Normaal op deze plek een column van Bert Bos. Vandaag willen we Bert Bos voorstellen. Van topsporter tot één van de eerste bedrijfskundige adviseurs van Nederland. Bos weet als geen ander hoe het is om te groeien en laten groeien. Lees hier meer over Bert en zijn plannen en ambities als voorzitter van de werkgroep Groei, een belangrijk speerpunt van MKB-Amsterdam.

Als Amsterdammer in hart en nieren – kind van Oost en nu wonend in Noord – zit Bert Bos graag met een (speciaal)biertje langs de Amstel. Fietst hij door het Waterland, of zit hij op zijn balkon en kijkt hij uit over het IJ (aan de ene kant) of de Westertoren (aan de andere kant). Maar het allerliefst is Bert tussen de mensen. Of het nou tussen de jongens van de wedstrijd acht van roeivereniging Willem III is, de voetballers van OVVO Op Volharding Volgt Overwinning”. Of tussen de groep studenten aan wie hij lesgeeft, zingend in zijn koor of op de tribune bij zijn Ajax. Hij is echt een man van ‘live’. Face to face, één op één en ‘just-in-time’ zijn momenten waarop hij groei het beste kan traceren, stimuleren en creëren. En dat kan hij als een van de eerst bedrijfskundige adviseurs van Nederland als geen ander; met zijn gezelligheid, directheid en transparantie, en met zijn kennis die altijd gestoeld is op de wetenschap, opent hij zo veel mogelijk deuren waarvan menigeen nog niet wist dat deze bestond.

Hij opent dan ook al geruime tijd met ziel en zaligheid deuren voor mkb’ers in de metropoolregio Amsterdam, net zoals de deuren van de wetenschappelijke wereld rondom de bedrijfskunde vlak voor zijn eigen neus werden geopend. Het vak bedrijfskunde stond in de kinderschoenen toen Bert daar tijdens zijn studie Economie en Bedrijfskunde er een nieuw vak over volgde. Maar hij wist het gelijk: de groei van ondernemingen was en bleef zijn onderwerp en zijn passie. Een postdoctorale opleiding in Organisatie & Veranderkunde volgde. Na zeven en een halve jaar gewerkt als bedrijfskundig adviseur gewerkt te hebben voor grote bedrijven, begon hij zijn eigen adviespraktijk ‘BedrijfskundeOpmaat’. Dat dit jaar na een rebranding verdergaat als ‘de OndernemersMentor’ waarmee hij MasterCourses StartingUp en ScalingUp aanbiedt. Want net als personen, zijn ondernemingen volgens Bert onderdeel van een levenscyclus. Een levenscyclus waarin verschillende levensfases te onderscheiden zijn, die je op strategisch, tactisch en operationeel niveau kan aanvliegen. Gedurende de levenscyclus is een bedrijf zich continu aan het herpositioneren en herwaarderen. Maar het belangrijkste om deze cyclus succesvol te doorlopen en als onderneming maatschappelijk en financieel relevant te blijven, is volgens Bert de mindset van de personen, de energie die hangt en het leiderschap dat wordt getoond, binnen het bedrijf.

Komend jaar zal Bert zich met zijn medebestuursleden van speerpunt Groei dan ook blijven inzetten om de relevante (wetenschappelijke) kennis rondom de groei, levenscyclus en mind-set van ondernemingen en ondernemers onder mkb’ers in de metropoolregio Amsterdam te verspreiden. Dit doen zij in de vorm van het organiseren van inhoudelijke workshops en webinars, het organiseren van maandelijkse groeiborrels waar leden van MKB-Amsterdam elkaar offline kunnen ontmoeten. Het bijdragen aan het Digitaliseringsoffensief Amsterdam en tot slot met het verder uitbreiden van het ‘product van de maand’, waar ondernemers uit de metropoolregio Amsterdam de kans krijgen hun duurzame, inventieve of juist traditionele product in de spotlight te zetten. Vragen aan Bert, of zou jij jouw product in aanmerking willen laten komen voor het product van de maand? Bert staat altijd open voor nieuw contact en ideeën, je kan hem mailen op: bb.bertbos@gmail.com

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Onze zustervereniging Amsterdam City komt op voor de belangen van ondernemend binnenstad en heeft onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok gevraagd de mening van ondernemers in de binnenstad over diverse onderwerpen te onderzoeken. De resultaten van het onderzoek worden...