Food Capital 

Food Capital

Je verwacht van een land als Nederland dat zoveel voedsel produceert, een hoofdstad die bekend staat om zijn culinaire cultuur. Voedsel moet passen bij het karakter van die stad: lekker, gezond, duurzaam en betaalbaar. MKB-Amsterdam en KHN-Amsterdam hebben samen een plan gemaakt om dit werkelijkheid te laten worden. Maak van Amsterdam een Food Capital, bij de viering van het 750-jarig bestaan van de stad!

Dien je vraagstuk in

Dobbert de tweede drijvende boerderij ter wereld binnenkort op Amsterdams water?

Dobbert de tweede drijvende boerderij ter wereld binnenkort op Amsterdams water?

Een drijvende boerderij: een Floating Farm. Twee jaar geleden werden de ideeën van Peter van Wingerden werkelijkheid in de haven van Rotterdam. Hij realiseerde de eerst drijvende boerderij ter wereld. “Voor ons is het belangrijk voedsel te maken daar waar de mens woont. Wereldwijd wonen de meeste mensen in steden. De afgelopen 60 jaar zijn zowel groenvoorziening als voedselproductie ver weg van ons gaan staan. Wij willen de harmonie tussen mens, dier en plant terugbrengen.” De vraag naar het zuivel van de Rotterdamse Floating Farm heeft nu ook de regio Amsterdam bereikt. Om ook deze vraag lokaal te kunnen voorzien is Peter in gesprek met de gemeente Amsterdam over de mogelijkheden van een drijvende boerderij in Amsterdam. De overeenkomsten tussen Peter’s plannen en MKB-Amsterdam’s ambitie om Amsterdam dé Food Capital van Nederland in 2025 te maken, zijn eindeloos. Lees het hier!

Nicolette Bosschieter (PANCAKES A’dam) heeft grootse plannen met Food Capital

Nicolette Bosschieter (PANCAKES A’dam) heeft grootse plannen met Food Capital

Eén van de ondernemers in de Food Capital werkgroep is Nicolette Bosschieter, eigenaar van de zes vestigingen van PANCAKES Amsterdam. Zij vertelt ons over het belang van Food Capital, haar ambities binnen het project en hoe ze met haar eigen onderneming een steentje bijdraagt. Zo wordt het pannenkoekenmeel bij een lokale molen gekocht, de melk met grote emmers direct bij de boer gehaald en wordt er met seizoensproducten gewerkt. ‘’Ik ga bijvoorbeeld mijn aardbeien niet uit Spanje halen, voor mijn pannenkoeken gebruiken we Hollandse aardbeien’’, stelt Bosschieter. ‘’Wat ik graag nog zou willen is een grote melktank in mijn restaurants, net als kroegen die een biertank hebben. Net zo makkelijk, het scheelt ontzettend veel melkpakken.’’

Eerste Oesterwandeling in Amsterdam smaakt naar meer

Eerste Oesterwandeling in Amsterdam smaakt naar meer

Nu de horeca nog steeds gesloten is, gaan veel Amsterdammers lopend langs hun favoriete restaurants en cafés. Shannice Wilner (25) speelde handig in op de situatie en bedacht De Oesterwandeling. De eerste editie vond afgelopen zaterdag plaats: in een wandeltocht langs verschillende horecazaken konden deelnemers bij elke stop een drankje drinken en een oester slurpen. Goed om te weten: bij ieder restaurant krijg je een ander soort oester. Zo kom je bijzondere variaties tegen met passievrucht, bosui en chilipeper, en bij Brut de Mer op het Gerard Douplein staat zelfs een oesterbar waar je je eigen toppings kunt kiezen. Liefhebbers van minder opsmuk hoeven zich geen zorgen te maken: ook de Zeeuwse platte met citroen is van de partij. Wilner: ‘’Er waren deelnemers aan de wandeling die nog nooit van bepaalde restaurants hadden gehoord, dus je creëert ook nieuw publiek.’’

Local Heroes: ”Wat verbindt meer dan een goed diner?”

Local Heroes: ”Wat verbindt meer dan een goed diner?”

MKB-Amsterdam zet zich er samen met de KHN-Amsterdam voor in om van Amsterdam een Food Capital te maken, waarin we ons richten op lokaal, gezond en verantwoord eten. Eén van de leden van de Food Capital werkgroep is Maarten Coumans, de ondernemer achter Local Heroes. Local Heroes is een app waarmee Amsterdammers boodschappen bij maar liefst dertig lokale ondernemers in de Kinkerbuurt en Oud-West kunnen bestellen. Die producten kunnen dan later worden opgehaald bij het tijdelijke pick-up point aan de Ten Katemarkt, of je kunt ze thuis laten bezorgen. Coumans vertelt ons over het initiatief en waarom Food Capital zo belangrijk is voor de regio Amsterdam. ‘’Zeker in deze crisis, waarbij lokale ondernemers en horecabedrijven enorme klappen te verduren krijgen is het essentieel om op de lokale ondernemers te focussen en ze door de problemen heen te slepen.”