Amsterdam kan zich met recht dé marktstad van Nederland noemen. De vele markten zijn van grote culturele en economische waarde voor de stad. Maar het zijn vooral toeristen die de weg naar de Albert Cuypmarkt, Waterloopleinmarkt en Dappermarkt weten te vinden. Al is daar het afgelopen jaar door de coronacrisis wel behoorlijk de klad in gekomen. Door alle coronamaatregelen bleek het voor veel marktondernemers zelfs lastig om het hoofd boven water te houden.

Maar het is niet alleen corona dat de markten parten speelt. Eigenlijk loopt het bezoek aan de markten al zeker twintig jaar zienderogen terug. MKB-Amsterdam-voorzitter Bart Drenth ziet wel een duidelijk verschil tussen de gemeentelijke markten en de particuliere, waar ‘veel meer aandacht en liefde in zit’. Hij doet dan ook een nadrukkelijk beroep op de gemeente om markten te vernieuwen. ‘Anders kachelen ze steeds verder achteruit. Je ziet de niet-particuliere markten verdorren en daardoor hun aantrekkingskracht verliezen.’

Ruimte voor lokale ondernemers

Initiatieven zijn er wel degelijk. De ondernemersvereniging van de Albert Cuypmarkt kwam in februari al met het plan een deel van de markt beschikbaar te stellen aan lokale ondernemers. Met een Amsterdamse slager, kaasboer of olijvenkraam maak je het immers ook voor de buurtbewoners weer aantrekkelijker om naar de markt te komen. MKB-Amsterdam pakt de handschoen graag op en kan de marktondernemers ondersteunen. ‘Als ze partner worden van MKB-Amsterdam kunnen we hun lobby ondersteunen en hun belangen in het oog houden richting de gemeente. Want dat er iets moet gebeuren is duidelijk.’

Voor de lange termijn liggen er voor de Albert Cuypmarkt ook plannen om ondernemers met achtergebleven voorraden een plek op de markt te geven. De vraag is alleen nog wel wanneer deze plannen kunnen worden uitgerold: de ondernemersvereniging wacht nog op toestemming. Het is volgens Drenth helder: de gemeente is aan zet om de Amsterdamse markten weer te laten floreren en ondernemers de ruimte te geven. En werk te maken van de ambities uit de Marktvisie van de gemeente Amsterdam.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

‘Belangrijkste is nu snel een stabiel kabinet’

‘Belangrijkste is nu snel een stabiel kabinet’

Jacco Vonhof: ‘Ondernemers hebben door corona een jas uitgedaan, maar staan tegelijk voor grote investeringen. Er is een kabinet nodig dat knopen doorhakt. De transitie moet voor het mkb haalbaar en betaalbaar zijn.’

‘Koolmees moet met maatwerk over de brug komen’

‘Koolmees moet met maatwerk over de brug komen’

Er moet een loket komen waar je als ondernemer kunt aankloppen als je, wat coronasteun betreft, tussen wal en schip bent beland. Sportschoolhouder Jeroen van Beek is zo’n ondernemer. ‘We zitten nog steeds in de fase van ‘samen door de crisis’. We staan achterin de rij, maar we staan er nog steeds.’

10 tips om cybercrime te voorkomen

10 tips om cybercrime te voorkomen

Dave Maasland, ondernemer op het gebied van cybersecurity, stelde in het kader van de kick-off van het Digitaliseringsoffensief een top-10 van securitytips op.

Pure markt hunkert naar heropening

Pure markt hunkert naar heropening

Oprichter Trienet Kroon was met haar Pure Markt nauwelijks meer weg te denken uit onder meer Amstelpark, Amsterdamse Bos en Park Frankendael. De coronacrisis gooide ook hier roet in het eten. De ‘evenementenstatus’ zat haar daarbij flink in de weg.

Onderzoek koopgedrag Haarlemmermeer van start

Onderzoek koopgedrag Haarlemmermeer van start

De gemeente Haarlemmermeer onderzoekt koopgedrag en tevredenheid over het aanbod in winkels. Naast de detailhandel zal dit jaar ook de horeca en recreatiesector worden onderzocht. Deel ook jouw mening!