Het plan dat KHN en MKB-Amsterdam dinsdag 27 oktober presenteerden voor Food Capital is goed ontvangen. Doel van het plan is dat op elke hoek van de straat eten te krijgen is dat lekker is, gezond, duurzaam én betaalbaar. Voor horeca en MKB-ondernemers een mooie uitdaging om zich de komende jaren voor in te zetten. Voor boeren en producenten een uitgelezen kans hun producten onder de aandacht te brengen.

Hülya Kat (D66) op twitter: “Wat een mooie kans voor onze #markten #albertcuyp als dé afzetmarkt van die verse producten.” Haar collega Tiers Bakker van de SP liet weten: “Coronahulp en voedselinitiatieven, die met steun van het MKB en de horeca en stand worden gehouden, laten zien dat we anders met ons voedsel moeten omgaan. Daarom wil hij de viering 750 jaar Amsterdam aangrijpen om te zorgen voor gezond voedsel voor iedereen.” Claire Martens van de VVD zegt hierover het volgende: “Food Capital helpt bij het ‘rebranden’ van Amsterdam. We hebben zo veel moois te bieden, veel meer dan drugs en de Wallen. De nadruk op goed eten is een win-win. Positief voor mkb, positief voor ons imago, positief voor het voedselvraagstuk en dus goed voor Amsterdammers.” PvdA woordvoerder Hendrik Jan Biemond: “Een maaltijd in Amsterdam heeft vaak al 30.000 kilometers gereisd voordat je er een hap van neemt. Terwijl het niet nodig is een komkommer uit Zuid-Spanje te halen, als je weet dat ze ook in Baambrugge groeien. Dit is een goed plan omdat het de voedselketen verkort, en Amsterdam wordt een voedselparadijs.”

Ook instellingen voor onderzoek en onderwijs zien mooie kansen in het plan. Amsterdam Green Campus van de Universiteit van Amsterdam denkt dat Food Capital de nodige veranderingen in de productie van voedsel kan versnellen. Directeur Niek Persoon: “Veel boeren willen graag een beter product produceren dat meer verantwoord tot stand komt. Daar is niet altijd voldoende vraag naar. Food Capital kan een positieve spiraal op gang brengen.” Wethouder Ruigrok van Haarlemmermeer ziet Food Capital als een prachtige gelegenheid om mooie producten uit haar gemeente te promoten, zoals bier gebrouwen van oergraan. Haar collega Harry Nederpelt uit Medemblik vraagt aandacht voor de producten uit Noord-Holland Noord, waaronder de Opperdoezer aardappel.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Wat moet ik met mijn onverkoopbare voorraad?

Wat moet ik met mijn onverkoopbare voorraad?

De verlengde lockdown treft kledingwinkels hard. Zo heeft winkelier Bart De Groot 500.000 euro aan kleren over voor zijn vijf modezaken in Amsterdam. Kleding is een seizoensartikel. Dat betekent dat de wintercollectie die winkeliers hebben moeten inkopen door deze lockdown moet worden afgeschreven. Er is nog geen zicht op het einde van de lockdown. En evenmin is er zicht op een tegemoetkoming in de schade. Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland: “Het steunpakket moet beter: onder meer de drempel voor de regelingen omlaag, het plafond van de TVL en de voorraadvergoeding voor winkeliers flink omhoog. Er moet iets gebeuren om het eigen vermogen van ondernemers te stutten, om starters te helpen en zelfstandig ondernemers in de TOZO beter te steunen en zo hebben we meer punten op ons lijstje. De gesprekken zijn nog volop aan de gang.” Voor Bart De Groot kan dit niet snel genoeg gaan. “Door de snelle verspreiding van het virus zullen we voorlopig voorzichtig moeten zijn. Verkopen via de achterdeur zie ik dus niet zitten. Maar daar hoort wel een goede compensatie bij. En dat mag niet te lang meer duren.”

Waarom richt de gemeente zich niet alleen op noodzakelijke werkzaamheden?

Waarom richt de gemeente zich niet alleen op noodzakelijke werkzaamheden?

