Het plan dat KHN en MKB-Amsterdam dinsdag 27 oktober presenteerden voor Food Capital is goed ontvangen. Doel van het plan is dat op elke hoek van de straat eten te krijgen is dat lekker is, gezond, duurzaam én betaalbaar. Voor horeca en MKB-ondernemers een mooie uitdaging om zich de komende jaren voor in te zetten. Voor boeren en producenten een uitgelezen kans hun producten onder de aandacht te brengen.
Hülya Kat (D66) op twitter: “Wat een mooie kans voor onze #markten #albertcuyp als dé afzetmarkt van die verse producten.” Haar collega Tiers Bakker van de SP liet weten: “Coronahulp en voedselinitiatieven, die met steun van het MKB en de horeca en stand worden gehouden, laten zien dat we anders met ons voedsel moeten omgaan. Daarom wil hij de viering 750 jaar Amsterdam aangrijpen om te zorgen voor gezond voedsel voor iedereen.” Claire Martens van de VVD zegt hierover het volgende: “Food Capital helpt bij het ‘rebranden’ van Amsterdam. We hebben zo veel moois te bieden, veel meer dan drugs en de Wallen. De nadruk op goed eten is een win-win. Positief voor mkb, positief voor ons imago, positief voor het voedselvraagstuk en dus goed voor Amsterdammers.” PvdA woordvoerder Hendrik Jan Biemond: “Een maaltijd in Amsterdam heeft vaak al 30.000 kilometers gereisd voordat je er een hap van neemt. Terwijl het niet nodig is een komkommer uit Zuid-Spanje te halen, als je weet dat ze ook in Baambrugge groeien. Dit is een goed plan omdat het de voedselketen verkort, en Amsterdam wordt een voedselparadijs.”
Ook instellingen voor onderzoek en onderwijs zien mooie kansen in het plan. Amsterdam Green Campus van de Universiteit van Amsterdam denkt dat Food Capital de nodige veranderingen in de productie van voedsel kan versnellen. Directeur Niek Persoon: “Veel boeren willen graag een beter product produceren dat meer verantwoord tot stand komt. Daar is niet altijd voldoende vraag naar. Food Capital kan een positieve spiraal op gang brengen.” Wethouder Ruigrok van Haarlemmermeer ziet Food Capital als een prachtige gelegenheid om mooie producten uit haar gemeente te promoten, zoals bier gebrouwen van oergraan. Haar collega Harry Nederpelt uit Medemblik vraagt aandacht voor de producten uit Noord-Holland Noord, waaronder de Opperdoezer aardappel.