vraag is alleen nog wel wanneer deze plannen kunnen worden uitgerold: de ondernemersvereniging wacht nog op toestemming. Het is volgens Drenth helder: de gemeente is aan zet om de Amsterdamse markten weer te laten floreren en ondernemers de ruimte te geven. En werk te maken van de ambities uit de Marktvisie van de gemeente Amsterdam.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...