In de media stond afgelopen week een overzicht van de gemeente Amsterdam met alle wegopbrekingen voor het komende jaar. Vanuit onze leden krijgen we hier reacties op, waaronder van Henk Grifhorst en zijn zoon Michael. Ze zijn eigenaar van ’t schooltje, kindermode. Vader en zoon Grifhorst vragen zich af waarom de gemeente in tijden van coronacrisis de straten gaat herinrichten. Grifhorst: “waarom richt de gemeente zich niet alleen op de noodzakelijke werkzaamheden? Stel de niet noodzakelijke werkzaamheden, negen tot twaalf maanden uit. Nog een ander probleem in Amsterdam zijn de parkeertarieven. Het allerliefste willen we dat de gemeente in Amsterdam de parkeertarieven gaat aanpassen. Door corona maar ook door hoge parkeertarieven komen veel winkels leeg te staan waardoor de buurt ook weer achteruitgaat.” Hoe kijk jij als ondernemer naar dit vraagstuk? Laat het ons weten via Facebook.

Hoe beter het gaat met ons bedrijf, hoe beter het gaat met de Nederlandse natuur

Hoe beter het gaat met ons bedrijf, hoe beter het gaat met de Nederlandse natuur

Volgende week is de uitreiking van de Product van het Jaar 2020 verkiezing. Wie van de acht winnaars van Product van de Maand zal op 21 januari een prijs in de wacht slepen? We vragen aan Daan van Diepen over zijn winnende product in de maand oktober: de Nederlandse kruidenthee van Wilder Land, voorheen Ptthee. Wat heeft het jullie gebracht? Van Diepen: “Het heeft ons een hoop publiciteit opgeleverd wat we ook terug zagen in de verkoop van onze thee. Dat betekent dat we volgend jaar weer meer bloemen en kruiden kunnen gaan inzaaien bij boeren in de regio Amsterdam. Vanaf begin 2021 zijn we over gegaan naar een nieuwe naam: Wilder Land. Je kan alvast een kijkje nemen op www.wilder-land.com hoe het er uit komt te zien. Onze missie is het herstel van Nederlandse biodiversiteit op basis van een businesscase. Hoe beter het gaat met ons bedrijf, hoe beter het gaat met de Nederlandse natuur en de boeren rondom Amsterdam.”

Een kilo drank, column Bert Bos

Een kilo drank, column Bert Bos

Voor wie geen Spaans kent en dat is de meerderheid is de Nederlandse vertaling van Dranquilo: Drank Kilo. Een kilo drank. Het tegengestelde wat met de nieuwe campagne bereikt moet worden. Na ‘Glaasje op laat je rijden’ en de ‘wie is de BOB’ is er nu na dertig jaar notabene ineens een campagne ‘Dranquilo’. Bedacht door staatssecretaris Blokhuis, partijgenoot van Mark Rutte. De partij die toch al bekend staat haar overwinningen te vieren met een goed gevuld glas. Dranquilo, hoe bedenk je het? Dat bereikt maar een klein deel van de Nederlandse bevolking. Weggegooid geld (dat beter naar de horeca had kunne worden geschonken) en dat nog in de peperdure Coronatijd.

Overzicht van alle overheidssteunmaatregelen

Overzicht van alle overheidssteunmaatregelen

Nederland gaat tot en met 19 januari in lockdown misschien wel langer. De impact op het bedrijfsleven is groot. Heb je vragen over de precieze uitwerking van maatregelen? Check de website van MKB-Nederland, hier vind je een overzicht met informatie voor ondernemers van de overheid en brancheorganisaties. Naast een uitgebreide Q&A vind je een overzicht van alle overheidssteunmaatregelen. Klik hier voor de website.

Time-out voor je bedrijf

Time-out voor je bedrijf

De persconferentie van het kabinet is vanavond pas. Intussen weten we uit diverse media dat de lockdown verlengd wordt. Dit zijn zware tijden voor verschillende ondernemers waaronder winkeliers, horecaondernemers en ondernemers uit andere branches. Bevind je je in deze situatie als ondernemer dan is het goed om te weten dat er een regeling bestaat om je bedrijf tijdelijk stop te zetten. Een time-out-arrangement (TOA). In een time-out regeling spreek je met je schuldeisers af elkaar geen pijn te doen. Banken en obligatiehouders eisen hun vordering niet op en schelden soms een deel van je renteverplichtingen kwijt. Als ondernemer beloof je in ruil daarvoor de positie van deze financiële partijen niet te schaden. Zo heb je als ondernemer de tijd om deze crisis door te komen en in de tussentijd orde op zaken te stellen.