Al jaren ben je fietstaxi chauffeur of heb je een mooi bedrijf opgebouwd dat toeristen door de stad vervoert. Je hebt een keurige vergunning en nooit problemen met de instanties. In december doe je een aanvraag voor vernieuwing van je vergunning per 1 april van het volgende jaar. Natuurlijk ga je ervan uit dat die verleend wordt. En dan op 29 maart krijg je de afwijzing in de bus.

Gevolg: geen vergunning, geen bedrijf en dat is geen slechte 1 april grap. De gemeente Amsterdam laat ondernemers twee dagen van te voren weten dat ze niet door mogen met hun bedrijf. Ook de zogenaamde vergelijkende toets die de gemeente heeft ingesteld voldoet niet. Althans, een van de ondernemers – 8 jaar fietstaxibedrijf, twee universitaire studies, zeven talen sprekend – geeft aan niet te weten wat hij had moeten doen om voldoende te scoren op de toets. Het is ronduit nonchalant om zo met ondernemers om te gaan. Ondernemers die prachtig passen in fietsstad Amsterdam en bovendien een stil, schoon en snel alternatief bieden om door de stad te bewegen. Een klant van een andere fietstaxi, Nick Heard uit Londen, neemt de moeite om zijn verbazing met ons te delen:

Recent bezocht ik de prachtige stad Amsterdam met mij vrouw Anna. Tijdens ons verblijf besloten we de fietstaxi te nemen naar een van onze bestemmingen. Het was een korte rit, maar onze chauffeur Eugenie was zo’n positieve, vrolijke en informatieve persoonlijkheid (met een onontkoombare liefde voor Amsterdam) dat we besloten de volgende dag een langere rit met haar te maken. Tegen het eind van die rondrit vroeg ik haar naar haar onderneming. Ze vertelde hoe ze haar eigen taxi had gekocht, de randzaken keurig had geregeld en hoe ze vele uren had geïnvesteerd om haar bedrijf op te bouwen. Ze vertelde ook dat ze nog wachtte op verlenging van de vergunning en dat ze zich daar zorgen over maakte. Ik verzekerde haar dat dit wel goed zou komen en vroeg mezelf af waarom iemand haar de vergunning zou willen ontzeggen.

Ik hoor echter dat Eugenie geen vergunning heeft gekregen. Nu is iemand die een prachtige persoonlijkheid heeft, met passie haar werk doet en een absolute meerwaarde vormt voor Amsterdam, de kans ontnomen om haar vreugde naar de straten van Amsterdam te brengen en ondertussen een eerlijke boterham te verdienen. Hoe kan dit in hemelsnaam een juiste gang van zaken zijn?”

Hoe kan dit de goede manier van doen zijn vragen ook wij ons af. Wij stellen dan ook voor dat de gemeente deze ondernemers drie maanden geeft om hun bedrijven af te bouwen. Dan kunnen verzekeringen en huren voor opslag worden opgezegd, fietsen worden verkocht en gezocht worden naar een nieuwe inkomstenbron. Verder vragen wij de gemeenten bij het verlenen van een vergunning de bewezen staat van dienst mee te nemen in de afweging voor het verstreken van een vergunning. Fietsstad Amsterdam moet goed omgaan met fietsende ondernemers.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Bart Drenth

Bart Drenth

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...