MKB-Amsterdam is een partner in CLIMAA, een project voor Collaborative Local Impact in Aalborg en Amsterdam. Dit Europese project verenigt de steden Aalborg (Denemarken) en Amsterdam (Nederland) en het Network for Sustainable Business Development (Aalborg), MKB Amsterdam en ICLEI – Local Governments for Sustainability. Het doel van het project is om lokale bedrijven te hulpen met de verduurzaming van hun bedrijfsmodel. Afgelopen week kwam een delegatie uit Aalborg op bezoek. Wij vroegen deelnemers Louise Storgaard Nielsen (projectcoördinator duurzaamheid, DK) en Jack Stuifbergen (voorzitter werkgroep Duurzaamheid, NL) naar hun ervaringen.

Wat vind je van de samenwerking tussen de partijen?

JS: “De Aalborg delegatie kwam met een grote groep naar Amsterdam en we hebben twee dagen hard gewerkt om het fenomeen ‘local green deal’ samen vorm te geven. Ons doel is te komen tot een model voor een deal die internationaal kan worden gebruikt. Dat is een grote uitdaging, maar ik weet zeker dat het gaat lukken.”

LSN:” De samenwerking tussen MKB-organisaties en gemeenten speelt een belangrijke rol bij het verduurzamen van het transitieproces van bedrijven en organisaties in Denemarken. Kennisdeling en samenwerking tussen beide zijn cruciaal om de transitie succesvol te laten slagen.”

Wat zijn de verschillen in aanpak?

JS: “Het is bijzonder om te zien dat de twee partners in verschillende stadia gevorderd zijn in het project. De Denen hebben de teksten en de kaders al klaar, terwijl wij heel ver zijn in onze ideeën over het meten van ons werk.”

LSN: “We waren erg geïnspireerd door de Nederlandse benadering van het implementeren van het sociale perspectief in beleid op gemeentelijk niveau. Dit onderstreept hoe belangrijk samenwerking in projecten als CLIMAA is.”

Wat was het meest opvallende aan dit bezoek?

JS:  “Wat meteen opviel is dat de Denen zich 100 procent richten op CO2-reductie, terwijl wij veel breder inzetten hoe we een onderneming toekomstig bestendig kunnen maken. Zij staan ook nog aan het begin van het meten van het impact, dus daar kunnen wij onze partners goed in adviseren.”

LSN: :Het was zeer inspirerend om te ervaren hoe Amsterdam het donut model gebruikt om een ​​circulaire strategie te ontwikkelen om negatieve impact te verminderen en duurzame ontwikkeling in de stad te stimuleren. Dit gaf ons stof tot nadenken en specifieke tools om mee terug te nemen naar Aalborg.”

Doe mee!

Wil je meedoen aan het CLIMAA project of wil je meer informatie ontvangen? Stuur een mail naar projectleider Antje Ludwig-van Schaagen op info@mkb-amsterdam.nl.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Jerry van Schaik

Jerry van Schaik

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Bereik jouw bedrijfsdoelen met Google Analytics

Bereik jouw bedrijfsdoelen met Google Analytics

Hoe kan Google Analytics helpen om jouw groei- of bedrijfsdoelen te behalen? Daar kom je achter tijdens de gratis workshop van het Digitaliseringsoffensief. Schrijf je snel in voor de gratis workshop op 12 december! Blijf je daarna ook gezellig voor de laatste MKB-Amsterdam Groeiborrel van het jaar?

‘Extreme huurindexatie is te zware last voor ondernemers’

‘Extreme huurindexatie is te zware last voor ondernemers’

Signalen uit de markt laten dit najaar al uitschieters naar 15 procent huurindexatie zien. Bij een explosief stijgende huur bovenop de energierekening betalen ondernemers dus dubbel de rekening. Ondernemer Iresh Soekhoe: ‘Ik merk dat het veel vergt van de gezondheid van ondernemers om continue in een overlevingsstand te staan. Zowel bij de overheid als bij vastgoedeigenaren is men zich niet bewust wat dat doet met kleine ondernemers.’

Waar wacht je nog op? Aan de slag met TikTok!

Waar wacht je nog op? Aan de slag met TikTok!

Ooit over nagedacht om met jouw bedrijf op TikTok te gaan? Als je het aan Bert van Gulik van socialmediabedrijf BuzzPartners vraagt, biedt het platform dat zich kenmerkt door korte video’s van zo’n twintig seconden tal van kansen voor jou als ondernemer. Aan MKB-Amsterdam legt hij uit hoe TikTok jou kan helpen bij het bereiken van je publiek én hoe je er potentiële nieuwe klanten mee aantrekt. Van Gulik: ‘Dit is je kans om voorop te lopen!’

Verkiezing product van de maand is in volle gang!

Verkiezing product van de maand is in volle gang!

Wat hebben een optimistische trui, een scheermes van bamboe, een kaasje uit Katwoude, een micro avontuur en een onverwoestbare tas gemeen? Ze zijn alle vijf in de race om de Product van de Maand prijs te winnen! Doe mee en stem op een mooi Amsterdams product! En kom 12 december naar onze Groeiborrel.

Succesvolle lobby inspanningen MKB-Nederland

Succesvolle lobby inspanningen MKB-Nederland

MKB-Nederland voorzitter Jacco Vonhof riep deze week het kabinet op tot minder regelgeving voor mkb ondernemers. Volgens Vonhof hollen we de laatste tijd van crisis naar crisis en dat ontneemt ons het zicht op de toekomst. Die crises zorgen bovendien voor een soort paniekvoetbal. ‘We proberen met nog weer nieuwe regels de boel op te lappen, maar al dat pleisters plakken helpt ons niet verder.’

Stem op jouw Product van de Maand november!

Stem op jouw Product van de Maand november!

Stem op jouw favoriete Product van de Maand november! De volgende producten zijn geselecteerd: onverwoestbare tas van UNBEGUN, plasticvrije scheermesjes van Bamboovement, een reis niet ver van huis van Avontuur Dichtbij, biologische Jersey kaasje van Henri Willig en de trui van New Optimist! Breng nu je stem uit!